seeberg
Forumsvar skapade
-
Skön Formula session idag. 5-9 m/s, solsken o fullt drag i 11.6, ca 15 grader varmt. Jag skulle ha kört 10.7 istället, men orkade inte byta. Stefan körde 12.0 dock o var nöjd med det. Synd det inte dök upp fler…blir ju inte så många fler tillfällen innan höstmörkret kommer.
Har alla redan lagt av för säsongen eller!!? 🙂
-
Blir Björkvik, 13-14 tiden. Störst sannolikhet för vind idag.
-
För dålig prognos, jag skippar o åka dit. /O
-
Ok! Brevik kl 15.00 låter som en bra ide’!
-
seeberg
Medlem4 september, 2008 vid 11:55 som svar på: Någon som tänkt köra Formula i N.Sthlm i morrn?Ok kommer dit i em. /Olaf
-
-
och ca 20 seglare som använde Kashy…. och dessutom i princip alla danskar körde RS racing, har de mängdrabatt eller…
-
Vindarna låg nog lite mer än 5-6 m/s både lördag och söndag, de flesta använde 10.7 och de i täten körde större segel . Inga race blev avblåsta pga för lite vind, (förutom när det tjuvades bl a SWE13). Tycker att sådana här race är helt super, alla planade, det var inte en massa vindhål utan en jämn fin bris och man kunde jobba med både speed, taktik, vägval och laylines. Dock har hela svenskgänget förutom Robban ordentliga problem med att komma iväg i starterna. För mig började det först lossna först efter sista racet, då jag kände att jag började få kläm på hur jag skulle komma iväg i starten, men då hanns det tyvärr inte med fler race. Bra lärdom dock!
Tävlingsledningen hade kravet att det måste blåsa minst 10 knots vid start och inte fick droppa lägre än 8 knots under race. Lite skillnad mot våra krav på 7 knots. Upplevde det som förövrigt ett väldigt tufft startfält, med världsstjärnor som Vesterström, Cucci mm, betydligt tuffare än förra året i Båstad. Det här var en helt annan kaliber. Tycker det var skitkul att åka ner och inte minst sammanhållningen i svensktruppen är en stor behållning. More racing here we go!
/Olaf -
Om du tycker det är jobbigt att dra rigg – Ta en spännrem ca 1,30 m och gör en ögla i varsin ände på den. Dra den igenom masthålet uppe vid bommen, nedanför bommen. Låt den sen dingla fri. När du skall dra upp riggen använder du bara hängsele kroken, luta dig bakåt nån minut då kommer riggen upp av sig själv. Beror mkt på hur mkt vatten du har i fickan hur lätt den kommer upp.
Kostnad 20 kr.Angående känslan mellan en BIC techno o Formula = Skoda vs Ferarri är nog en bra jämförelse.
Kommer sälja mitt superkit som jag ligger 5a med på SWT fn. Testar just nu annan utrustning nämligen.
Bräda: F2 FX 100 2005 m bag + bra fena
Segel: Windwing 11.6 2005 2 st segel samt Hansen 10.0 2006 2 segel samt NP RS5 10.7 2005 = 5 segel!
Master: Gulftech 580 och 520 och NP X9 530 (OBS Säljer inte masterna löst)
Allt finns fn på Öland. Efter 20 aug i sthlm. Pris högstbjudande.
0733-585835 MVH/Olaf SWE52 -
Tyvärr fel postgiro nr….
Går det anmäla sig på annat sätt?
-
Nu har jag en RS5a 10.7 men den bör vara hyffsat lik din RS4a 9.8.
1.Underliket vill liksom böja sig uppåt. Svar : Om du menar när seglet ligger ner, låter det som det är rätt. RS4an är mkt bukig -vilket är bra – faktiskt mer än RS5an. Rätt mast förutsatt.
Ska det va så eller vad annars är det som påverkar detta? Svar: Med strappen som fästes runt mastfot/joint går det påverka bukigheten. Samt också på hur hård camber/lattspänning du har.
Jag tycker jag dragit nedhal enligt alla tips och instruktioner jag läst = MYCKET. Fladdrigt akterlik i toppen osv.
Jag är lång 195 = hög bom. Kan detta påverka underliket? Svar; ja säkert – testa sänk bommen, bak mastfoten. Seglet i sig ska inte vara platt någonsin färdigriggat.
Har dragit spännbandet underliket hårt (men underliket buktar lika mycket oavsett spänning här). Svar: se ovan, och du måste förmodligen släppa uthalet. Seglet skall ligga i princip mot bommen till hängseletamparna.
2. Seglet flippar inte sida så lätt. Måste trycka till lite på 2 cambers med handen. Normalt? Samma orsak som (1)? Nedhal, uthal? Svar: det är normalt, men det går att åtgärda med chims på övriga cambrar, för att minska trycket ngt på just de som är svåra att flippa- så du åstadkommer en mer jämn flipp så att säga.
Hoppas svaret hjälper dig lite på vägen. /SWE52 -
Inte så många i startfältet mest stockholmsseglare, mkt pga av den dåliga prognosen…Tror att J Eklund kom efter dig Mattias, annars stämmer resultatet.
Konkurrentanalys? :o) Med reservation för att banan var j-gt knivig med mkt vindhål.
1 Per Boström, Severne 11.9 Starboard 162 2008
2 Jona Ljungström, Severne 11.0 Starboard 162 2008
3 Robert Åberg, Gaastra 12.0 Gaastra Vapor 2008
4 Jeper Kujala, Gaastra 12.0 Gaastra Vapor 2008
5 Olaf Seeberg, Windwing 11.6 F2 2005
6 Stefan Voxby, Hansen 12.4 2007 Starboard 158 2005
7 Mattias Wallblom, Hansen 12.4 2007 Exocet black machine 2008
8 Jan-Erik Eklund, Severne 11.0 Starboard 160 2006
9 Patrik Jonsson, Gaastra 12.0 2008 Starboard 161 2007
10 Daniel Nerhagen, North 11.0 F2 2007 -
Pris svårt att säga, man får det man betalar för, dock dyker det upp lite prisvärda paket lite då o då här på steffo.
12a är rätt stort om du inte har seglat Formula innan, men går naturligtvis. 10.0 an som är ett hårdvindsegel kan du använda upp till 13-14 m/s, dvs den täcker din 6.9a. Bor du i sthlm med omnejd med mycket insjö, skärgård med byig vind är Formula ett lätt val, och med lite övning är det inte mkt tyngre att segla än en vanlig freeride – det handlar om trim o stance. Jag var själv i samma situation för ca 5 år sedan som dig, och idag blir det faktiskt mest Formula, åtminstone när jag är hemma i sthlm.
Läs Jimmys guide ”nybörjarens guide till FW”! – Läs noga och tänk igenom varje moment, samt fråga även andra seglare på stranden. Ge det en 1-2 veckors hårdträning och focus så kommer du långt.
Vind guide på ett ungefär:
9.0 ca 9-16 m/s – om det är vågor
10.0 ca 8-14 m/s – plattvatten/chop
11.0 ca 4-10 m/s
12.0 ca 3-9 m/s/SWE52 Olaf
-
Kommer till Baggen idag 20 maj, några fler som är på? /Olaf
