slor4ever
Forumsvar skapade
-
Sittsele är verkligen för folk som bara seglar rakt fram…(ironi) – Titta på Vidar Jensen bara 🙂
Rakt fram osså tvåvarv i loopen.
Men den mannen är nog unik bland proffsen iofs.
-
Tänkte bara komplettera med att det för mig funkar om jag i slutet av gippen tittar frammåt i den riktning jag skall. Tittar inte på riggen eller fötterna. Har man hållt på ett tag sitter rigg flippen och fotbytet i ryggmärgen, man behöver inte titta.
Tänker även på att hålla tryck på mastfoten hela tiden. Just att brädan gräver ned sig i häcken brukar vara mitt vanliga fel. -
Hur tunn är bommdiametern? På Guns hemsida står det 31. I sådant fall är den tjockare en andra som idag ligger runt 29.
-
Har en som heter ”Radz” som ser helt lik ut.
Tycker att kragen är lite tjock. Kör man utan mastskydd så misstänker jag att man riskera slag mot sidan på brädan. Jag har i alla fall fått märken i lacken efter vad jag misstänker är förlängaren.
Det uppstår bara när man förlänger till 25 cm. Då slår kragen i snett mot brädans ovansida precis där kanten börjar.Min andra Neil Pryde förlängare är tunnare.
-
Har ett Disco 5.9 och 6.9 som jag är rejält nöjda med.
Man bör nog se till att ha en North mast till Disco. Använde Fiberspar till 6.9:an först men har nu bytt till North’s.
Tycker att Disco fungerar bra även till ”Freeride” oxå , dvs att bara fräsa framm å till baks. Snabb planing framför allt. -
Inför säsongen ’02 köpte 4 segel och 3 master via konfen och är väldigt nöjd med både pris och kvalité.
Bestämde mig innan vad jag ville ha (North -01 alt. -02) sedan väntade jag på rätt tillfälle. Hade nog lite tur då Rappe sålde en del helt nya grejjor till ett bra pris. Resterande köpte jag av tävlingsseglare som ville byta märke. -
Är inte detta ett plagiat av AHD och deras DRT?
Gun har väl alltid varit pigga på att kopiera från andra… Speciellt under 90-talet. Då dom ofta såg ut som fjolårets Neil Pryde…
-
Kan bara instämma!
Vi var 8 från Örebro nere i lördags och det verkar som Vi prickade rätt dag! Väl värt sin resa. Toppen ställe, nästan i klass med Hjälmaren
-
Svårt med japanskan?
Sidan går hyffsat att läsa om man låter ”Babel Fish” på altavista översätta! Gå in under http://www.altavista.com och ”Translate”. Skriv in URL:n och välj ”Japanese – English”. -
Carve 99 är nu förändrat och man har tydligen lyckats göra ”Woood:en” tyngre än ”D-ram” versionen!
Volume 99 litres
Length 253 cm
Width 59.9 cm
One foot off 38.9 cm
Weight wood 6.9 kg =/- 5%
Weight D-Ram 6.5 kg =/- 5%
Fin Starboard Freeride 28
Finbox Tuttle box
Sail size 4.5 – 6.8 m2
-
Enligt Tyska Surf Jan/feb 2000 är volymen 98 liter.
00’an skall till formen vara identisk med 02’an enligt Starboard.Här själv 00’an av Carve 99 och är väldigt nöjd. Mycket bra allround bräda tycker jag.
-
slor4ever
Medlem17 april, 2002 vid 19:43 som svar på: Dummaste vindsurfkonstruktionen vi helst vill glömma?Titta på Disco seglen. Det North kallar hyperleech är likt det som kallades Cutaway tycker även jag. Även Vulcanon var väl lite konvex i akterliket.
Om jag inte minns fel så var det North som var mest emot Cutaway på den tiden. Dom gick aldrig på den grejjen… förrän nu…
(Väntar f.ö otåligt på att prova mina Disco segel och se om teorin fungerar)
-
Här Board test Mars 2002
North 5.0 Dr.X Tested Boards March 02
-
[*]Set: North, like Ezzy, design sails which deliberately do not possess ’rotation’
in the traditional sense. In anything other than the lightest-wind setting,
the battens pull back centrally from the mast. This means you can’t judge
your downhaul set by the appearance of the rotation, but fortunately the useful
North VTS system is there to guide you easily to the recommended amount. It
sets in very distinctive fashion. It twists quite a lot right at the head
but the leech is fairly closed low down, and there is definite shape in the
batten above the boom which continues to curve right to the leech. There is
a lot of fullness down low, and if down hauled and outhauled to an average
setting or beyond the foil is extremely stiff with very little give. The fullness
is located fairly centrally (front to back), and higher in the sail than on
most of the others on test. It is also quite pronounced, unless you apply
the maximum recommended outhaul, which flattens the sail off substantially
but makes the foil very rigid indeed.
[*]On the water: It has a very powerful and solid, almost slalomy, feel to
it. It has a distinct pull that gets you going with positive drive, and the
stiff foil is very stable since it moves very little in gusts. However, it’s
not the best for releasing wind when overpowered, and due to the high centre
of effort it does tend to pull up a little on the back hand. Extra outhaul
cures this to a.large extent, but also reduces the responsiveness of the sail.
Being so rigid it is one of the hardest to read in marginal conditions, as
it doesn’t adjust itself to gusts or poor sailor trim as a more springy sail
would do.
[*]Overall: It enjoys a good wind range and one or two of our guesters
were favourably impressed but all five of our testers would have preferred
more response and feel from the sail. The general consensus was that the higher,
more centrally placed fullness, improved power but didn’t particularly inspire
manoeuvres or aid release. North are clearly trying to do something different
with their non-rotating luff and very distinct design – some people out there
will love it, but it won’t be for everybody, so it’s definitely worth trying
before you buy.
[/list]
