sailortrash
Forumsvar skapade
-
om du vill ha mer tid på vattnet så köp formula eller bred slalom, 130 l +. garanterad planing i 7-8, om det är ”lite” vind i halmstad..
i stockholm är 7-8 en bra vind, men då står man still på en freeride<130 l, eller planar i byarna endast. jag tror det beror på att freeride är så smal i häcken att den inte bär upp planingen i vindhålen, sjunker ner direkt. sen är de ju lite snällare att gippa med och i chopp, men man kan ju inte få allt.
jag dubblade mina planingsdagar när jag bytte till formula, och har dubbelt så mycket planing som min kompis som jör 155 l fanatic shark. (samma volym som min fanatic falcon formula)
det är bredden (framför allt i häcken) som ger planing på bekostnad av ”bekvämlighet”, så kör på slalom om du vill plana i lättvind.
-
lyssna på kroppen…är flåset dåligt kör kondition..drunknar du nästan?-simma mera..är du klen…bygg mer muskler…är du dålig på allt? surfa digitalt..
-
”Kör chins långsamt så
många du kan och häng sedan kvar i stången så länge du kan. ”detta är ca 10% av den träning du får ut av sportklättring…bättre förberedande träning finns inte.
-
Muskler hos alla däggdjur består av två typer av fibrer: vita och röda. röda hämtar sin energi från syre och används för kontinuerligt arbete. syret transporteras via blod, blod syresätts via lungor. att bygga dessa muskler kan sammanfattas under konditionsträning eller fitness. hjärtat är en enda muskler som också spelar in i flåset, den växer och pumpar starkare/ mer syre till musklerna per pump vid denna typ av träning. Vita muskelfibrer används vid arbete som ”inte har tid att vänta på syresättning via blod”, dvs snabba relfexrörelser eller explosiva rörelser som plötsliga hopp eller extremt tunga lyft. man kan tänka sig att en orm tillexempel har mkt vita fibrer i sina muskler då den rör sig extremt snabbt vid attack. dessa muskler hämtar sin energi ifrån en biokemisk process som inte använder syre, och kan därför inte användas till kontinuerligt arbete.
beroende på hur man tränar kommer en av dessa två växa på den den andres bekostnad. vill man maximera tunga lyft(tillväxt av vita fibrer kan det kanske finnas fördelar att inte samtidigt träna de röda…frågan har ju aldrig varit om detta är sant eller falskt utan om det gynnar vindusurfing. Detta påstående kommer såklart ifrån elitidrottare för länge sedan och skickats ner till vanligt folk som tar det till sig men inte fårstår hela bilden, det gör bara folk som begriper hur en muskel fungerar på molekylär nivå..
min upplevelse av vindsurfing är att det är både muskelintensivt och konditionstkrävande, alltså kräver rätt mkt styrka under lång tid samt med perioder av mer styrka och med mindre. lämplig träning är troligtvis som ”Svenne” indirekt förordar styrkegympa, eller en kombination – att bara fokusera på det ena är troligtvis inte lämpligt.
så den som vill separera passen kodition/styrka kommer säkert må bra av det men de som kombinerar dem kommer må lika bra ller bätre ute på vattnet….
…är min kvalificerade gissning…
-
rätt intressant tråd…att snacka träning är verkligen som att sticka huvudet i ett getingbo! men jag måste nog sälla mig till de mindre gymivriga medlemmarna. själv är jag dock väldigt frekvent på gym…ca 4-5 dagar i veckan (varje lunch typ), och kan bara konstatera att gym inte leverarar FUNKTIONELL styrka. gymfreakarna här kan säkert slriva under på det eftersom specialla pass som heter ”funktionell styrka” dyker upp på fler och fler gym. kroppen vänjer sig vid en viss typ av arbete, och är inte den typen likt vindusurfing på ngt sätt så har man inte mkt nytta av den styrkan för just vindsurfing. kroppen strävar ju också efter en så effektiv energianvändnig som möjligt så om man kör korta tunga pass växer inte de muskler som aktiveras vid längre tider av påfrestning, så kodnitionsträning är A och O för all typ av fittness, kanske inte vid tyngdlyft eller annan explosionsartad ansträngning.
sen finns det inget schema som levererar, utan man måste lyssna på kroppen. måfå-gymare kanske skulle kunna dra nytta av råd från en pt, men i slutändan kommer de att upptäcka att vissa övningar aktiverar musklerna bättre även om pt tror annorlunda. samma för vindsurfing. t. ex har jag generellt större belastning på rygg och ben än just underarmar, och skulle behöva lite mer krut i bålmusklerna (eller lite mer fläsk), det beror ju såklart på hur man hänger i sele, hur mkt man drar med armar eller tynger med kropp osv…
men den mest lämpade träningsformen för vindsurfing är helt klart klättring. en sällsynt bra blanding av lågintensiv och högintesiv träning för överkroppen, mkt bra för bålmuskulatur, och i princip alla positioner och manövrar påminner om att hänga eller pumpa i bommen. kombinerat med spinning så märks inte vinteruppehållet.
rekommenderas starkt..
-
hej
jag fyller 5 år som vindsurfare snart, men har provkört en hel del olika årgångar. jag måste hålla med 20-åringen att gamla grejer funkar om ambitionen är att ha kul eller eventuellt klubbrace. jag började med att köpa nytt, var inte nöjd så jag seglet och sen dess har jag bara haft råd med beggade grejer. brorsan gjorde samma sak så tillsammans har vi hunnit gå igenom massa prylar, för att inte tala om alla årsnya hyrmodeller sen massa år tillbaka.
jag körde två säsonger på ett NP spirit från 2001 (8.5). inga problem, 2 små cambers. ingen jätteskillnad mot 9.0 X.0 segel jag avslutade med i höstas (modell 2011)
sen har jag ett Arrows Max 11.0 till formulabrädan. det är så gammalt att det inte ens e cambrat. det levererar planing som moderna segel, men inte på samma nivå. dagens formula segel är på en helt annan nivå, prismässigt också…
annars fastnade jag för ett Ka Koncept från tidigt 2000, också det med 3 cambers (eller 4…) otroligt bra shape. vindregister som en vanlig 7.5:a men med ferrari acc. och högre toppfart
sammanfattningsvis har jag bara bra erfarenheter från äldre grejer. jag har även sett ett par ”mitten av 90-” race segel (och provat) där man plockar ut varje latta med jättefin buk och riktigt snabba på vattnet..så om grejerna är i bra skick så är det ju ingen ide att bränna x-antal 1000:- på nya grejer…en bra bom kan ju vara värt en del dock…jag har en HPL alu-karbon hybrid som är styv nog. säkert gammal men bättre en en dyr alubom idag tycker jag…
hade..
-
ha ha
ser ju ut som att vindsurfing var roligare då..
äkta gladsurfing
-
emilvikingstrand;679445 wrote:jaså det tycker du inte, hur föreslår du att man ska göra för att plana och få fötterna i stropparna?
läs ovan inlägg
eftersom jag minns uppförsbacken till ”fall av och kliv i stropparna” så tyckte jag bara det fattades några ledtrådar bara..
chilla…
-
emilvikingstrand;679412 wrote:så fall av och gå i stropparna.
bra tipps till en nybörjare…not…
-
ubåten;679298 wrote:kan vara jag som är kärringen mot vinden men jag har en lägre bom när det blåser mycket och högre typ hak höjd när det blåser lätt vind . men som sagt någon måste gå mot vinden också:)
sänka bommen är ju annars en klassiker för att få lite bättre kontroll i hård vind. man får ju ändå tryck fram på brädan så den planar ju lätt ändå.
-
hej du!
det var inte länge sen jag själv knäckte koden till stabil vindsurfing. och ditt kastfall låter precis som det är i början när det brallar i…man har inte hittat hur man ska parera byar och hård vind.
hyrde du grejer tror jag knappast du behöver bekymra dig för hur det har riggats. annars kan du ju ta till dig ”mer nedhal” även om det är det mest urvattnade begreppet på surfzone…
det som egentligen sker när du surfar är att du lägger all vikt på bakfoten.trycket från bakfoten måste lägas på brädans centerlinje, annars börjar brädan svänga upp mot vinden och ställa sig på häcken. vinden pareras med kroppens tyngd, inte med armmuskler….klassikern är att man hamnar på tårna och försöker dra tillbaka seglet med armmuskler vilket inte levererar. nästa gång prova att låta seglet dra ut armarna fullt, och när det börjar bli tryck så behåller du armarna raka och lutar dig ut och låter seglet ”sitta kvar” i händerna…parera med benen som inte ska vara spikraka. gör du rätt kommer accet. står du för långt bak kommer du inte plana, då börjar brädan gräva. står du rätt (bakfoten mellan främre stropparna) så planar du. sen kommer du ha noll koll i överljusfart tills du lär dig stoppa i åtminstone framfoten is stroppen. och stropparna kommer du inte i förrän du planar. bakfoten kräver fullplaning, framfoten kan man stoppa i även om du precis börjat plana, men då måste du fortfarande lägga kroppsvikten på bakfoten.
jag brukar inte kroka i innan båda fötterna är på plats. fast det började först med sen jag började segla formula. på mindre segel är det lätt att kroka i redan innan man börjar plana, bara man har fötterna på rätt plats så brädan inte gräver.
beginner to winner är en bra rulle som visar hur det går till. där blir det också uppenbart att det är samma grundkoncept som gäller hela vägen från nybörjare till amatörracer…bakfoten på rätt ställe och raka armar. utan rätt grund är det dfessutom mkt svårt att ta höjd.
go get’em champ
-
en tråkig sanning…
det faller på länsstyrelsen faktiskt. det är deras ansvar att följa upp lagstiftningen och kolla att den implementeras…
-
det där svaret betyder – ”jag skiter väl i det” på kommuniska…
kommunen är sista ledet för implementering av alla natur/miljölagar och förordningar…det ska hända saker lokalt. länsstyrelser och naturvårdsverket har en kontrollerande funktion och är ju statens arm egentligen…skulle inte förvåna mig om länsstyrelsen har en annan uppfattning. de är också länsstyrelsen som håller i bondens tillstånd m.m.
men man kan ju börja med att be kommunekologen uttala sig…om det inte var kommunekologen som precis gjorde det..
ja nåt annat svar hade man inte fått från min hemkommun (österåker)….här klubbas det bygglov och strandskyddsdispens utan detaljplan eller remisser på löpande band…
-
sailortrash
Medlem21 oktober, 2011 vid 18:49 som svar på: Hör du till dom 100 bästa surfarna i landet?fan allt de där låter ju skitsvårt…jag skulle aldrig klara det…=/
och brädjäveln på bilden har ju inga stroppar heller…ändå påstår de att manövern skall göras under planing
-
åkern ligger på sidan av berget så klart…med start från toppen.
