Forumsvar skapade

Sida 109 av 142
  • sailortrash

Medlem
    1 juli, 2014 vid 20:09 som svar på: Behöver nybörjartips

Som jag fattar det har du gett dig ut med brädan i ickeplanande vind, och att dömmas av de frågor du ställer så har du inte upplevt planade vindsurfing…om detta stämmer så tycker jag du ska följa dessa två råd om du på allvar vill lära dig vindsurfa och ha lika kul som det ser ut att vara:

Köp dvd:n ”beginner to winner” av Jem Hall och Lars Pedersen. Den räcker längre än ngn lektion. Köp sen en bräda som är minst 74 gärna 80 bred byggd i Wood eller kol. Förslagsvis av modell freeride. Jag kan rekommendera ahd fast forward, en av de allra bästa tycker jag (och den billigaste också). Allt efter 2006 ca kommer su lära dig snabbt på.

Plocka fram bicen när du planar med sele i stropparna med full kontroll, och kolla vad den går för…

• sailortrash

Medlem
    1 juli, 2014 vid 19:17 som svar på: PWA Turkmenistan…

bojkott…men jag missar ändå alltid sändningarna..

• sailortrash

Medlem
    1 juli, 2014 vid 09:27 som svar på: PWA Turkmenistan…

som om Turkiet är mkt bättre..

men det var ett jäkla udda ställe…hur många locals ställer upp?

om noll, måste jag säga att det känns lite kolonialt, typ som regattorna i västindien där lokalbefolkningen lever på att tvätta båtarna som miljonärerna tävlar en vecka om året på…

• sailortrash

Medlem
    1 juli, 2014 vid 09:22 som svar på: Free Wiily aka rädda min gammelbräda

en yogamatta kan också bli galet hal om det vill sig, svårt att veta om det kommer ge grepp eller bli som en såpad yta. En del av de där eva materialen blir mättade på vatten och då lägger sig vattnet som en film ovanpå. Köp en burk m2 halkskydd från surfspot. 199:- och det blir som nytt. provade den så sent som i våras.

• sailortrash

Medlem
    30 juni, 2014 vid 06:40 som svar på: Stockholm

vad spelar längden på tråden för roll när man ändå kommer till sista sidan direkt (om man vill…)

• sailortrash

Medlem
    19 juni, 2014 vid 08:35 som svar på: Slingshot Octane 13 m² -10

Den är 13.5. Men jag kitar inte i Österskär, vindarna är för ojämna och för svaga. Om man är förbi nybörjarstadiet så kan man möjligen plocka några dagar här, men de är få. Jag ska ner till Öland snart, då ska jag se vad culten går för…

Men som sköldpadda skrev. ”Nybörjarkites” är närmast att jämföra med bättre freeridepaket. Ingen bättre åkare skulle någonsin va nöjd med nybörjarvindsurfinggrejer, så nivån på kitegrejerna ligger väldigt högt i jämflrelse

• sailortrash

Medlem
    19 juni, 2014 vid 07:19 som svar på: Slingshot Octane 13 m² -10

Alltså, riktiga nybörjarkites (eller brädor) verkar faktiskt inte existera på samma sätt som man hittar i vindsurfing. Jag tycker det verkar som det bara handlar om tyck och smak, och att typ alla kites levererar på hög nivå i sin genre. Det enda är väl att stabilitet i luften underlättar i början och då kanske hög AR kites inte är bäst eftersom de rör sig lite lättare och flygar längre fram i vindsfönster. Samma med brädor, en stor bräda är enklare i början-men även bättre i lättvind. Jag har inte sett ngt som liknar startbrädorna för vindsurfing direkt. Vad man än köper blir man nog nöjd i flera år. Personligen skulle jag köpt en allroundkite/freeride som är beprövat bra om jag inte visste. Ville jag köra race framöver skulle jag skaffat en typ ozone edge med högt AR. Nu är jag mer inne på våg/freeride så jag blir nog nöjd med min cult och kommer väl komplettera med en 10 ngn gån i framtiden…antagligen också en våginriktad…

• sailortrash

Medlem
    18 juni, 2014 vid 20:20 som svar på: hjælp med mast…

Kan bli vakum inne i masten också, kan hjälpa att plocka bort pluggen i toppen. Jag hade en mast som satt ihop 3 säsonger som loss loss nyligen…

• sailortrash

Medlem
    18 juni, 2014 vid 19:38 som svar på: Slingshot Octane 13 m² -10

Jag köpte en 2010 naish cult. Efter det har jag flugit en 2014 ozone 17 m. 4 år emellan, men ingen skillnad på kontrollsäkerhetssytemet. Naishen har depowerstrap under bommen, ozonen hade ovan…båda flaggar på en lina.

Jag tror man ska kolla mer på vad kite. Har för AR. Hög AR så flyger kite bättre i hårdare vind, låg AR så kommer man igång lite tidigare och kiten blir stabilare…om jag fattat rätt. Låg AR. Är nog bättre för nybörjare, men även bra för typ våg kan jag tänka mig…

• sailortrash

Medlem
    14 juni, 2014 vid 20:15 som svar på: Stockholm

Fast jag måste tillägga att när vinden la sig vid ca 10 i grund blev det otroligt jämnt och fint. Långa fina stråk med ökande vind, kändes inte byigt alls. Nord är en bra riktning på trälis verkar det som

• sailortrash

Medlem
    14 juni, 2014 vid 20:13 som svar på: Stockholm

@LeVieux 724096 wrote:

Tänker vara på Näsby park vid 17:00.
    Lite bökigt att komma ut på nord men väl ute på vattnet är det perfekt.

Hur var Näsby? Jag var på resarö och var överriggad med 4.7. Innan man kommer ut en bit är det helt otroligt choppigt i dessa vindstyrkor, kanske lite plattare längre ut men jag kom inte så långt idag. Hade kass setup idag, fel fena, fel Trimm, för stort segel, för trött…och väldigt svårseglat var det…

• sailortrash

Medlem
    13 juni, 2014 vid 09:26 som svar på: Förbud mot stora kikare

ok…den artikeln vill jag se. är den publicerad går den att hitta nämligen..

titel, journal, issue no. och datum.

det där var fan det dummaste jag hört i hela mitt liv..

• sailortrash

Medlem
    9 juni, 2014 vid 14:08 som svar på: Havets mest fruktade – snart i våra vatten?

Annars har vi ju den där blue crush eller vad den heter…om en ung tjej som var lovande men blir av med armen uppe vid axeln typ…oj då den var visst på riktigt! Starkt av henne att komma tillbaka efter den olycka …

• sailortrash

Medlem
    5 juni, 2014 vid 18:46 som svar på: Havets mest fruktade – snart i våra vatten?

Som sagt östkusten är nog fredad om inte ett gäng sötvattenståliga hajar planteras in ( typ tjurhaj…). Det ända som händer sen är att oddsen går upp en aning, och varje våg blir lite mer värd ansträningen..

• sailortrash

Medlem
    5 juni, 2014 vid 09:49 som svar på: Havets mest fruktade – snart i våra vatten?

Vi är lite bortskämda i Sverige med skygga men framförallt små rovdjur. Svenska björnen t.ex anfaller ju bara om man typ skjuter den eller kutar in i dess ide fullt med småungar. I alaska och Kanada är det helt annorlunda…

vargen är det närmaste ett problemdjur man kommer i Sverige, den dödar ju folks hundar av och till. vänjer de sig för mycket vid bärplockare är det naivt att tro att ngn varg(flock) inte skulle chansa i framtiden.

Bor man i Indien eller något afrikanskt land med lejon/tigrar/giftiga ormar kutar man inte ut i skogen och plockar bär hur som helst..tigrar käkar tydligen upp ca 300 indier om året, vilket blir en försvinnande liten siffra eftersom det finns 1,1 miljard indier. Den skulle bli lätt högre om räknade enbart med de indider som dagligen rör sig i tigertäta områden. Samma med hajar…surfar man där hajar jagar så går statistiken upp, räknar man in alla stränder i rätt klimatzon går statistiken ner såklart.

det finns gott om säl på västkusten också, vilket är det vithajen är ute efter. Men innan den vet var sälarna håller till kanske den nosar sig in i apelviken för att kolla läget, det plaskas ju en del där=)…

På östkusten är det nog rätt lugnt…hajen får nog problem med bräckt vatten..

Sida 109 av 142
PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications