sailortrash
Forumsvar skapade
-
Jag skulle kört 44. Rätt säker på att det kommer funka hur bra dom helst. Oftast kan man köra lite större, mkt svårare att köra lite mindre, alla fall på kryssen.
-
För övrigt ser den helt episk ut, om du tycker den tar för mkt plats kan jag hämta den. Hos mig kommer den få rippa havet igen av och till…
-
Stopp där! Den är absolut värd transporten ner till stranden! Jag har själv en CLS som är rätt lik den där, fast utan thrusterfenor. Den är ett sant nöje att segla på, i vindar runt 10. Den ser klumpig ut ka ske, men är faktiskt väldigt smidig i vattnet och går mkt mjukare än moderna brädor. Jag har kört den med moderna segel och en US Box fena. Att komma i bakre fotstropparna var dock svårare än normalt, kan kanske göra med att riggen inte matchar bräda. Så bra längre. Men annars är den inte mer svårspelade än en modern bräda i samma bredd.
-
Om du har en större till 135:an så prova den också. Typ 46 borde också funka, såvida den inte är helt rak. Inte optimalt, men inte spinout allafall
-
Skulle tro 38, då går jag på min 60 breda 100 som har 31 som rekommenderat och inte funkar bra med mindre (fanatic)…
-
Personligen skulle jag lägga pengarna på att få fler dagar på vattnet, typ jobba mindre och kanske dn surfresa för att förlänga säsongen. Hade jag mkt pengar skulle jag även skaffa en mindre bräda, typ 60-62 bred freestyle wave…
-
sailortrash
Medlem8 juli, 2014 vid 15:01 som svar på: Trimlinan (silverlinan) Naish universal bom går avJag har en bom från 2010. På den förgrenar sig frontlinorna som ett y från en metallplatta tre meter från bommen. Linan som går mellan metallplattan och depowerloopen gick av en dag i rätt svag vind, har ngn annan vart med om det? Rätt dum konstruktion tycker jag, då en lina i princip bär kraften från båda frontlinorna…var kanske därför de bytte till sviwel och längre frontlinorna året efter…
-
1. bomfästen verkar glappa som du beskriver det, klart dåligt men det borde funka ändå.
2. då har du dragit för lite nedhal. på seglet borde det stå: Luff 4 x x..alltså hur många cm mast seglet kräver. du borde alltså skaffa en förlängare eftersom din mast är 465 cm, så att du kan ställa in längden på masten så att det stämmer med Luffangivelsen. Sen drar du mer nerhal, 2-3 cm är lite mkt. om du fortfarnde har problem med lattan, öka på mastlängden (mha förlängaren som dy precis köpt) och dra mer nerhal.
utlahet, alltså repet som sitter i bommen, behöver du inte dra max men om du gör det får du lite planare segel och lite bättre kontroll i hård vind. en tumregel är att dra så hårt det går utan att repet slinter när du håller det mellan tummen och pekfingret.3. Jag brukar ha upphalsrepet hängande och slängande, annars brukar det sitta en elastisk ögla längs enr som man kan trä runt masten innan man klämmer fast masten mot mastfoten. då ligger repet dikt mot masten när du seglar liksom..
kämpa på =)
-
sailortrash
Medlem5 juli, 2014 vid 19:55 som svar på: Trimlinan (silverlinan) Naish universal bom går av@pelle surf 724747 wrote:
Tack för tips.
Även dragkedjor till torrdräkt rekommenderas stearin som innehåller paraffin så det borde funka.
Har varit hos segelmakare men det finns inte bättre material än vad orginallinan är gjord av, vad
gäller nötning och hållfastighet ( stålvajer är nog alternativet då 🙂 )kanske inte om du letar efter lina hos erlandsson brygga typ…men nog finns det bättre. det finns superlinor som klarar ett par ton, har sett dem på t.ex större trimaraner och katamarener. och då menar jag tunna linor som inte är större än smartloopen. men det blir nog rätt svårt att kopiera infästningen i chicken loopen.
-
sailortrash
Medlem5 juli, 2014 vid 06:46 som svar på: Trimlinan (silverlinan) Naish universal bom går avaight!…det kanske funkar på min då också..
tackar tackar..
-
sailortrash
Medlem4 juli, 2014 vid 19:34 som svar på: Trimlinan (silverlinan) Naish universal bom går avÄnnu en anledning att köpa ny bom…
-
Wood är trä, fortfarande en lätt och bra konstruktion men billigare än kol. Andra material som är tyngre än Wood kan jag inte rekommendera. Ahd är billigast till nypris, så övriga freerides brukar ligga lite eller mkt dyrare. Det är en hyfsat ovanlig bräda att få tag begagnad, allafall så här års…
Men annars finns ju bic, fanatic, starboard, jp, lorch, rrd…alla gör bra freeridebrädor.Din bräda är inte bara lämpad för hårdare vind, den är väldigt svår att lära sig på eftersom den är så smal.
-
sailortrash
Medlem4 juli, 2014 vid 18:13 som svar på: Trimlinan (silverlinan) Naish universal bom går avHur byter du den? Jag försökte byta på min från 2010 men konstaterarade att det inte varken få ut eller in eftersom QR är svetsad på ett ställe…
-
spotguide.kicks-ass.net
-
DVD’n beskriver med film och ord precis vad man ska tekniskt tänka på i alla tänkbara moment, det kan inte gå fel med den. Dessutom ger den massa bra tips på avancerad nivå där man oftast inte känner ngt behov av att ta lektioner.