sailortrash
Forumsvar skapade
-
håller med Masse, bättre att hyra haschpulka än att köra på ngt antikt. kolla om du kan få ”bättre” prylar än de vanligaste hyrgrejerna (typ ”snowboardpaket avancerad”) sånt har de allafall för skidor.
skulle våga påsta att utvecklingen inom haschpulka är lika stor som inom skidor.
-
alltså det går ju att åka, men dagens brädor är ngt helt annat…tro mig. Det gäller alla delar på utrustningen, inte minst bindningar där bakkapporna blivit mycket bättre och justerbara (jag misstänker att dina är typ helt vertikala..). Skorna är styvare och man glider mindre med hälen, för det har alla tillverkare fokuserat på att få bort (om man har rätt storlek alltså).
Snowboard har den senaste åren dragit fördel av teknikutveklingen precis som alla andra liknande materialsporter, så att påstå att det inte hänt så mycket på 20 år är ju lite konstigt..
vissa äldre brädor typ Burton T-6 och motsvaraden toppmodeller kan dock lätt mäta sig mot dagens bättre modeller vad gäller offpist och kantgrepp, men överlag är allt mycket bättre idag.
sen beror det ju på hur den är byggd, är det skummkärna är det inget att haka upp sig på, men är den sandwhichbyggd så kanske den fortfarande kan leverera..j
-
en firemove 122 skulle jag nog säga motsvarar en 150 l äldre freeride…
jag har en klassisk freeride på 125 l, och jag undrar faktiskt om den går att ersätta med en 100 l modern freemove..flytkraften och därmed dra riggförmåga måste ju ta stryk av att tappa 25 l, men det spelar egentligen inte ngn roll för jag sticker bara ut med den i minst 6 i grund och då kan man vattenstarta.
t.ex ST atomic är ju 0,5 cm smalare, och bara 15 cm kortare, därtill specad för samma segelrange..
om man siktar på 120 l kanske man ska gå mot 100 l freemove istället?
tanken har slagit mig att sälja min bräda till förmån för en mindre bräda som kanske är mer allround i 6.5/7.5 vindar och mer…
-
sailortrash
Medlem29 januari, 2015 vid 14:56 som svar på: Beware of the marketing – Be real with yourself…Ha!
JB knyter ihop säcken som vanligt!
jag är också mer lagd åt att segla länge på samma grejer, inte bara pga ekonomi, utan pga att man för eller senare kommer till en punkt då man kan utvärdera sin utrustning pga av erfarenhet…när man seglat i alla förhållanden och kartlagt alla brister och fördelar. först då vet allafall jag vad jag letar efter i annan produkt..
Men jag måste tillägga att det bästa är oftast bäst, och inte svårare att lära sig på än mindre bra grejer. Men det finns undantag helt klart, framförallt inom avancerad slalomutrustning, där vissa grejer är så svåra att kontrollera att man inte får ut den där extra knopen som freeridebrädan inte levererar…
-
sailortrash
Medlem27 januari, 2015 vid 12:15 som svar på: Beware of the marketing – Be real with yourself…@The_Novice 730549 wrote:
Kan inte hålla med där tyvärr…
Segel, brädor och inte minst fenor utvecklas paralellt för att fungera bra ihop. Det har hänt mycket där sedan det börjades med de bredare mastfickorna och jag skulle inte vilja köra något annat än just rena race seglen.
Att få upp dem ur vattnet löser man enkelt med en loop i ändan av uphals linan, kroka i denna i hängselen och låt kroppen dra upp seglet ur vattnet. Väl uppe i planing så är ett fullrace segel mycket lättare i händerna än ett free race segel.
Utvecklingen gör också att de största seglen inte längre behövs för lite lättare seglare. Jag upplever inte att det är någon vinst för mig att köra större än ett modern 10.7 segel (jag väger ca 64kg). Men det kräver också en mjuk fena för att få tillräckligt med lyft i lätta vindar.
Jodå, jag sa aldrig att racegrejerna in är bra eller optimala. Men de kräver mkt av seglaren, och utöver att det har blivit enklare att rigga, så har de inte blivit enklare att segla. Men visst, de går igång lite tidigare, går att hålla lite längre och ger bättre kontroll i (för hårda) byar, och det är ju viktigt på banan men inte i viken för de flesta som ändå hellre tar ett mindre segel om det är på gränsen. Stabilitet och prestanda har förbättrats, men seglena är tyngre och mindre responsiva tycker jag.
sen håller jag inte med om att det finns ngn optimal set up som formulaseglare hela tiden påstår – det beror väl på att många är aktiva tävlare kanse. visst, fenorna har utvecklats mycket för att passa bredare brädor, men dessa fenor göra samma mirakel på äldre brädor som bara är 75 OFO.
det är inte så att de bara passar nya brädor, snarare är det så att nya brädor funkar väldigt dåligt med äldre fenor, medans äldre formula blir väldigt mycket bättre med nya fenor. Det är inga problem med att blanda årgångar eller modeller på formula heller, man kan mixa ihop det så det passar en åkstil lika väl som på en freerideutrustning. Finns ju tillochmed de som kör midjesele på formula.
-
sailortrash
Medlem27 januari, 2015 vid 10:19 som svar på: Beware of the marketing – Be real with yourself…Med firemoven är det extra intressant, eftersom den utvecklades framföllt som en bräda för ”progression”, och den är väldigt lättseglad. Men personligen upplever jag inga fördelar jämfört med en klassisk shape på min nivå, och mitt sätt att segla som är lite mer slalom och överriggat inspirerat…men det är knappast nybörjare som köper den, utan oftast folk som seglat länge.
från formulahåll hör man ofta folk klaga på tunga segel som knappt går att dra upp ur vattnet. Detta är helt sant för vissa modeller, typ Gaastra Vapor är en riktigt lagårdsdörr, men det är väldigt få som vågar köpa ner sig till ett mindre prestandaorienterat 3 cambrat segel typ MauiSails Titan som säljs i 11 m2, Eller för den delen köra på äldre 3 cambrade formula segel med mindre buk…det där tror jag sitter mest i huvudet, och de flesta som börjar med formula skulle nog utvecklas snabbare med grejer som var mindre race-orienterade….men folk verkar hellre går ner i storlek än ner i modellsegmentet..
-
sailortrash
Medlem27 januari, 2015 vid 08:27 som svar på: Beware of the marketing – Be real with yourself…@M C 730544 wrote:
Vad gäller trådens ursprungliga inriktning håller jag med om att det är viktigt att välja de prylar som gör vindsurfingen roligare för just dig, oavsett produkthype eller rådande trender.
/Måns
ja det där har jag tänkt en del på. fast jag relaterar mer till andra prylar än våg. vad det gäller just våg tycker jag att många nya koncept verkar vara just latest/greatest faktiskt, speciellt på brädfronten…
-
Nice, var vid Ulla går ni i? Jag har funderat på att åka dit…
-
Damn! Där fick jag habegär…snacka om bra sätt att få en självuppfattning om sin egen teknik…
-
Ja när du säger dy så har jag sett vanlig vågsurf från Island mestadels. Men jag tror RB stormchase visar att det inte gör så mkt om det brallar i….om man har the skill såklart. Personligen skulle jag inte stick ut i de norska vågorna även om jag hade chansen…jag har blivit torktumlas i mindre utan segel och det krävs mer övning helt enkelt…vilket jag inte kommer få förrän barnen är ekonomiskt självgående dvs när jag är 50…
-
helt rätt…bara att det där med stålarna varje månad måste klaffa också..
-
nej man ska väl helst hålla dem intakta…men jag fattar varför när jag ser bilder på materialet..
varje cell kommer ju suga åt sig en droppe vatten, och antagligen kan vattnet vandra genom väggarna. allt som allt så kommer många celler kräva sin droppe innnan osmoskrafterna blir tillräcklig svaga för att sluta ”suga in” vatten. Men då ligger det nog en rejäl pöl därunder däcket…
annars borde ju den sexkantiga formen vara toppstyv…det är ju en naturligt optimerad form som man ser lite här och var i naturen… den ger ju maximalt med stöd samtidigt som den ger maximalt med utrymme/luft, så ett material med bättre vikt/support ratio är nog svårt att hitta för sandwhichbyggen…
vad beräknas slutvikten bli, och hur mycket vikt sparar du pga HC?
-
ack ja…side off, havet, stora maffiga bryt…synd bara att det är 2 grader i vattnet nu och 9 på sommarn. ..personligen tycker jag surfing är som bäst när man slipper har 6 mm neopren överallt utom på nästippen…
Gillar man kallvatten ser ju annars Island ut sådär i princip varje dag någnstans på ön (som dessutom är välldigt liten), där har vi Cold Hawaii på riktigt – Stenstränder eller vulkansand mitt i lågtrycksepicentrum på norra halvklotet. Allt skitväder börjar vid Island, mattas ut en aning över GB och resten landar på norska och danska kusten. Halland får en smula, och som vi alla vet, östkusten får NEIN!!
Är faktiskt en smula förvånad över att ingen verkar rapportera därifrån, medan det kommer en hel del från typ lofoten och alaska och så…utöver episka bryt så har de ju även glaciärer där man kan köra snowboard hela sommaren, typ som norska Stryn fast bättre
-
HC är HoneyComb va? ser ut så på bilderna allafall…jag trodde det materialet var portat från vattensport pga dess förmåga att suga upp vatten vid läckage…
Jag har (min enda) en snowboard byggd i HC-sandwhich, byggd av Fanatic faktiskt. Har inte sett de på svenska markanaden utom det år jag köpte den, men den är helt ok, betydligt styvare och bättre kantgrepp än min fyra cm längre salomon…(som iofs inte var deras bästa…)
Brädan har som sagt ngn typ av HC-sandwich (inget kol dock) och levererar bra kantgrepp i hög fart och bra pop i hoppen trots att den egentligen är för kort för mig, och antagligen borde köras av ngn som har 10 kg mindre. Så det kanske blir bra på en vågbräda också..
märkbart lättare än träsandwhichbyggda brädor är den också..
