Forumsvar skapade

Sida 111 av 142
  • sailortrash

Medlem
    24 april, 2014 vid 07:23 som svar på: Passar denna kite en nybörjare?

@Skoldpadda 722624 wrote:

Du är farlig för dig själv, för den du ger råden och dessutom riskerar du att stänga våra få kitebara stränder.

Vänligen

Anders

jag kan ju knappast stänga några stränder om jag inte håller till där. där skulle jag snarare oroa mig för den kanelbulleätande instruktrören som kör i frånlandsvind..annars är ju ”danger” mitt middlename liksom..

men för att du ska känna dig på den säkra sidan så ska jag gå en kurs igen (jag gick en 2006 på snö med samma erfarenheter som tidigare besvikna inlägg), och då kan jag ju räknas in i skaran som inte stänger kitebara stränder och känna mig som en del av denna varma kite-community..

sen vet jag inte vad för tipps jag givit till trådstartaren? däremot hävdar jag att det är lättare att lära sig kitesurfa idag än 2006 samt att har man en kompis och en lya i färjestaden så lär man sig lätt som en plätt utan att gå ngn kurs för 2000:-, och det tror jag de flesta som kitar, speciellt ni som lärt er själva med gårdagens prylar vet och håller med om.
    så om man inte gör sina första försök i juli med proppfulla badstränder (som kanske ni gjorde, därav alla kiteförbud? ni var ju först ut liksom…)..så kan man nog traggla på i godan ro och så går det nog tillslut..

klart slut..

• sailortrash

Medlem
    22 april, 2014 vid 18:51 som svar på: Passar denna kite en nybörjare?

@pjoter 722616 wrote:

Angående kurspriser förresten:
    vi gör en busenkel generell räkning på det:
    2000:-/deltagare * 2 = 4000:-/kurs
    en kurs tar ca 10h att genomföra med förberedelse, sköljning mm.
    dvs ca 400:-/h
    Så att det är så dyrt vet jag inte, då har vi inte räknat bort moms, skatter, pension, försäkringar, utrustning, bensin, reklam, hemsida, osv osv.
    Får man så många hantverkare eller andra tjänster för det priset?

jobbigt att det inte går att leva på för er heltidskitare…(även om det nog förekommer kurser med upp till 5 pers/instruktör också, och då blev det lite bättre timlön…)

Känslan är nuförtiden tyvärr att viljan att lära ut till andra och ge tipps och råd har ersatts av ” gå kurs hets, det är så farligt så en certifierad måste lära dig alla risker”..

fast det gick inte för ”instruktörn” låg på sjukhus efter att käkat kanelbullar med en 12:a surrad i ländryggen i 10 m/s…jag får nog vänta en säsong med att lära mig kita för det är så farligt att prova själv..

..

nä skoja bara…lite uttråkad eftersom det blåser från fel håll här hemma..=)

• sailortrash

Medlem
    19 april, 2014 vid 17:12 som svar på: Passar denna kite en nybörjare?

Är det ngt man ska tänka på som nybörjare med kite är det vattentemp. Vet inte om det gås igenom i kurserna, men att bli nedkyld kan vara mkt farligt faktiskt. Blir man hypotermisk och inte får upp värmen snabbt är man i princip d**d. Jämförelsevis vindsurfing, så kan man ju klättra upp och vila sig på brädan, och hålla sig varm om överkroppen.

Jag har plurrat några gånger i år med min 5.4+3 mm väst med huva. När vattnet börjar rinna ner via halsen efter ett slag är det inte skönt…skulle inte vilja ligga och öva bodydragging än på minst en månad…

• sailortrash

Medlem
    19 april, 2014 vid 13:31 som svar på: Passar denna kite en nybörjare?

Jag säger inte att det är ofarligt, och inte att kurser är onödigt. Men precis alla behöver inte gå kurs. Att det är en stående rekommendatione är ju bra, men det är faktiskt färre som bryter ryggen idag än för tio år sedan trots att antalet kitare ökat med några tiopotenser. Ibland får man ju känslan av skräckpropaganda när man ifrågasätter kursmantrat.

Sen vill jag påstå att kite i fjällen är bra mkt farligare än på vatten. Vindarna är mer oförutsägbara, granar, isblock, stup och bara mkt hårdare och nedförsbacke.

Tack för tippset btw

• sailortrash

Medlem
    19 april, 2014 vid 12:13 som svar på: Passar denna kite en nybörjare?

Nej jag ska inte snacka för mkt. Men de är enklare idag än 2004 att lära sig, och det hindrade ju inte direkt er som driver skolor idag. Så varför skulle det inte gå idag, med bättre kiter och mer medvetenhet bland ALLA kitesurfare?

Jag funderar på kurs främst eftersom jag inte har ngn att kitea med, och det är lite väl dumdristigt att försöka helt ensam. Sen har jag en del kitekontroll i bagaget redan.

Ang. Priset: det går att hitta en bräda och en kite för 5-6000:-. En heldagskurs går på 2500:-(11 h va?) det är halva materialkostnaden, och en rätt vanlig budget skulle jag tro för många unga som är intresserade av sporten…är de för fattiga enligt dig att ens försöka menar du? Har du hört om folk som hjälper till på stranden utan att fakturera?

Aloha…

• sailortrash

Medlem
    18 april, 2014 vid 21:22 som svar på: Passar denna kite en nybörjare?

En vecka med gynnsam vind och du kommer inte behöva gå ngn kurs. Kite är som sagt inte vad det var för 10 år sedan. Den största skillnaden är faktiskt att det blivit big bussiness på ett sätt som man inte väntat sig av värsta underground spinn off:en på vågridning och vindsurfing…det är uppenbarligen rätt stora pengar i inte bara försäljning men även hyra ut och ge kurser. Hyra vindsurfing kostar ju Max hälften, fast grejerna är dyrare att köpa i butik.

Get stoked eller broke?

• sailortrash

Medlem
    18 april, 2014 vid 18:40 som svar på: Passar denna kite en nybörjare?

Det finns numer än stark norm att alla som vill prova kite ska gå en kurs för ca 1500:- och uppåt. Visserligen är det bra, sporten började inte bra med massa olyckor till höger och vänster. MEN, de tipps man fick då var typ..”näe men ut och kör bara, timmar på vattnet ger resultat…”. Drakarna i början av 2000 ska vi inte ens snacka om, men även de tidiga bow-kiterna (ca 2006) var riktigt ovänliga för nybörjare och skulle aldrig kvala som skoldrakar idag-svåra att vattenstarta, tröga i svängarna och låg antingen aldrig riktigt stilla i luften eller hade alldeles för mycket kraft så klarade inte byvind bra. jag skulle snarare säga att den som försöker lära sig själv idag eller av dn kompis har bra mkt bättre möjligheter än för 5-10 år sedan då utbildning inte ens fanns.

Jag tycker det är avskräckande dyrt att gå en kurs…4 timmar för ca 1500:- för att lära sig teori typ och vattenstart. Har man en erfaren kompis som kan säkerheten och eventuellt båt behöver ju inte det va ngt problem. Ang allmänheten så får man väl använda sunt förnuft. Är man osäker på start/Landni g, åk ngnstans där det inte finns ngt folk, och öva in releasesystemen rejält…

• sailortrash

Medlem
    14 april, 2014 vid 17:55 som svar på: Flikka News…

Det är ju inte bara pd brädor som gillar kolfiberlook iochförsig…tycker nog hela branschen är rätt fantasilös. Segel finns det rätt många snygga dock.

De borde kika lite mer på x-games och mindre på americas cup när de väljer grafik…tycker jag

• sailortrash

Medlem
    13 april, 2014 vid 19:05 som svar på: Stockholm

Jag vet inte hur det ser ut där, men körde ni i frånlandsvind eller?

• sailortrash

Medlem
    13 april, 2014 vid 19:01 som svar på: Hjälp med segel/rigg

Det är fler märken som kör cc eller ft som böjkurva än ht, så jag hade behållt masten och skaffat ett annat segel. Ft har visat sig vara ett vinnande koncept också, allafall för slalom, då både maui sails och severne (och även Gaastra tror jag) nu bytt till ft. Överlag funkar alla ft master med cc segel rätt bra också, och även tvärtom.

• sailortrash

Medlem
    13 april, 2014 vid 06:56 som svar på: Hjälp med segel/rigg

Reptilmasterna är väldigt bra. Vet inte om de är bättre än unifiber eller fiberspar, men det finns ingen anledning att köra märkespecifikt egentligen

• sailortrash

Medlem
    12 april, 2014 vid 17:02 som svar på: Stockholm

Bra sydväst i Österskär, ca 10 m/S. En 7.6 ute annars bara formula med 9.5. Jag glömde 460 masten så jag var tvungen att rigga 11.0..vilket inte gick så bra. Prognosen säger samma imorrn.

• sailortrash

Medlem
    11 april, 2014 vid 18:02 som svar på: Hjälp med segel/rigg

Om du kör med 5.3 mest (eftersom det är slitet?) så är det nog en bra ide med rdm. Men eventuellt gå upp lite i kolhalt då, har jag läst vid en jämförelse SDM/rdm.
    Jag tror också en mindre bräda ger mer av ett 5.0-5.4. Typ en 100 beroende på kategori borde vara funka med alla dina segel och optimalt med ca 5.3

• sailortrash

Medlem
    11 april, 2014 vid 11:32 som svar på: Flikka News…

smaken är som baken, men snyggare än PD är de iallafall

• sailortrash

Medlem
    11 april, 2014 vid 07:17 som svar på: Flikka News…

@poppo 721858 wrote:

Holländarna går verkligen all-in med sina färgval.

[IMG]http://1.bp.blogspot.com/-gtQN0V_j_rI/Uue5hRqGh_I/AAAAAAAABfs/_p4L3nH8_Iw/s1600/IMG_6746.JPG[/IMG]

at fucking last så slipper man gråt vitt och ”raw carbon fibre”…a la PD-finish.

mer rosa neon och ceris…gärna med lite magic mushrooms också!!

Sida 111 av 142
PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications