sailortrash
Forumsvar skapade
-
Simmer crossover 5.3 från 06 tro jag, och ett gunsails jam typ 04 (5.7)..
-
good point….men om det inte är det då? jag trodde i princip alla ocambrade segel gick att köra med vilket som..?
-
death on a stick out there mate..
-
@Jester 714845 wrote:
Antagligen inte när det blåser över 20 m/s och vinkeln är rätt (ca 140 grader). Sträckan måste vara en bra bit över 500 meter också.
det har aldrig blåst 20 m/s på trälis…men vid 8-13 är det platt som i ett badkar och då har man rätt kul på en slalom, även utan gps. för speed är det nog ett kasst ställe, men jga tvivlar på att ngn har provat..
rakt västligt är också tok-platt..
-
Det må va lite byigt men trälis på rak nord är fan plattare än luderitz…ska filma nästa gång och lägga upp i denna tråd. Och då menar jag inte borta vid resarö…
-
de vet du…trälhavet på Nord. åk över till Svinningesidan bara…
-
sailortrash
Medlem19 augusti, 2013 vid 10:39 som svar på: Fanatic Shark vs Tabou Rocket för omstartaredet kommer funka med 135 l, men du kommer utvecklas mkt snabbare på 150. speciellt vad gäller gippar, vilket är det som tar längst tid att nöta in eftersom man måste ha lite bra vind för det.
en kompis la nyligen ut ett paket på en shark LTD (kol sandwhich/lättvikt) 155 l + 8.5 rigg. Han vill ha 9500:- och det är väl ok…även om brädan inte är direkt ny. men å andra sidan är freeridebrädor de som utvecklas minst av tillverkarna. Många 2013/2014 brädor har samma shape (alt. MINIMALA ändringar) sen 2006/2008, och den enda som ändrats är grafik och pris. Jag skulle dra mig för att köpa en fabriksny freeride om jag inte var extra sugen på den nya konceptet typ Firemove…vilke jag inte är..
jag såg att han la ut en annons på köp och sälj igår.
-
@Herr Pelegrin 714743 wrote:
Blev häromdagen påmind om att något av momenten, mastfot relativt långt bak, stroppar långt ut, bommen högt och något för lite nedhal i kombiantion med en rejäl vindby inte var det ultimata. Det har inte hänt mig tidigare men brädan började gå väldigt högt med mycket luft under och sedan flög den upp mot himlen i kanske 60 grader. Jag hade ingen kontroll. Man förstår grabbarna som kör Formula överriggat hur mycket kraft det ågår att hållan ned grejerna.
Fler förslag på hur man hålla nere brädan och få bästa speed i chop?
commit to the harness..a la jem hall…
jag tycker min formula går bäst i vindar ca 7-10. mitt segel är gammalt och har en bom som är 2,70. endast 3 cambers, så uppåt 9 m/s känner man tydligt hur seglet skulle behöva 2 cambers till för att hålla formen…tryckpunkten flyttar sig lite vilket gör att man får röra lite på sig i selen för att inte börja hålla i seglet med armarna. Jag upplever därmed ibland flygturer och dylikt…men jag tycker ändå att det går att hitta perfekt balans och segla utan vidare ansträngning faktiskt. och jag tror inte ngn formulaåkare lever på sin armstyrka i hårdvind. hittar man inte balansen orkar man två planingsrepor sen är mna slut..
mastfoten har total betydelse för hur väl jag kan kontrollera grejerna. säger prognosen 6-9 eller mel sätter jag den längst fram.
hängselelinornas placering är också A och O. jag har dem långt bak. Hellre skjuta fram bommen för att höjda bättre än att trycka bak den för att inte lova upp. enklare att slöra också.
men jag lever mkt på fenan faktiskt. En sliten drake r13 race. Den är en hårdvindsfena med kasst lyft, så brädan ”ligger” i vattnet, ibland foilar den fint på slör i hårdvind. Men iochmed att den ger dåligt lyft bjuder den inte heller på särskilt otrevliga överraskningar heller. Speciellt på slör känns det tryggt att bara fånga in en by, trycka ifrån med benen och supa in accet=)..
så skaffa en fena med kasst lyft för hårdvindsdagarna…=). eller en sån där finfena från boss eller kashy…de ska tydligen vara perfekta för allt. skulle jag också hävda om jag betalat 6000:- för en fena…
nej men allvarligt…smala brädor går mkt bättre i chop. ta en gammelslalom eller en freeride nästa gång..det lär ge ngn extra knop tack vare ökad kontroll..
-
sailortrash
Medlem16 augusti, 2013 vid 19:39 som svar på: Fanatic Shark vs Tabou Rocket för omstartareSpelar ingen roll vilken bräda du väljer, båda är grymma. Jag gillar rocket bättre för den känns mindre, har lite kompaktare känsla. Jag tror också ca 150 l är bäst i Sthlm och ca 8.0 som enda segel. I den storleken på bräda spelar byggmatrialet stor roll, undvik stryktåliga grejer, det finns ingen känsla i de brädorna och planar senare. Tids nog behövs både fler brädor och fler segel…150+ 8.0 borde ändå funka mellan 7-11/12 ms…
-
Framförallt har det skett en smärre förbättring vad gäller segel…
-
Freestyle toppar ju inte heller fart eller höjdtagningsligan. Den utrustningen maximerar ju andra egenskaper som kontroll och segelrotation…men jag vet inte mkt om freestylesegling direkt.
-
teoretisk segling, eller seglingsfysik är rätt komplext, men rätt kul också eftersom det är lätt att uppleva att det stämmer i verkligheten. om man teoretiskt skulle optimera transformationen av kraft från sida till fart framåt bör alla material vara stenhårda och ingen energi från vinden skulle förloras genom att material på mast/segel/fena/bräda ändrar form på ngt sätt. Detta visar ju sig stämma bra med verkligenheten också, t.ex americas cup-båtarna – halva seglet har ju ersats av masten (!). Vindusrfinggrejer blir ju bara styvare och styvare, cambertryck blir hårdare och hårdare och båten som seglade i 63 knop nyligen var ju som en enda stel enhet. sen kan man ju som människa inte kontrollera den kraftöverföringen helt så man får väl kompromissa lite…(man är väl för mjuk)..
om några år kommer säkert vindusrfingmaster vara bredare och plattare och (race)kiter kommer byggas med tunnare och hårdare leading edge…allt kommer se ut som flygplansvingar till slut…vem vet men kul blir det säkert..och snabbt
-
Ju mer kraft du låser in desto snävare vinkel (mot vinden) blir det på kraften framåt. Därför tar man bättre höjd i hård vind än i lättvind, och alla som seglat kölbåt vet att de blir lovgiriga i byar. Så jo, man förlorar även förmåga att ta höjd. Den kraft som inte låses i seglet förvandlas därmed inte till fart snett framåt, utan verkat istället i sitt ursprungliga riktning, så man driver även mer i sidled. Tittar man bakåt på en planingsrepa så är den alltid halvcirkelformad i viss mån, eftersom viss avdrift är oundviklig.
-
Vet inte vad ”Alex” snackar om men jag förklarade varför man vill stänga igen glappet mellan underliket och brädan. Det är inget att hålla med om eller inte utan alla typer av typer av segelfarkoster får fart genom att parera kraft från sidan via köl eller fena vilken förvandlas till kraft snett framåt. Kraften måste komma från sidan mer eller mindre. Därför kan man i te köra mot vinden, eller köra snabbare än vinden i platt läns. Alla planande segelfartyg slörar istället för länsar därför. Ju mer sidkraft du får in i seglet ju mer acc. Får du. Bomhöjd (om mastfotsplacering) reglerar (vad jag märkt) trycket på fenan ovanifrån, vilket påverkar hur livlig brädan känns. Det varierar ju mellan olika seglare vad man gillar och klarar av…
-
@L3LL3 714039 wrote:
Ok, så seglet ska alltså hamna så nära brädan som möjligt? Vad förlorar man på att det hamnar någon decimeter upp då?
Man förlorar fart (acceleration) och höjdtagning. Det som gör att brädan rör sig är kraft från sidan, därför planar man upp i halvvind. Den kraften vill du stänga in i seglet, inte att den passerar under. Därför vill du ha underliket mot brädan när du planar. Fångar du inte kraften börjar istället brädan röra sig i sidled (drag på engelska).
För styva master fungerar, men seglet blir väldigt tungt i hårdvind och svårt att hålla i byar. Inte att rekommendera direkt. Hellre för mjuk, men då är det svårare att pumpa upp i planing.
