sailortrash
Forumsvar skapade
-
NRA eh,
ja jag har alltid tyckt det ser ut som just Robby haft ngt hölsterliknande innanför selen…man kan skymta det ibland på vissa klipp liksom..
är han kreationist också eller: http://www.youtube.com/watch?v=FZFG5PKw504
isåfall kanske han lider av detta:
http://www.psychologytoday.com/em/43694
vilket betyder att han troligtvis tycker livet är great!
jag kanske ska sikta in mig på ett annat kitemärke…gillar inte folk som gillar vapen..
-
@Jesper B 717263 wrote:
Eller så är jag helt menlös, eller meningslös?
/JB
det där var en lös mening…med lös betydelse…
-
@sailortrash 717208 wrote:
eller så menar han att 30 40 åringar är ungdomar…
eller så hotar han Robby med att 30 40 st. ska ge honom spö…om han rör sig ner bland ungdomarna..
Jag är verkligen roligast på konfen…
-
eller så menar han att 30 40 åringar är ungdomar…
eller så hotar han Robby med att 30 40 st. ska ge honom spö…om han rör sig ner bland ungdomarna..
-
då menar du att många 30-40 åringar är smartare än Robby alltså..
-
Varför bara en liten chans? Hur många grymma 50+ finns det egentligen?
-
Jag tycker det mest skumma är att de står så upprätt när de seglar. Det kanske behövs massor med vind för att de ska kunna hänga i seglet som ”normalt”. Kitesnubbarna ser ju ut att utöva lite mer hävstång på Draken när det brallan i allafall. Kanske har med bärplanets position att göra
-
Ahd’s foilbräda är riktigt liten. Typ 100 l tror jag. De ser ut att använda ett annat typ av segel också. Det ser klenare ut tycker jag.
-
man ser hur långt fram barplanet sitter jämför med en fena. nästan rakt under föttern och inte en bit bakom. kan inte vara mer än 50-70 cm mellan mastefoten och bärplanet
-
@sailortrash 717072 wrote:
(fast så gamla ser ni ut….)
alltså det skulle stå ”så gamla ser ni INTE ut”..men det sägs ju att män blir snyggare med ålder (till skillnad från kvinnsen..) bara att kolla på dresssssamannen reklamen
-
ja foilande kite ser ju onekligen fränt ut…tillräckligt fränt för att jag kommer skaffa en när de blir lite billigare
jag håller med LeVieux att man bör nog inte känna sig utkonkurrerade av kite, snarare att se det som en naturlig utveckling av vindusurfing – speciellt på racingsidan. det är ju uppenbart en mer optimerad set up, redan 2010 passerade de ju 50 knop med råge (55.xx), och de kanske blir några till knop i år. Jag tror det blir svårt för vindusrfare att komma ikapp där. på ngt sätt verkar kraftöverföringen drake – rörelse vara snällare mot seglaren än på en vindsurfing bräda. även om man gör alla delar i en vindsurfing setup stenhårda och minimerar kraftförluster in i materialet (typ som båten som seglade i 65 knop), så är ju fortfarande kroppen mjuk och en begränsning.
kite är ju dock mindre praktiskt än en vindsurfingutrustning när det gäller nöjesåkning..allafall när vinden är byig och det är kallt i vattnet…eller när stranden och riggytan är för liten. men för racing är det ju klart ett efterlängtat steg i rätt riktning..för vem vill hålla på att pumpa en xl-slalom/formula -eller ännu värre en rs:x/kona liknande grej i lättvind när man kan flyga runt bekymmerlöst som Mr Heiniken..
Men jag är å andra sidan intresserad av segling…vad jag seglar på spelar minre roll dock så jag ser ingen konkurrens mellan vind/kite..
-
ha ha..fan jag skulle platsa perfekt i ert gäng! man sliter så hårt för den där veckan på haga med bara brädan som sällskap..i år fick jag inte ens ngn..
*pil i hjärtat*
nice gubbar (fast så gamla ser ni ut….)
-
@Svenne 717032 wrote:
Ja, jag kan jävlar tala för egen tunga. Två påkörningar på Torö förra året. Så håll käften.
vågor och vind får ju de flesta att se rött…surfare är ju ”territorial”..och det är fan värrrrrre utan segel eller drake. krockar man inte på vattnet får man en feting på stranden om man snor ngn annans våg..
mna kite är läbbigt, är ju riktigt svårt att bedöma säkerhetsavstånd eftersom linorna inte syns och drakjäveln rör sig i x,y och z led hela tiden..
-
anders erfarenheter och mina teorier går inte emot varandra. mina teorier är för övrigt inte mina, utan går att hitta i vilken bok som helst som handlar om hur segling fungerar. det är som sagt inga nya grejer direkt, men spikar otvivelaktigt hur all segling bygger på förhållandet segel – lateralt motstånd under vattnet, kalla det fena, köl, bärplan eller vad du vill. Detta är den primära kraftöverföringen som ger fart, övriga delar av en utrustning går ut på att optimera denna och reducera förluster. alla mina påståenden går att gräva fram och syna i sömmarna för den som tvivlar eller inte bestämt vem de ska heja på..
anders hävdar att brädans bredd OFO styr vilken st. av fena som är optimal för fenan. så är det säkert, precis på samma sätt som brädans bredd indikerar vilka segel som är optimala för brädan. kan bara instämma.
jag hävdar att även val av segel påverkar hur fenan beter sig och därmed val av fena. och att man inte kan segla utan fena – och hänvisar till massa teori. det verkade inte anders hålla med om.
på anders nivå har man kanske ingen ytta av grundläggande teori. han har ju uppenbarligen blivit rätt bra utan egentligen förstå vad fenan gör för nytta på en surfbräda, och det är väl ett bevis på att ”learning by doing” i 9/10 fall funkar bäst. Men jag hade knappast hållt de här utläggningarna för anders. de var riktade till trådskaparen som undrade om han skulle ha nytta av en kortare (<40) fena och hur fena och bräda hänger ihop.
-
@Mag 716774 wrote:
Sen är det väl så att ett mindre segel tar upp betydligt mer vindkraft per ytenhet segel.
kraft/ytenhet är konstant under givna förutsättningar. skulle man lyckas mäta en dm3 mitt i buken på en 5.7 och en 7.6 sydda i samma material med samma design skulle man få en skillnad så liten att den skulle vara inom en oundviklig felmarginal (typ 0.005%).
kraft/ytenhet kan ju däremot variera mkt mellan material. skillnaden i kraft/ytenhet mellan t.ex dacron/bomull/monofilm är säkert tydlig. men det är bara en gissning såklart, har aldrig sett ngt sådan test..
total kraft som tas upp i ett segel beror på hur det är sytt, i vilket material och hur det beter sig tillsammans med mast. om 4.0 är sydd för att aboserbera all vind överallt i seglet och 7.0 är sydd för att fånga in vind i buken och släppa vind i toppen så kanske det inte är så stor skillnad. på så sätt kan kraft/ytenhet längst ut och upp i akterliket mätas större i 4.0 än i en 7.0. kanske var det du menade?
sätter du däremot 2 brädor i varsin tank med vatten, en 4:a på den ena, 7:a (identiska segel) på den andra och mäter kraft som fångas in genom t.ex hur mkt brädan trycks ner i tanken så sätter jag mina pengar på att mer vatten pressas ut av 7:an än av 4:an i en given vindstyrka.