sailortrash
Forumsvar skapade
-
hej
måste komma med lite förslag vad gäller vindsurfing…men kan givetvis vara relevant för Kite också.
sortering på:
volym
kategori (freeride, slalom, fsw etc…)
segel st. (3-5 m2, 5-7m2 osv..)
segel kategori (..etc)Master och bommar enligt längd och sdm/rdm
egen kategori för bagar/fodral
egen kategori för neopren/selarfixar ni detta är ert monopol ohotat skulle jag tro…
/trasan..
-
Klang;698123 wrote:Tjena, bra tips, jo… kollade lite på 167W först, verkar vara en bra lättvinds maskin. Men ska tydligen inte vara helt enkel att få i planing.
Ja det har jag hört att den kan va svår att plana upp frÅn vågorna, sugs liksom ner i vågdalen. Den har ju INGEN rockerline att tala Om, helt rak i häcken.
-
Ok
Jag tänkte bara köra ett segel…så har man väl justerat så har man väl, eller töjer sig strapsen? Går det att hitta nya straps i Sverige?
-
Jag tror faktiskt aldrig man lyckas fÅ ut Max av sig själv om man byter prylar för ofta. Man måste vänja sig vid prylarna och det tar ett par säsonger, sen kan man börja pressa dem till bristningsgränsen. Men det är ju min åsikt…
-
Den där starboard är en kille som har där jag brukar segla. Den går nog allra bäst med 12. Riktig lättvindsmaskin. Inte så bra i hårdvind som jag förstår det.
-
det finns en dropz krantz till salu på surfspot. den har jag sett med 12 många gånger och det verkar funka riktigt bra.
-
fan den där ”tandemliknande” brädan ser ju riktigt sportig ut! jag lärde mig segla på en sådan som var gjord på Åland sent 1970…det krävdes två vuxna för att bära ner härket till stranden, och både kunde stå på den utan att den sjönk.
80-talsseglet är det faktiskt bra drag i skulle jag tro. de där gamla racegrejerna när man stoppar in lattor och grejer får riktigt fin buk faktiskt. och färgerna är på väg tillbaks…kolla bara simmers vågsegel 2012…
-
ett enkelt sätt att laga den är att köpa ett kit av ”board corner/svenne” med epoxi och spruta. sen gör du några små hål i delamineringen och fyller utrymmet med expoi. väntar du med detta kommer din skada utvidga sig, du skulle sett min bräda innan jag tog tag i den. framför tuttleboxen var det ett område ca 2 dm2 som det gick att trycka ner 1.5 cm med tummen. där gjorde jag en mer omfattande reparation…och på några andra fläckar. nu väntar jag på att brädan ska gå av på mitten i ngn vindby, den är mjuk i princip över hela däcket…
antagligen har frigoliten under sandwhichen deformerats av diverse trampande fötter, eller av ett fall med masten. bästa lagningen är att skära bort sandwhichen vid fläcken, spackla upp några mm så att frigoliten får tillbaka sin forna form och sen lägga på några lager ny fiberväv så att det blir hårt på nytt.
ngt för vintern kanske…
-
Helt rätt. Brädor har en optimalt vindspanm som måste matchas med rätt fena. Formula är inget att rekommendera innan man planar obehindrat usels och stroppar. De brädorna funkar också dåligt med mindre än 10 m2. Bicen tror jag ni kan ha kul på riktigt länge. Den funkar nog bra med både 6.0 och 9.0, de brukar göra det nybörjarbrädorna. Planar bra gör dem i 8m/s eller mer. 8-9 och ny fena och ni kan utvecklas hela vägen ut ur fullplansgippen=)
-
hej
svar på sista frågan: stora brädor kräver stora segel. stora brädor är bra på plattvatten och i svaga vindar. de ger mkt flytkraft och behåller planingen genom vindhål. de är bra att lära sig på, men i sthlm även roliga när man lärt sig köra. De kan gå mkt snabbt även om mindre brädor kan gå ännu snabbare.
min rekommendation: Jag tycker ni ska behålla brädan. 6.0 kommer räcka bra för din sambo ett tag framöver eftersom hon är lättviktare. bäst investering är att köpa ett större segel till dig själv. jag tror att 8-9m2 är lämpligt för sthlm inomskärs. åker ni till nynäs eller kapellskär så funkar nog 7.5 bättre.
camber eller inte?
ocambrat är mer lätthanterligt och funkar mkt bra även när man blir bra. cambrade segel (om man riggar korrekt) har större vindregister och, när man får stil på dem, känns lättare och mer balanserade. detta eftersom de har rejält stabil profil i nedre delen, och är väldigt mjuka och ospända i övre delen. den stabila delen ger acceleration och den mjuka delen ”tvistar” och släpper vind, därför blir de inte tunga i byig vind utan man får bara mer fart. cambrade segel 9 m2 eller större ska helst köpas tillsammans med en mast som har visat sig funka. om masten köpes separat är det noga att den har rätt böjkurva och hårdhet.slutkläm: är ni intresserade av ett cambrat segel har jag ett tillsalu för en rimlig peng. det ni behöver då är antagligen en ny bom (tippar på att den andra är för kort) samt en fena runt 50cm. som tidigare sagt så tror jag på en slalomfena, eftersom de ger mkt lyft och hjälper till tidig planing. de kräver dock lite mer teknik än en freeride och kanske upplevs som stökig i början.
seglet är ett 3-cambrat 9.0 exocet segel och en 60% kol mast från prolimit från 2010. det är helt och rent, men används mindre och mindre eftersom jag kan köra med 11.0 ända upp till 10m/s. finnes i österskär, några mil nordöst om sthlm. har legat ute ett slag för 3500:- utan framgång så jag släpper det för 3000:-
marten.karlson@hotmail.com vid intresse.
-
Polaroid tillverkar dem. Jag kan köpa dem hos min lokala optiker för 600:- i åkersberga (en bit från Habo..). De har lite rundare glas men sitter som du skriver kvar i kullerbyttan…
-
provkörde nyligen Ka 11.0 otroligt mjuk och lätt känsla i seglet. blir aldrig tungt, det bara accelererar. samma med 7.5 Koncept brorsan hade för några år sedan. det verkar finnas en spec. Ka-känsla..
ska försöka jämföra med ett Gastra 11.0 om tillfälle kvarstår, men kan hittills bara rekommendera (mig själv och er)..
-
Seatrend? var de ngt lyckade…?
jag har en som ligger och väntar på lite bättre teknik…54×276 typ
-
Jag håller med Pelegrin att lättvindsplanka ger mer valuta för pengarna. Men de vill också ha stora segel. Och vindarna i sthlm skärgård är som de är…men nu till helgen ska det blåsa sydväst. Hemma hos mig betyder det normalt 2 m/s i grund och 12 i byarna pga av landmassorna både läar och skjutsar vinden genom sund och dy.
Men det får duga, bättre än inget..
