 
						 
			sl0k
Forumsvar skapade
- 
Hur stort problem är det med tvinnade mittlinor? Sliter det onödigt mycket på dem eller vad är den stora nackdelen? Brukar ofta köra runt med linorna tvinnade rätt många varv, brukar till och med vara lite slö och inte tvinna upp dem ens vid riggning. På min tidigare North bar fanns en swivell, men tyckte den var lite besvärlig att komma åt och snurra ut. På min nuvarande flexifoil bom är det mycket enklare, bara snurra på QR så löser det sig. Har aldrig krånglat utan brukar vara mycket lätt att lösa samtidigt som man kör. 
- 
Blir det nån vind då? Tycker prognoserna ser aningen vaga ut. 
- 
Att flera linor går av samtidigt är väl knappast omöjligt? Är det bra tryck och en lina brister så får ju ev övriga linor ta upp resterande kraft så. Har själv råkat ut för att dra av två st linor samtidigt. 
- 
TT levererade dock. Både sol och vind så det räckte hela eftermiddagen. Gött. 
- 
Ingen som är där än och kan ge en rapport? 
 Tänkte åka från gbg rätt snart nu. Så blir väl säkert där framåt 13 jag med.
- 
Jag är på! Funkar TT på syd eller behöver man dra sig ännu mer söderöver för att det ska bli bra? 
- 
Om du i det läget drar i mittlinorna kommer kiten sticka rakt upp. Se bara till att du klarar av att hantera den kraften som blir av att starta direkt i powerzone. Är du ute på djupt vatten kan du alltid simma åt sidan för att uppnå samma läge som du gjorde när du gick i sidled. 
- 
Board leash är alltid farligt, så använd inte det. 
- 
Lyckats hålla mig undan det hittills. 
 Men funderar på om det ibland inte är bättre att ha leashen fäst fram på selen. Kan bli aningen mer besvärligt att få tag på QR på leashen om man släpas baklänges med bra tryck/fart.[ame=”http://www.youtube.com/watch?v=caDLkoOJODY”]Sieplywa.pl : Karolina Winkowska kite safety system problem[/ame] 
- 
Jo avsåg ju givetvis lite slitna linor, eller plockar ni ut nya linor för varje session 😉 Hade inte inspekterat linorna jättegrundligt när jag lyckades dra av en men hade inte upptäckt något konstigt på dem och hittade inga knutar under riggningen. 
 Funderingen var om någon varit med om eller hört talas om tillfällen när någon lina brustit i luften. Om det ex kan uppkomma situationer när man accelererar aningen förbi linor/drake och sedan återigen bygger upp stressen i linorna flera meter upp i luften?
- 
Siktar på att sticka från jobbet runt 16, om det nu inte är allt för mkt trafik så kanske man är där till 17. 
- 
Tyvärr bjuder inte Göteborgstrakten på speciellt många spots öht för SO. 
 Det går att köra i Arendal, men det är ett lite lurigt spot som kan vara lite knepigt för nybörjare. Man riggar och launchar uppe på gräsmattan och sen klättrar ner i vattnet via/över stenar. Vattnet man kör på är djupt så om man har svårt för att hålla sig uppe på brädan kan det bli lite mycket tid i vattnet.
 http://spotguide.kicks-ass.net/default.asp?Area=16&Page=2&WindDir=Sydost&Platt=0&Surf=0&Grunt=0&KiteLaunch=0&SpotID=446Öckerö: Inte testat speciellt mycket själv men ska funkar bra på SO. Går i från strand och grunt längst in, vilket kanske är att föredra i början. 
 http://kartor.eniro.se/m/aOlxVOm du orkar ta dig lite mer norrut så kan Tollenäs, Stenungsund funka. Har testat det här en gång på S. Tight riggspot, går i från strand och grunt så länge man inte ger sig ut i kanalen. 
 http://spotguide.kicks-ass.net/default.asp?Area=16&Page=2&WindDir=Sydost&Platt=0&Surf=0&Grunt=0&KiteLaunch=0&SpotID=272
- 
Kört en del tidigare i Arendal. Det är djupt, aningen choppigt och man får klättra ner i vattnet via ”sprängstens” (eller vad det nu heter) vallen. Finns ju tyvärr inte jättemånga spots här i närheten som funkar på sydost som det tycks bli imorgon. Öckerö kan funka med om man orkar ta sig ut med färjan. Får se vart det blir imorgon för min del, inte bestämt mig än. 
- 
Jobbar till ca 15 nån gång ute på Hisingen/Torslanda så tänkte nog köra Björlanda kile från ca 15-16. 
- 
Är i Uddevalla på besök så var nere och rekade Lanesund tidigare under kvällen. Det är inga problem att med ett enkelt kliv ta sig över staketet intill fågeltornet, vem skulle ha behövt klippa upp det? Sen kan jag väl hålla med om att det blivit lite nedtrampat där det har riggats men det är ju bara en bråkdel av hela ängen. Har svårt att se att det skulle vara några problem för korna att äta gräset på grund av det. Var har ni parkerat när ni kört där? Precis intill fågeltornet fanns lite plats för parkering men kan väl knappast rymma speciellt många bilar där? Vilka riktningar funkar spoten på? Ingen som är local och har lite mer info som vill uppdatera spotguide med info om spoten? 

 
								
