Forumsvar skapade

Sida 120 av 142
  • sailortrash

    Medlem
    27 augusti, 2013 vid 19:27 som svar på: Framtidens material

    @Henke_A 715163 wrote:

    Jag väntar på att nån tillverkare skall göra en linje med samma bomlängd och sen göra en fast bom. det vore ett ganska enkelt och billigt sätt att spara ganska mycket vikt.

    Ett sjukt bra sätt att tjäna massa pengar för tillverkarna vore att gör en sådan bom för varje segelstorlek. Känner jag svenska surfare rätt skulle det sälja som smör m

  • sailortrash

    Medlem
    27 augusti, 2013 vid 19:23 som svar på: Framtidens material

    @kinetic 715165 wrote:

    Trash: Ja det var lätt! Fast normalt så anger tillverkarna den nakna skrov-vikten, dvs utan pads o stroppar. Fast AHD anger kanske inklusive vad vet jag…

    Jag vet faktiskt om de anger ink Stroppar, men jag har för mig jag kontrollvägde mitt ex efter en lagning en gång och att det stämde. Men bicless vet antagligen…

  • sailortrash

    Medlem
    27 augusti, 2013 vid 18:39 som svar på: Framtidens material

    ahd ff väger in på 7.7 kg ink stroppar vid 130 l…surfspots bestseller kan jag tänka mig under 8000:-. svårslagen vikt för det priset men den är inte direkt stryktålig. den har stickers också så där hade man kunnat måla istället och kanske spara 300 g..då hade man kommit ner på 7.4 för serieproducerat =)

    inget textreme i den brädan inte…

  • sailortrash

    Medlem
    27 augusti, 2013 vid 13:31 som svar på: Framtidens material

    Aloha till JB

  • sailortrash

    Medlem
    27 augusti, 2013 vid 13:29 som svar på: Framtidens material

    Who’s Tha man..

  • sailortrash

    Medlem
    27 augusti, 2013 vid 07:53 som svar på: Framtidens material

    nästa steg är väl att ta tusen spänn extra för fenskruvar i Titan..*lätt värt*…eller varför inte en nedhalstamp i GMO-silke.. a 1500:-/m…cyklar för 100.000:- är ju lätt att speca upp så varför inte surfbrädor..

    tyvärr vinner nog inte innovationskonceptet över volymkonceptet denna gång heller…anledningen till att sporten är liten i Sverige är ju såklart att det inte lockar så många att langa ut 15.000:- för några ynka dagar med en vattentemp. över 15 C. hade paketpriserna varit 5000:- kan jag lova dig dubbelt så många seglare på vattnet…men då ska nog volymerna upp en bit

    men förvisso…blir materialet industrialiserat så lär det dyka upp även på surfbrädor inom en snar framtid. och då blir väl grejerna lättare.

  • sailortrash

    Medlem
    27 augusti, 2013 vid 06:54 som svar på: Framtidens material

    alltså hontestly…vad spelar ett halvt kg vikt på brädan för roll. klipp av armar och ben på våtdräkten, kör utan skor eller börja springa en gång i veckan i vinter så kan man hålla sig till de lite robustare konstruktionerna utan att ”rusa” iväg i nettovikt…

    det där är ju bara nörderi och pengaslöserig på jagbehöverterapi nivå…

  • sailortrash

    Medlem
    26 augusti, 2013 vid 10:06 som svar på: Framtidens material

    helikopterrotorblad väger nog inte 4 kg..

  • sailortrash

    Medlem
    24 augusti, 2013 vid 10:21 som svar på: Tänker köpa en Mistral radar 125l

    Så sant som det är tragiskt. Man skulle skaffa sg ett skjul på södra Öland…

  • sailortrash

    Medlem
    23 augusti, 2013 vid 12:50 som svar på: Tänker köpa en Mistral radar 125l

    nej dagens brädor är nog generellt bättre på alla punkter. men jag blev förvånad och positivt överraskad av att gamla brädor, alltså från tidigt 90 ca går så bra att segla med ändå. Jag trodde att de bara var gammalt crap, men de är dom inte. det finns gott om guldklimpar där ute…för hårdvind..
    särskilt fräna brädor kan man hitta runt tidigt 2000, när carbon sandwhich började bli mainstream men många brädor fortfarande fick behålla sin utdragna tunna tail. de brädorna går så mjukt och fint i vattnet alltså..

    men kräver lite med vind såklart..

  • sailortrash

    Medlem
    23 augusti, 2013 vid 11:30 som svar på: Tänker köpa en Mistral radar 125l

    ngn större windsurfingblaska gjorde faktiskt ett test mellan en 20 år gammal och en ny slalom för ngt år sedan (boardseeker kanske?). det var inte mkt som skiljde brädorna åt presetandamässigt för en duktig åkare. den nya brädan vann i lättvind/plattvatten på fart och acc. samt tidig planing, medan den äldre brädan vann i hårdvind/plattvatten på fart (ej acc) samt kontroll tror jag det var…
    däremot konstaterades den nya brädan vara överlägsen för mindre skillade åkare, den äldre var mkt mer svrseglad.

    det kanske är irrelevant för denna tråd iochförsig..

  • sailortrash

    Medlem
    23 augusti, 2013 vid 09:10 som svar på: Tänker köpa en Mistral radar 125l

    för det du beskrev kommer den funka perfekt. bästa storleken för att träna carvegybe. dessutom är den modellen äldre/smalare(längre, vilket ger bra kontroll i hård vind, tillochmed bättre än kortare bredare brädor. planar lite senare, men carvegippar kräver ju ändå rätt mkt vind. den kanske är tyngre än moderna brädor vilket är ett minus…jag har en fanatic cross från den tiden och den är riktigt tung (100 l). men med en bra fena och moderna(re) segel ger den mkt glädje trots de extra 1.5 kg eller vad det kan vara…

  • sailortrash

    Medlem
    22 augusti, 2013 vid 19:39 som svar på: Tänker köpa en Mistral radar 125l

    Den funkar nog, planade den då kommer den plana nu…

  • sailortrash

    Medlem
    22 augusti, 2013 vid 19:35 som svar på: JP84 eller Firemove/Gecko som lättvindsbräda?

    För den som inte vill ge sig på formula är jp super lightwind troligtvis tidigast planing. Den är betydlig snällare än en slalom, gippar bra faktiskt men kan fortfarande ta stora fenor eftersom den är väldigt bred i häcken. Jag tror jp är ensamma om det konceptet, eventuellt om tabou thunder är rätt lik. Ahd hade en liknande runt 2005. Annars är ju en klassisk freeride runt 150 l ett mkt bra alternativ ( i lättvikt). Men det som ger tidig planing är stora fenor och stora segel. Och då måste brädan vara bred i häcken…

  • sailortrash

    Medlem
    21 augusti, 2013 vid 07:59 som svar på: är det värt att byta till rdm?

    @Svenne 714894 wrote:

    Gunsails däremot, den skiten kan du ge bort till nån uteliggare.

    ja vad är det för fel på gunsails egentligen..? 5.7 är jag inte nöjd med alls, mitt sämsta segel faktiskt…och jag har seglat på en hel del trash. MEN, det kan vara mastens fel (vilket också föreligger ett eventuellt byte..), vilket är en C Vision 45% CC mast. en Kona mast som känns väldigt tung. Jag har bra erfarenheter av att byta mast och behålla seglet, så jag tänkte kanske prova det även med gunsails seglet..

    gunsails ligger ju också bra mkt lägre i pris än andra tillverkare…varför? deras raceserie är ju 30% billigare än övriga och folk tävlar ju på dem också…

Sida 120 av 142
PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications