Forumsvar skapade

Sida 139 av 142
  • sailortrash

Medlem
    30 september, 2011 vid 06:09 som svar på: Vila i frid, begagnade utrustning – köpsälj tråd!

gaastra anger ju en annan hårdhet än övriga tillverkare. en gastra 490 har t.ex imcs 33 mot icke märkesspecifika som har 29…mauisails har väl 31 på motsvarande längd…knäcker man masten om man riggar på en för mjuk mast? hur spelar kol-halten in?

mer kol = starkare/styvare, borde rimligen påverka mastens imcs tycker jag…men det verkar inte så..

• sailortrash

Medlem
    29 september, 2011 vid 17:10 som svar på: Lagning längs railen
    stefanlindmark;671424 wrote:
    Palla upp brädan. Kupéfläkt under. Med avstånd så att brädan inte överhettar.

hur snabbt vattnet transpirerar ut har framförallt att göra med hur fuktigt det är i övriga rummet, inte med hur mkt du värmer. även kallt vatten transpirerar rätt fort i en torr miljö. om du vill hjälpa den ”naturliga processen” så använd isåfall en avfuktare.

• sailortrash

Medlem
    29 september, 2011 vid 17:06 som svar på: 2012
    stefanlindmark;671425 wrote:
    Ahhh, var det verkligen nödvändigt? 😉

:santa: har inte så stor säck

blir du sugen stefan /=>

/Mårten

• sailortrash

Medlem
    29 september, 2011 vid 13:39 som svar på: Vila i frid, begagnade utrustning – köpsälj tråd!

jag är som det står ovanför avataren, en noobe, så det är legitimt för mig att fråga: hur stor roll spelar egentligen böjkurvan?

1. det går knappt att hitta info om den ens på tillverkarnas egna sidor
    2. gränserna mellan vilka segel som passar till vilka är ju duktigt flytande (enligt de tabeller jag sett)..
    3. många surfare bryr sig ju inte utan kör ju kanske 430 med fet förlängare istället för 460 (t.ex)..för ”mjukare/mer respons” i riggen…
    4. och fel böjkurva på den för korta masten förekomme också…

hur stor roll kan det spela undrar en annan…

• sailortrash

Medlem
    29 september, 2011 vid 11:01 som svar på: Vila i frid, begagnade utrustning – köpsälj tråd!

är inte köpa nytt varje år lite som att dopa sig? man njuter av fabriks ”poppen” tills den lägger sig…och så känner man sig lite sämre när grejerna blivit lite inkörda…men det mörkar man genom att säga ”fan va snabbt grejerna blir slitna alltså…det va bättre förr..”

…: never trust a guy with shiny gear…

• sailortrash

Medlem
    28 september, 2011 vid 14:59 som svar på: Lagning längs railen

om det bubblar när du blåser i ventilen låter det som den har tagit en del vatten…du kanske behöver suga ut vattnet med en vakumpump. det är inte säkert att du ut vattnet enbart genom att låta det transpirera…

• sailortrash

Medlem
    28 september, 2011 vid 08:43 som svar på: Vila i frid, begagnade utrustning – köpsälj tråd!
    v-thun;671258 wrote:
    Om två år löser ja jobb å då jävlar!

…ska du aldrig mer köpa begagnat…?

• sailortrash

Medlem
    27 september, 2011 vid 17:47 som svar på: Vila i frid, begagnade utrustning – köpsälj tråd!
    woodleaflay;671240 wrote:
    Jag tror däremot att det just bland vågseglare finns många som gärna byter grejjer ofta och gillar den biten av sporten nästan mer än att segla (att köpa grejjer alltså).

Instämmer helt på det där…ibland undrar man ju vad som lockar folk….surfing eller köpa nya grejer? för alla som inte tävlar borde ett kit hålla lätt tio år. en aktiv surfare är väl då uppe i typ 400 ggr totalt..(själv skulle jag hinna med drygt hälften)…..jag tycker man ser det där tvångsbeteéndet i allt fler sporter. jag trodde cykelsport var värst, sen formulagubbarna, men nu har jag insett att det är vågseglarna, som borde vara minst kapital och mest soulseeker, är minst lika beroende av att köpa nytt.:tongue:

• sailortrash

Medlem
    27 september, 2011 vid 14:14 som svar på: Vila i frid, begagnade utrustning – köpsälj tråd!

allt är ju inte svårsålt…alla formula grejer som har lagts ut har sålts… finns inget beggat kvar att få tag på

• sailortrash

Medlem
    26 september, 2011 vid 08:49 som svar på: Arrows-gold mast vilka segel?

jepp det är ocambrat, och går lika snabbt att rigga som ett vågsegel=)

mkt riktigt funkar detta segel en north mast…

• sailortrash

Medlem
    25 september, 2011 vid 12:43 som svar på: Arrows-gold mast vilka segel?

ja det låter ju som en trolig anledning…..vet du hur gammalt seglet kan vara och varför det var ocambrat?

• sailortrash

Medlem
    25 september, 2011 vid 08:24 som svar på: Arrows-gold mast vilka segel?

hej

jag har ett arrows max formula segel 11.0 m som jag heller inte hittar ngn info om…det är ngt hidden med arrowsgrejer..

• sailortrash

Medlem
    25 september, 2011 vid 08:21 som svar på: Surfingverksamhet i Varamon hotas

trist. hoppas kommunen ställer upp med en annan lokal…

• sailortrash

Medlem
    23 september, 2011 vid 19:29 som svar på: Snopet värre men så e det väl!

word…

• sailortrash

Medlem
    23 september, 2011 vid 10:57 som svar på: Sura fruar

hon vill nog mer ha en katt…hur mkt jobb kräver en sådan? eller finns det små hästar för inomhusbruk…typ falabella eller miniruss eller kanske en liten åsna…finns det ngn modell som passar för villaträdgård? kan man lära dem att bajsa i rabbaten så man får lite gratisgödsel också…?

Sida 139 av 142
PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications