sailortrash
Forumsvar skapade
-
om du ska plocka delar, så köp en Constant Curve (CC) mast. det är mkt snack om vikten av att ha rätt böjkurva, men sanningen är att det spelar inte så stor roll förutom på riktigt stora fullcambrade segel, och även där går det att mixa lite hur som helst även om rätt mast ger bäst upplevelse. om du inte hittar CC-mast så kör på FlexTop (FT), då alla segel naturligt flexar (viker sig för by-vind) i toppen och inte i mitten eller i botten. Undvik HardTop (HT) om du inte köper de tillsammans med seglet då dessa master har visat sig fungera dåligt med CC och FT segel. CC-master brukar fungera med alla olika böjkurvor. och sen har det visat sig att det är väldigt liten skilland mellan kurvorna överlag. kolhalten spelar större roll hur seglet beter sig har jag insett, men även 30% funkar bra till segel 7.5 och mindre. själv brukar jag köpa max 80% kol, så håller prylarna betydligt bättre och blir inte lika känsliga för sol och värme. en 5 år gammal mast ska inte vara dyr (5-700 beroende på kolhalt), och har den ca 50% kolhalt borde den fortsätta hålla bra länge. var däremot aktsam på om masten har blivit tunnare vid bomfästet. Det är där de brukar gå av pga slitage nämligen. men, det går att linda något varv glasfiber för att stärka upp faktiskt.
vad gäller bommar så spelar det minimal roll vilken bom du väljer segel 7.5 och neråt. visst är det skönt om bommen är lätt, och det hjälper vid vattenstart. Men en vanlig tung alubom (typ hyr-bom) funkar hur bra som helst och är tillräckligt styv. det viktigaste på en bom av den storleken är bomfästet, en del är verkligt kassa och rör sig ner på masten varje gång man drar rigg och ibland under segling. då fr man preppa masten med ngt antihalk…typ ett epoxi lager som är lite mjukt. Jag har en 180-230 som du kan få för 400:- om du har vägarna förbi sthlm.segel från tidigt 2000 fungerar hur bra som helst. de är ofta höga och har i regel rätt lång bom, men de är ofta riktgt snabba. däremot kanske de inte planar lika tidigt som dagens segel. man kan få ett sånt segel för några hundra. De kan ju vara slitna, men hål i mastfickan brukar inte spela ngn roll. hål i panelerna brukar man kunna tejpa utan problem, men panelerna måste ha ok sömmar, annars. det är inte lätt att sy fast en panel i gammal sliten polyester. har det cambers så kolla att de är hela. saknas det ngn camber så köp inte, det är omöjligt att htta reservdelar och nya cambers passar inte de gamla lattorna. bra segel från tidigt 2002 som jag prövat är bla Neilpryde Spirit, V8/V6, Simmer Zero7 och Ka Koncept. säkerligen kan du få fler tipps från andra.
-
köp inte av sådana skumma snubbar som inte vet vad de säljer…det kommer inte bli ngt bra av det. moderna bommar funkar nog med äldre master dock. på ”blocket superstars 2013” tråden diskuteras det med iver vad mkt ockrare det finns därute som hoppas på 1000-lappar för gammalt skräp…läs där innan du nappar på ngt fynd från sent 80-tal..
-
Trälhavet bjöd på planing hela dagen. 11.0 från 10-12.30, lunch sen 7.5 freeridesegling fram till ca 16. Sen 11.0 en stund till, men sen drog ja hem. Fortfarande ett gäng ute och bränner. Aningen byigt dock..men troligtvis årets bästa dag för mig
-
Så här års blir det inte bris (hos mig) förrän vid 15.00 ca, och mattas garanterat av vid 18 tiden. Dessutom bara på sydliga riktningar..ingen idé att sticka ut innan
-
@SWE 496 713820 wrote:
Har nu anmält *** till Blocket.se för oseriösa och felaktiga annonser.
Sailortrash. Jag mailade honom om samma Starboard och fick samma svar från hónom. Frågade en del om de brädorna men har inte fått något svar…. Påtalade samma sak men fick svaret att det visst var den årsmodellen han skrev.Ja det han säljer är en salig blandning kryddat med lite skumma tillbehör (skateboard griptape som halkskydd T.ex). Man får ju känslan av att han vart och rövat en container på ngn surfklubb och nu försöker tjäna en slant med halvärliga metoder…
-
Nordöstra stockholm (trälhavet) bjöd på byig sydlig vind, 5-12 m/s kanske..men bara mellan 16-16-30…sen blev det den gamla vanliga formulalunken igen..tisdag ser fint ut (s 6-11)…kanske blir årets enda freeridedag..(med sol och shorty allafall..)
-
Shaajt vilken felinformerad snubbe…
-
Vem var gubben som pratade i bakgrunden?
-
Intressant. Svensktillverkade fenor alltså…vad fick du betala då?
-
Jag är lite trött på min drake r13 m och det sägs att de nya fenorna gör stor skillnad även på äldre brädor..
-
Jo men boss och z-fins ligger ju runt 6k…
-
Jag mailade faktisk killen ang. Starboard 160. Den var såld, och då sa han att det precis kommit in två f2 formula 2011, modell FX VI. Då konfronterade jag honom med att FX VI var 08-09 modellen, vilket han erkände men förklarade att han köpt båda i Sverige 2011 (?). 10.000 vill han ha styck så jag avböjde även om de var nya…
Jag fick också pdf med konstiga paket… -
Vill man nöta vissa grejer typ carvegybe eller vattenstart är en 120-130 freeride det bästa. Dessutom är de bra när det är lite väl kallt för vattenstart, typ april. Sätter man in stropparna brukar så stora brädor vara rätt enkla i choppigt vatten också, och på platt med stropparna ute kan det gå riktigt fort. Personligen tycker jag den st. Behövs trots att jag har både en äldre formula och en 100l feeride
-
det är som med cyklar…folk plockar fram ngn gammal landsvägshäck med första generationens integrerade växlar och vill ha typ 50% mer än billigaste motsvarande -13-modellen…och de tror att priset är helt rimligt
-
Jag kommer inte vara på Öland då. Hur är formulatwinnen om manjämför? Tänkte mest på höjdtagningen?