sailortrash
Forumsvar skapade
-
WakeNils;685944 wrote:bara skummat igenom tråden men ni har ju missat att kajtare tröttnar på att det inte blåser och drar till kabelparker istället där vinden inte är byig…
jämfört med wakeboard bakom båt är ju alla vindsporter ganska billiga… typ 300 spänn kvarten med dagens bensinprisja då blir det ju helt klart ont om spots…och crowded rätt snabbt ifall kiting blir poppis..
-
sen är ju vindsurfing roligare än kite, enda nackdelen är att grejerna är så j**la stora att man måste ha en buss eller en klubbstuga för att kunna köra..
-
”När vindsurfingen var 1900-talets snabbast växande sport, fanns inte kite och man hade inte upptäckt att det gick att surfa alldeles utmärkt i alla möjliga delar av världen, inklusive norden. Kiten är helt enkelt en bättre och en mer attraktiv produkt.”
Kiten är ju fortfarande rätt ung, men har snabbt blivit en attiydsport med mkt extremsportinslag. sådana sporter kommer ALDRIG och ta mig på orden, locka den stora massan, och kite har därför mkt begränsad förmåga att växa sig större än vad vindsurfing har som erbjuder på gubbslalom, familjebrädor som Kona och extremsports/attitydgrejer som våg.
Kite har dessutom högra krav på spotsen, är man inte riktigt duktig kan behöver man en rätt stor launchsträcka, och man kan inte launcha en kite på en fullsmackad badstrand, medans det är helt ok och rulla ner en kärra med formulaprylar, rigga och sticka ut genom en vassrugg.
däröver har kite redan dåligt rykte generellt. mkt ryggskador, folk som släpats in i träd och upp på land mm. vindsurfing saknar helt detta rykte, och får generellt positiv respons.Har ni sett ett ”Kitepaket för hela familjen” ngn gång? skulle inte tro det..
däremot kanske kite lockar fler dummies i tidiga tonåren…men de har ju ändå inga pengar och så länge men inte kan leva som proffskitare och dra hem miljoner i unga år så är inte det ngn marknad.
slutsats på tråden: alla kommer inte börja kite och vindsurfing kommer inte att dör ut. om ngn sport växer sig stor så blir det vindsurfingen eftersom det finns produkter för båda familjer, gubbar och adrenalinjunkies, men båda kommer troligtvis förbli små. precis som med snowboarding som peakade runt 15% av alla åkare när det var som störst. mkt skit fick man ta som brädåkare i backen också…trots att man var (och är) i minoritet.
men det är ju great, då får man ju vattnet för sig själv!
-
SUPEREXTREM;685832 wrote:Tack gode gud att jag aldrig läste ekonomi……
/Xden som inte förstår ekonomi förstår inte det samhälle man lever i…eftersom cash is king är man rätt lost utan grundläggande principer om tillgång och efterfrågan
själv läste jag biologi och sysslar med miljöbedömning…men man måste sälja sig där också..
ökad efterfråga dra ju ner priset…om det är lågt pris som efterfrågas! ingen säljer billigare om det inte behövs, det råder ju inte direkt priskrig bland tillverkarna. isåfall ett krig om vem som säljer dyrast och mest exklusivt, knappast billigast och mest värde för pengarna…
ökad efterfrågan på världscupsgrejer leder nog snarare till höjda priser och brist på varor. man massproducerar ju inte det fina, då tappar det ju sin glans..det funkar nog bra med en liten kundkrets som betalar rejält. volym lönar sig kanske generellt, men inte inom high end segmentet.
tror jag utan att ha läst ekonomi…
-
den marknad som finns är nog rätt lönsam för producenterna. Den befintliga kundkretsen efterfrågor som tidigare nämnts världscuputrustning, ”billigt och bra” är det ju faktiskt ingen som efterfrågar förutom de som är nyfikna på sporten. det finns därmed inga incitament för prodcenterna att tillverka ngt annat än ”världscup” eller ”hyrutrustning”, mellan segmentet finns men hamnar – enligt eftterfrågan – därefter i pris, dvs runt 11k + för en freeride i butik
hönan/ägget problemet är även marknadsekonomin grundbult: en vara får det pris som flest, inte alla, är beredda att betala. var utgångspriset för högt så blir det rea, för lågt så tar det slut hos grossisterna på två röda…
googla 2pareto optimal”…
”Min spaning är alltså att vi har lite av ett hönan eller ägget-problem. Vill vi ha billigare prylar så måste vi se till att fler vindsurfar så fler köper prylarna, men vill vi ha fler vindsurfare så kanske prylarna måste bli billigare. ”
fler surfare som efterfrågar Världscupsgrejer kommer höja priset, inte sänka det pga volymökning…skulle jag gissa. fler surfcenter som startat uthyrning och skola skolla kanske styra upp lönsamheten för mellansegmentutrustning
-
farsan tyckte hockey var för dyrt när jag var grabb, stor chans man hade på vindsurfing i tidig ålder..
-
surfslusken;685734 wrote:Me tanke på den utveckling jag sett här hemma, på Fuerte, i SA så är ja ganska säker på att vindsurfingen kommer va en ganska så sällsynt företeelse om…säg 10 år.
Kite och SUP har redan tagit stor del av marknaden, och dessutom har vågsurfingen fått en riktig revival, de syns ju även här hemma så fort vågorna är knähöga.
Varken vind våg eller kite kommer att bli stora i sverige. ekonomin bidrar solklart, kite knappast heller billigt, man behöver ju minst två i vilket fall, blir minimal prisskillnad i långa loppet. Sen är det vädret…vågsurfing är jämförelsevis billigt, men det krävs rätt mkt vilja för att hoppa ner i december för att fånga några slaskiga onshore vågor, vilket knappast många i vårt avlånga land har.
kite är visserligen enklare att lära sig, och man kan ju köra vintertid på snö, men är sjukt skadedrabbat och är ju inget men sysslar med på den lokala badstranden direkt (inte om man är i den ”lärande fasen” allafall.
sammanfattning…vattensport är och förblir en stympad sport i Sverige, hur coolt det än må vara med vågor, surfshorts och solblekta dreadlocks
och vindsurfing lockar ju inge heller…det är ju bara medelålders som tidigare seglat Vega och Maxi 95 som vill ”matchraca” som syns =). min klubb gjorde nyligen ett tappert försök att lägga ner den lilla ungdomsverksamhet (och därmed nyrekrytering) som finns, tillförmån för…öh…sig själva..
-
ät vanlig mat och drick vatten
-
en rigg räcker inte långt…
10m/s+ – 5kvm eller mindre..
7-10m/s – 6-7.5större segel kanske blir svårt på din bräda
vad du än köper så kolla att masten passar till seglets böjkurva, och att den har rätt hårdhet (IMCS). köper du mer än en rigg så kanse du kan använda samma bom till båda, beroende på storlek. spontant låter det som du är ute efter freeridesegel eller vågsegel, knappast slalom eller freerace grejer.
du borde kunna hitta ngt på köp och sälj
-
7-8 klassas nog frisk/god (sjö)bris om vill snacka terminologi. tror att smhi har en klassificering på sin hemsida.
klart vikt och längd och teknik spelar in, men det finns ju tumregler för segel/fena/vindstyrka. tycker att är hyffsat bra faktiskt, iallafall om man är lite grön.
-
Svenne;684474 wrote:Så här då, Om man bor söder om stan (typ Huddinge), det brallar i en onsdagseftermiddag och man går med på att Rullsand är tillräckligt nära för att vara okej att åka till:
Till Essingeleden, 30 min
Ta sig genom stan, 1.20 h
Från Solna till Rullsand, ~2 h
Samma aktionstid söderut? ja då är fan Grönhögen riktigt bra på syd! 🙂word…
vågor i norra sthlm = Finlandsbåt och då är ju trälhavet kanon! de passerar Furusundsleden ca 4 ggr/dygnet x2 (silja och viking) på hyfsat exakta tider så kan man slöra tbax och ta en kaffe på restaurangen mellan ”breaksen”..
-
fast jag måste nog ändå klassa 7-8 som relativt lättvind, även vid stadig 7-8 så känns ju 7.5 -9.0 helt normalt på ca 130 liter..
fast som sagt, STADIGA vindar upplever jag nästan aldrig inomskärs…alla öar sabbar stadigheten även om det är bra krut i byarna…
i somras körde jag 7.5 på 120 jp funride i 8-9 ca på haga…ingen vidare bräda men storlekarna kändes helt ok. skulle inte direkt ha mindre grejer i 7-8, och jag väger ca 77, ca 185
-
i stockholm väljer jag också hellre en fossil formula än en kartongsny freeride…
freeride konceptet funkar inte i ostadiga eller (och svaga vindar. detta blir uppenbart mellan 155 fanatic shark och 155 fanatic falcon formula. samma volym, samma konstruktion (ja kol-sandwich i sharken oxå), endast shapen och fena som skiljer och total skillnad i planing. en klassisk freeride shape funkar helt enkelt inget bra, det är därför de börjar dyka upp fler och fler slalomhybrider (tror jag), och de ”nya” brädshaperna som har skapat flera trådar, ex. JP superlightwind ser fan exakt ut som en omodern formula från typ 05,06, och körs med nästan lika stor fena.
-
sen betyder ju inte det att formula är det roligaste på vattnet…men planing leverar det ju, och att stå och guppa är ju helt demoraliserande.
jag tycker bättre om mindre brädor, mindre segel och mera vind. men hufvudstaden levererar ju helt enkelt inte som öland eller götet…eller halmstad!
-
formula är ju alltid överriggad….det är ju hela poängen. det kompenseras ju av bredden och mastodontfena på 70 cm. det är också därför den behåller planing när vinden går ner till 5-4 m/s. fenan ger lyft, bredden på brädan hindrar den från att sjukna ner som en bräda med smal häck gör. segelstorlekarna talar ju för sig själva..
jag tycker formula går som bäst i 7-8. uppåt 10 m/s har jag kört med 8.5 och 9.0, men jag måste köpa en mindre/mjukare fena eftersom jag fick några flygturer i somras och det är svårt att kontrollera lyftet. oavsett segelstorlek.
vist går det att plana med en jp 109….i byarna..men sen sjunker den ner när köksdörrarna planar vidare…alla som har sett formula in action vet att det är sant