Forumsvar skapade

Sida 113 av 142
  • sailortrash

Medlem
    28 mars, 2014 vid 18:52 som svar på: Behövs sjögräsfena vid Haga Park?

Nja inte vad jag märkt men locals vet nog bättre. Men det är ändå rätt bra med vinkeln på sjögräsfenAn om man dammar i en sandbank. Det blir ett rejält stopp om man har rak fena, lätt att vricka fötter

• sailortrash

Medlem
    28 mars, 2014 vid 18:48 som svar på: Hjälp med utrustning eller mig själv.

Om det går snabbt kan bero på så mkt annat än brädan, inte minst fena och segel. Men när det blåser på och blir choppigt kan brädan spela stor roll. Breda brädor är många ggr klumpiga i stökigt vatten, och tappar lätt planing genom gippen. Där har mer klassisk shape en fördel vill jag påstå, den extra längden gör att brädan planar lättare genom en gipp. Men mkt handlar om brädans undersida också. En freeride är ju en allt-i-allo bräda och är därför ofta rätt manöver och kontrollbetonade, men har ofta helt platt parti i aktern och möjlighet att placera stropparna långt ut, så man få riktigt höga farter. Skulle tro att 28-30 knop är möjligt på de allra flesta freeride runt 120-130 l med någorlunda ok vikt.

• sailortrash

Medlem
    28 mars, 2014 vid 12:04 som svar på: Hjälp med utrustning eller mig själv.

ang. bräda så tror jag på vilken freeride som helst från 2006 typ och uppåt. helst en som inte är byggd i stryktåligt material, för de kan kännas rätt tunga och stumma. AHD fast forward är också bra, mkt bräda för pengarna. Tabou Rocket är fin också, men det är lite mer slalom över den tycker jag. firemoven är så bred så den kan man nog välja 10 l mindre st. än de övriga två. Rocket och AHD är mer klassiska i sin form. Båda är mkt snabba och är perfekta att lära sig planingsgippa på.

• sailortrash

Medlem
    27 mars, 2014 vid 13:19 som svar på: Hjälp med utrustning eller mig själv.

extra ost och bacon tack…

kan ta en päronsmakis på den också..=)

• sailortrash

Medlem
    27 mars, 2014 vid 09:04 som svar på: Hjälp med utrustning eller mig själv.

Ofta kan man ha linorna lite längre bak än man tror. Jag föredrar lite för långt bak än tvärtom, eftersom det underlättar i slör och gör brädan mindre lovgirig. Då slipper du att brädan sticker upp i vind i varje vindby, minskar också risken att tappa planing och dra seglet över huvud med kroken i linorna.

Det låter som om linorna är lösningen på ditt problem tycker jag. Det är sant att buken, eller Powerzone i seglet flyttar lite på sig. Men i ett korrekt riggat segel rör de sig inte under planing. När du planar ska du utan problem kunna ha endast fingrarna på bommen och lätt kunna klia dig i nacken med ena handen utan att tappa balansen. Så det första du ska fixa i vår är att märka ut rätt nedhal och hitta ett uthal som känns bra, för varje enskilt segel.

Powerzone i seglet hittar du enkelt genom förgående tipps, palla upp seglet i halvvind på land och håll i bommen på ett sätt att du har samma drag i vänster och höger hand. Linorna ska sitta i mitten rätt exakt, med en handsbredd emellan. Detta kanske ger dig känslan av at vara mitt under seglet, vilket är pre is rätt.

När du väl kör sen kan du finjustera lite…har du mkt tryck i bakhande är linor a lite långt fram. Men innan du flyttar dem prova att släppa lite på uthalet. Är det för mkt belastning på framhanden kan du flytta linorna lite frAm, rätt små förskjutningar dock. Längden på linorna brukar inte påverka balansen.

• sailortrash

Medlem
    26 mars, 2014 vid 17:00 som svar på: var är bästa stället att lära sig kita i sthlm?

Ok
    Tack för tippsen. Om man går en kurs, är det dit man åker då? Har hört om kurser på Sandhamn, men det är lite meckigt att ta sig dit

• sailortrash

Medlem
    26 mars, 2014 vid 10:55 som svar på: Blocket Superstars

just det..

skulle vara spännande att testa den där faktiskt. ngn som läst hela testet?

jag tror itne det är några problem att bygga på det där sättet, itne för pozo kanske men för amatörsegling lär det funka bra

• sailortrash

Medlem
    26 mars, 2014 vid 09:49 som svar på: Blocket Superstars

det vore ju en dröm om grejerna leverarade…fatta vad nice om man kunde slippa all logistik. brädan tror jag kan funkar rätt bra, jag minns en annan tillverkare där man kunde ta av aktern på brädan så blev mkt mindre, typ 130-105 l eller ngt sådant.

seglet känns lite svårare att få till, det blir nog itne så formstabilt i de större storlekarna eller för oflexigt i de mindre.

och det där priset är ju typ samma som att köpa 2 brdor och 4 segel..

• sailortrash

Medlem
    25 mars, 2014 vid 12:29 som svar på: Köp INTE från Surfkeppler!

det är ju bara att slipa bort, spelar ju noll roll faktiskt. inte ens vid nyköp i sverige skulle jag orka med att reklammera och skicka hit och dit. men jag skulle nog försöka förhandla till mig en rabattkupong eller ngt…

• sailortrash

Medlem
    25 mars, 2014 vid 09:02 som svar på: Hjälp med utrustning eller mig själv.

när du får koll på planingen kan det vara kul att köpa en mindre bräda faktiskt, som är byggd i lättviktsmatrial. då är det ju inte fel att ha ett 6.5/6.0. en 120-130 l freeride går väldigt bra mellan 6.0-8.0 ca, så vad du än köper (om du köper ngt) så kommer det nog passa nästa steg i utvecklingen också.

jämförelsevis är 6.0-8.0 även optimalt för 100 slalom av nästan alla modeller, så de segel du har kommer du ha liten anledning att sälja även om många år.

ang. kontrollen och minska skaderisken så är ju ett stående tipps att inte, som är väldigt vanligt speciellt hos de som kör med lite mindre grejer, kroka i innan du fått i båda fötterna i stropparna. nöt in det, och risken för kastfall kommer minska rejält. åtminstone ha den främre foten i och den bakre på stroppen. stå aldrig ikrokad och ploga dig fram i väntan på nästa vindby…som att be om kastfall.

om du kör med midjesele kanske du ska byta till sittsele. Man får ut kroppen lite längre från brädan och riggen blir stabilare när man planar, man rycks inte heller lika lätt ur position som med midjesele. det borde kunna hjälpa dig att kontrollera riggen lite bättre. antagligen den billigaste åtgärden för bättre kontroll. Gillar du fart och inte krokar i och ur så mkt finns det dessutom bara fördelar med sittsele.

• sailortrash

Medlem
    24 mars, 2014 vid 21:15 som svar på: Hjälp med utrustning eller mig själv.

Håller med om att vikten gör mkt på ett segel. Där kan äldre segel ha en fördel, de har ofta mkt monofilm och lite förstärkningar vilket gör dem väldigt lätta ( på bekostnad av annat såklart, ex vindregister).

Hur seglet är riggat gör också stor skillnad, så det är bra med lite tipps kanske. Dra inte för mkt uttal, då kan seglet bli obalanserat och tungt i byar. Uthalstampen kan i princip bara fästas i bommen

• sailortrash

Medlem
    24 mars, 2014 vid 19:25 som svar på: Hjälp med utrustning eller mig själv.

Det är ju alltid bra att snurra segel i lättvind…men kontroll i planing är ändå annorlunda vill jag påstå. Kör med 7.5 om det större känns överdrivet stort. Annars skulle jag säga att de där storlekarna är bra för din vikt tillsammans med brädan. En sån stor bräda planar inget vidare med mindre än 7.5, och gör man det har man ändå bättre koll på ett 7.5 än säg 6.0 Små segel på stora brädor blir lätt mkt drag i och tunga att hålla. De orkar inte heller lyfta brädan särskilt bra, utan den ligger kvar i vattnet liksom. Man snackar oftast om brädors övre kapacitet för segelstorlekar, men det finns en lägre gräns också som blir väldigt uppenbar när det brallan i.

Men att träna in gippen i oplanande vind är väldigt bra och spara mkt nötande. Men det går lika bra på 7.5, allt går bara lite långsammare (vilket kan va bra i början)

• sailortrash

Medlem
    24 mars, 2014 vid 14:00 som svar på: Hjälp med utrustning eller mig själv.

hej

jag tror inte det är ngt problem med segelstorleken eftersom din bräda är riktigt stor. vad det beror på är ju rätt svårt att säga utan att se dig segla faktiskt. Om man kör med fötterna i stropparna och fortfarande har problem med kontroll kan det bero på fenan. till de där seglena borde du inte ha en fena större 42-46 cm allafall, och helst en lätt böjd (freeride fena) och inte en rak slalomfena. har du orginalfena borde den gå bra dock. de brukar sällan bjuda på för mkt lyft

känns seglet tungt och svårt att hålla kan du ha dragit för mkt uthal och för lite nedhal…

det blåser ju sällan storm i norra sthlm, men sticker du ut i 10 m/s eller mer kan det bli lite svårt att hålla såklart..

du kan också prova att flytta mastfoten. jag tycker man får lite bättre kontroll (mindre lyft av fenan) med mastfoten längre fram, andra hävdar motsatsen. prova själv, på en del brädor gör det knappt ngn skillnad och andra typ dag och natt..

får du inte i fötterna i stropparna så är det ju alltid lite rodeo…om det är svårt så sätt de längre in på brädan. lättare att komma i och bättre kontroll när du väl planar.

• sailortrash

Medlem
    21 mars, 2014 vid 19:16 som svar på: Vilken Race-sele

Även dakine blast funkar mkt bra. Den är en freeride sittsele, så kroken sitter lite högre upp, och tillåter att man rör sig lite.

Lite billigare än xt

• sailortrash

Medlem
    21 mars, 2014 vid 15:51 som svar på: Hjälp med utrustning

Om ni är absoluta nybörjare så köp inget alls. Hyr de första 5-10 ggr så får ni prova på lite olika grejer och väder. Lektion hjälper givetvis, annars kan man ju kolla diverse filmer typ beginner to winner. Det är INTE bortkastade pengar, men att köpa en nybörjarutrustning är det, för de växer man snabbt ifrån.

Ingen ide att köpa ngt innan ni skaffat er en uppfattning om vad det är att vindsurfa (på Gotland). Om ngt, köp en varm våtdräkt.

Sida 113 av 142
PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications