sailortrash
Forumsvar skapade
-
Då har du nog en tillräckligt bred bräda skulle jag säga
Jag har bara kört på min goya x1 med enkel bakstropp förutom 150an. RRD PR gillade jag inte pga andra saker, storleksmässigt tycker jag den var lagom däremot. Gick att dra rigg, stagvända. onödigt med för stor bräda.
Lycka till med nya foilen, körde mycket med large vingen i somras med freestyle brädan. På Mälaren, brukade köra med vågsegel, 6,6 eller 5,7 och utan våtdräckt och hängsele. Blåser oftast någon form av bris under varma sommardagar, svårt att uppskatta hur mycket det blåste men stack ut när jag såg lite krusningar på vattnet.
Ja 75 bred funkar bra.
Krusningar på vattnet låter som 3-7 m/s…det funkar faktiskt redan med small vingen.
Jag tyckte pocket rocket var riktigt svår att få tillräcklig fart för att få igång foilen med. Även mes stort segel var det svårt. Mkt lättare på gecko, antar att det beror på vattenlinjen.
-
Fick precis min np glide large vinge. Helt vansinnigt stor vinge, närmre 4 cm tjock. Verkar dock välanvänd för windfoil, verkar finnas mkt erfarenhet av denna vinge på seabreeze och helt ärligt verkar inte jättemånga köra på smallvingen. Ska bli kul att testa. 4 m/s med 5.7?
Ang kryssvinklar, jag kör ju på en fanatic gecko som är kanske 75 bred på mitten, kanske kring 50 i häcken. Tycker det räcker bra, sist jag kryssade så bra var med formula. Tror inte man behöver gå upp i bred mer än 75 för dessa freeridefoilar. Går man ännu högre aspect kan jag tänka mig att man måste gå bredare för att få kontroll. Men för surfliknande foilar som np tror jag det är viktigare att kunna pumpa rätt, iallafall om man kör litet segel
Jag har också testat pocket rocket, tyckte den var mkt svår. Jag har svårt att se vad som skiljer den från starboard x?
-
Jag försöker själv bena ut vilken typ av foilbräda som är relevant att investera i. Jag tror glide/surfstilen kräver att man står ganska rakt upp för att ha bra kontroll på foilen. De går ju bra att ställa sig på kanten när man har tryck, men jag tänker att det viktiga med dessa foils är att kunna pumpa dem, och då ska man nog stå som en supare rakt på centerlinjen och gärna lite extra långt bak med bakfoten. Jag tror dessa foils inte direkt kräver ngn bredd alls i brädan, utan snarare förutsättningar för pump.
-
Kallt och regningt oxå…långt att åka. Bra jobbat!
-
Om du har en PB bräda kan du ju testa min foil ngn gång, om du tar sig till Brevik/Åkersberga
På min bräda har DTT men tack att du frågade!. En sak som jag funder nu är, finns det något form av säkerhet snöre för att undvika tappa foil om man krascha mot ett sten på vatten? Såg en kille som tappade hans foil i vatten när jag bodde på Teneriffa, så kan hända.
Jag har knutit en gammal kitelina runt en fotstropp just för att undvika detta, har inte hänt ngt allvarligt än dock. Men PB fästet har liksom en platta mot brädan. På en DT foil vet jag inte riktig, då glider ju repet av Ol det lossnar.
Har även sett flera andra köra med ett sånt rep, surt att tappa foilen
-
Om du har en PB bräda kan du ju testa min foil ngn gång, om du tar sig till Brevik/Åkersberga
-
Man kan absolut ha båda fötterna i stropparna med glide. Faktum är att det känns rätt naturligt, man vill liksom hänga ut från kanten som vanligt. Att stå mer upprätt däremot känns mkt mer onaturligt (tycker jag)
En annan sak jag tänkt på är att fötterna trycks mkt mer in stropparna än de brukar, som om filmandet liksom pressar in dom hårdare
-
När det gäller att foila i marginella vindar så är det, som nämnts ovan, väldigt viktigt att utveckla sin pumpteknik. I svaga vindar så är det skillnaden mellan att flyga eller inte flyga. Det negativa med detta är att det är extremt jobbigt (finns en anledning till att RSX-seglarna, som ofta behöver pumpa mycket, är extremt vältränade), samtidigt så är det positiva att det är väldigt bra träning, så det är ju både och!
Håller med om att det är jobbigt, jobbigare än vanlig vindsurf
Men jag tror vi kommer se en förbättring där. Sen jag satte in en ny mastbox i brädan står jag mycket närmare seglet när jag har stropparna (allafall framstroppen) i. Det har gjort pumpade avsevärt mkt enklare, eftersom jag ”når” seglet i hel pumpen och inte behöver böja mig framåt lika mkt som när seglet sitter i normal vindsurfposition.
Det är även lättare när man flyger också, att liksom jobba med seglet när det krävs
-
Np glide är inge en snabb foil. Man märker att den är mkt långsammare än vanlig vindsurf. Den klarar byar bra tycker jag, är nog mest en teknikfråga hur man hanterar det. Jag har vart ute på den i byar uppåt 9-10 iallafall utan problem, med 4.7 och 5.3. Blir man överriggad på foil reser sig allt ur vattnet, ganska oskön känsla när hela foilen klättrar uppåt och tillslut börjar sladda runt på 70 cm mast…
Men det går att parera om man är ute i god tid…
-
För vindsurf är Starboard supercruiser den enklaste jag kört, snudd på autopilot. Testat 7-8 olika nu. Beställt hem Reptile för test. Den är antagligen inte perfa för just vindsurf utan bör passa bättre för Winge, Wake och Surf. Jobbar på Surfspot vilket inte längre framgår då fotnoten försvunnit från inlägg forum.
Ja den ser väldigt snäll ut. Lite rakare profil än np glide, så de är nog lite mer autopilot. Np upplever jag ganska känslig för var man sätter fötterna och den börjar gärna carva, med för och nackdelar. Men däremot sker allting ganska långsamt, så man hinner ändå med på ngt sätt. Jag tror nog SB Supercruiser kan vara en av de bästa att lära sig på faktiskt, speciellt om man är lite tyngre
-
https://www.reptilesports.com/en/product/reptile-r-foil-1500/
Hoppas att Surfspot tar in denna för test.
Vet inte priset blir här men billig just nu.
Hmm kanske bara tooplate huvud på denna.
På Fre blir det test av SB supercruiser och 5.4
Den moddade100litarn blir perfekt kombo tror jag.
Har bara kört med SB GT och SB freeride
Cool, ser ut som en blandning av naish foils deltastil och np glide/iwa go foil
Skulle tro den ger tidigt lyft och funkar lila bra för sup i vågor (kanske därför den har plate mount bara)
-
Jag köpte foil för att köra lättvind bara. Går vinden uppåt bra freeride, dvs 7/8 i grund byter jag till vanlig vindsurf.
Jag vill ha så lite prylar som möjligt, slippa köpa nya brädor, segel, bommar mm. Och framförallt slippa grejer större än 7 m2.
Ju mindre prylar desto roligare, och billigare
Så jag köpte glide wind med powerbox och kör med min vanliga freeride. Och det funkar ungefär som formula gjorde med 11 m2. I 5-6 m/s så har man långa foilande sträckor oavbrutet, fast med 7 m2. Ökar vinden tar man mindre, typ 5.7 kör jag mkt med.
Nu tycker jag foil är så nice att jag kommer på sikt ersätta min freeridebräda med en riktig foilbräda. Och en större framvinge för ännu mer lyft/svagare vind ska köpas. På sikt ska jag no testa en lite snabbare foil. Men de närmaste åren har ser jag inget annat behov än att bara köra så mkt som möjligt, sätta de där gipparna och gärna testa lite riktigts vågor eftersom iallafall np glide verkligen inbjuder till carving.
Tror även att foiling kommer förändras massor varje år som går. T.ex tror jag deep tuttlebox kommer försvinna helt och alla kommer köra med justerbara skenor. Man kommer även se mer snabba freestyle/freerideliknande foilar men med lika bra manöver som vågfoilarna. Tror även att mkt kommer hända vad gäller fotstroppsplcering, att fler brädor kommer dyka upp med cebtermonterad bakstropp. Kan även tänka mig att bottenformen på brädor kommer utvecklas för att få bättre glid, nuvarande korta brädor har inte så bra ”glidform” vilket knappast gynnar ngn, alla måste glide lite i början innan foilen lyfter.
Så ingen brådska, för varje år man väntar desto bättre grejer får man. Redan 2018 års foilar känns rätt utdaterade, åtminstone ser man inget åt det hållet bland till delarna längre
-
Precis, när man vindsurfar kan man luta sig bakåt (eller utåt kanske snarare tycker jag) men i foil upplever jag det precis tvärtom – man ska luta sig framåt när det brallar i, så man kan parera lyftet från foilen.
-
Sen är ju foil världen lite upp o ner då
Det går alldeles utmärkt att köra Racefoil, 165lit bräda o 5.2 vågsegel.
En race foil lyfter väldigt tidigt.
Den AFS R1000 jag har motsvarar SB race med 1000cm franvinge.
Men de klart att svänga upp o ner på dyningar eller vågor med 100lit bräda, stor foil o 5.4 är ju rätt trevligt.
Har nu fått köra 3 sessions med 9.0 foilsegel
Allt mellan 3 o 10ms funkar.
Varför stort? Kryssvinklar och läns och varierande vind under race.
Alltså kan man i samma vindar använda 6.4
Vilket jag körde med innan jag fick tag i 9.0
Man tycker också att ett 9.0 borde bromsa men hittills kunnat köra 24knop.
Men kanske inte allt det där första säsongen?
Jag tror man ska låta det växa fram lite. Testa först och se hur man får till det. Raciga foilar är vingliga i låg fart har jag läst mig till, och hög mast kanske funkar, men gör set knappast enklare när man lär sig.
