Forumsvar skapade

Sida 94 av 142
  • sailortrash

    Medlem
    12 februari, 2015 vid 07:16 som svar på: Hur deflatar jag en Ozeankite? Och ett restips.

    Det kan ju knappast vara beckventil på deflateventilen på kiten?

    Kan du få in luft kan fu få ut den, om inte annat via inflateventilen på kiten…

    Jag åker gärna till Alicante, kan man krascha hos dig då? Utöver öva kite kan jag behöva öva lite spanska oxå…

  • sailortrash

    Medlem
    11 februari, 2015 vid 17:24 som svar på: Hur deflatar jag en Ozeankite? Och ett restips.

    du tar ut slangen och sätter den i ”deflate” ingången på pumpen, sen sätter du in den i ”släpp ut” ventilen på kiten och pumpar…

  • sailortrash

    Medlem
    10 februari, 2015 vid 20:23 som svar på: Point-7 11.0, 2009

    ok, det var bra information. både gaastra och point 7 från 2009 upplevs som tunga, kanske hade med dåvarande konstruktionstrend att göra..

  • sailortrash

    Medlem
    10 februari, 2015 vid 11:32 som svar på: Beware of the marketing – Be real with yourself…

    Förvoppningsvis vill man komma ut i tid också, känner rätt många som vrickat foten vid vanlig gipp i hög fart. Speciellt om man kör med vinterdojor, neoprenet trycksihop och man fastnar duktigt om man inte passar sig…

  • sailortrash

    Medlem
    9 februari, 2015 vid 11:03 som svar på: Bantat bygge

    cool ser det ut, kanske klarlack på den där?

    eftersom jag läst ditt andra bygger verkar det, tycker jag, som om det är enklare att bygga med HC än med D-cell?

  • sailortrash

    Medlem
    7 februari, 2015 vid 20:40 som svar på: Kick off 2015

    ok, finns det ngt ställe på våren som är vindsäkert, utöver haga park..

  • sailortrash

    Medlem
    5 februari, 2015 vid 08:02 som svar på: Snowboardfråga

    då är det hårt och långt som gäller för dig! leta upp en gammal custom x eller en t-6. Finns även en del gamla stenhårda salomonplankor där ute, tidiga kolbrädor…

    skulle du få ryck att köpa nytt så verkar det faktiskt som att All Mountain segmentet fått ett rejält uppsving faktiskt, säkert pga av splitboard trende, så kvaliten på de brädorna verkar ha höjts rejält. tidigare var de ju ofta samma sak som hyr/nybörjarbrädor, och de bästa brädorna var typ nischade för big air och halfpipe..(för 10 år sen när jag var nere i det där…)

    eftersom du är 190 så är det minst, MINST, 165 cm som gäller om du ska våga lita på kantgreppet när du lägger ryggen mot backen i 50 blås…

  • sailortrash

    Medlem
    5 februari, 2015 vid 07:55 som svar på: har jag köpt fel mast?

    @Bicless 730757 wrote:

    Glasfibern tål mer än kolfibern för det mesta. Dock så blir glasfibermaster sega, Om man filmar när man seglar så ser man att toppen jobbar som attan medans du seglar, den ser till att du får acceleration och jämt tryck i seglet, tvistar ut vindbyar och vrider kraften frammåt iställat för åt sidan. Hela det jobbet blir mycket effektivare med kolfiber. Så huvudargumentet för mycket kol är bättre respons i riggen och krispigare känsla (istället för seg och svajjig). Argument 2 som dock är underordnat är att vikten på riggen blir lite lägre. Minusargumentet är hållbarhet. Jag kör 60-80% själv vilket jag tycker ger bra balans mellan prestanda hållbarhet, Har inte kört av en mast sista 8 åren. Men man förstår att de som vill krama ur sista prestandan väljer 100%. När jag nån gång kör 30-40% på samma rigg känner jag skillnad mot mina 60-80%:are. Men det duger fint som budgetalternativ och det blir inte meganskillnad men tillräckligt skillnad för att jag tycker det är en av de viktigaste uppgraderingarna för riggen. Hellre 1000:- extra på masten än på bommen.

    ok, intressant (tycker jag). Vad tycker du om kortare master, typ 430 och 400? NP-s böjkurva är ju motiverad utifrån att en kortare mast blir oproportionelt styv i toppen, därav flextop, och som jag tidigare skrev ryktas det om att kolhalten är ännu svårare att känna av ju mindre masten blir..

    ?

  • sailortrash

    Medlem
    4 februari, 2015 vid 20:50 som svar på: Snowboardfråga

    @mes 730749 wrote:

    Jag är 188cm/90 kg. Gillar att svänga men absolut inte ren pistbräda…jag är rädd för att tappa kontrollen i hög fart. Kör rejält fegt innanför mina marginaler (det smärtar att erkänna men så är det).

    Jag köpte en tre år gammal finfin bräda till grabben igår för inga pengar. Får se om han gillar det.

    Om man mest sladd svänger nerför backen så ställer inte det så stora krav på brädan. Skulle du däremot börja carva riktigt hårt skulle allt mediokert bara släppa greppet och börja fladdra, med din vikt

  • sailortrash

    Medlem
    4 februari, 2015 vid 12:14 som svar på: har jag köpt fel mast?

    nej, det kanske du har rätt i. det är väl mer jakten på gram som kanske sammanfaller med toppsegmentet som ställer till det. men jag har hört andra argument för att glasfiber bidrar till hållbarheten, t.ex att det är lite ”segare”, och inte lika känsligt för brott i vissa vinklar. men men, jag är ingen expert på fiber så det lämnar jag åt ngn annan..

  • sailortrash

    Medlem
    4 februari, 2015 vid 07:55 som svar på: Snowboardfråga

    om du säljer DEN brädan köper jag även om den är under 160=)

    en lagom bräda lång bräda (i pisten) för mig ligger runt 165 eftersom jag är 185/80 kg. jag körde länge på 163, men ju bättre jag blev desto sämre blev brädan. det hade kunnat bli bättre i samma längd med en styvare bräda, men om jag skulle köpa ngt idag kan jag lika gärna köpa båda längre och styvare, så vet man att det inte är utrustningen som sviker när man pressar lite…

    rakt ner kan du köra på en kort bräda…det är om du ska svänga som du behöver en lång hård riktningsstabil bräda. Men en bra sväng hänger ju mycket på bindningar och skor också.
    det är möjligt att brädorna är så mkt bättre nu att man inte behöver längden på samma sätt. Kollar man dessutom runt lite är det ju svårt att hitta en modell längre än 168..

  • sailortrash

    Medlem
    3 februari, 2015 vid 13:56 som svar på: Snowboardfråga

    om försäljningen var riktad till mig (kanske den inte var men jag skulle inte banga en burton t6 om jag fick tag i den), så är brädan för kort. Jag har en 159 bräda nu, men om jag la pengar på en ny skulle den vara närmre 170 än 160 faktiskt. minst 165. Just för carvingen och kantgreppet…jag har dessutom funtat på att köpa en riktig alpinbräda men då kommer pjäxor/hardboots till och det blir så mkt stålar för 3 åk om året…

  • sailortrash

    Medlem
    3 februari, 2015 vid 12:05 som svar på: Snowboardfråga

    ok, tja du vet nog bättre, jag har inte kört så mycket de senaste åren…

    Beror nog mest på hur man åker kanske, vad som passar…jag tycker de brädor som funkar bäst i pist ofta är direktionella och riktigt styva. Parkbrädor brukar vara twintip och lagom styva med mer fokus på flex, vilket jag upplever gör att kanten släpper..men om det är rocker eller camber kanske inte spelar så stor roll.

  • sailortrash

    Medlem
    3 februari, 2015 vid 07:50 som svar på: Snowboardfråga

    shit mannen, nu snackar vi old school, hand stand och fet backside air a´la Terje Hakonsen..

    faktiskt har de där raka bindningarna kommit tillbaka lite, tillsammans med de tidiga 90-tals tricken i pipen. fast med bättre dämpning och mkt bättre skor..Bra för jibbing, men inte för ngt annat. Med för raka bakkappor får man inget bra kantgrepp på hälskäret. Dina nya dojor kanske lyfter en aning, men det mesta hänger på bindningarna.

    Om du vill bränna i pist så ska du be om en camber bräda, om du är duktig på att carva så varför inte gå all in och hyra en alpinbräda om de har, då jeflar går det snabbt..

    rocker brädor är väl helt ok som allroundbräda, men framförallt bra för de som gillar att jibba i låg/mellanhögfart. rockern är lite konvex/v-shape under, vilket minskar risken för att kanten hugger, inte minst på rails och boxar. Men är man tung och i höga farter (och hopp) måste man kunna lite på att kanten sitter i backen, och då är det bättre med camber anser jag. Många proffs kör ju också camber i pipen och i de största hoppen.

    i lössnö funkar ju allt, men ju bredare ju bättre, ju längre ju bättre och sen är det som med surfing. du vill att tailen ska sjunka ner lite för bättre kontroll, så där har vi fish brädor också..

  • sailortrash

    Medlem
    2 februari, 2015 vid 18:06 som svar på: har jag köpt fel mast?

    Det där med kol-halt är också en het potatis, där man hört lite av varje. Helt klart är allafall att en viss del glasfiber ger mindre risk för mastbrott över tid. Jag kan inte uttala mig faktiskt. Min formulamast är 100%, har en 30 och en 60 460 (märker ingen skillnad på dem i samma segel), en 40 % 430 och en 30% 400. Alla SDM. Alla master gör jobbet bra på min nivå. Har även hört att inte ens proffs klara ett blindtest i storlekarna 430 och mindre, kommer inte ihåg var jag fick det ifrån men kan ha vart Adrian Jones och de där ”klonerna” som gjorde testet. Samma med rdm, en del hävdar att de är mindre responsiva och känns som en SDM av lägre kolhalt.

    Med tanke på skillnaden i pris så skulle det inte va dumt med lite seriösa utvärderingar faktiskt…

Sida 94 av 142
PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications