 
						 
			sode
Forumsvar skapade
- 
Denn bräda finns tydligen både som ES och FWS… vad innebär skillnaderna dels i hållbarhet, vikt, pris, känsla (+övrigt)…?  
- 
…tjaaa, jag skulle gärna ha den brädan i min ägo… men iom att jag nu äger en 115liter så tror jag de blir lite ”för lika”… även om kanske denna JP är både nyare/bättre och snabbare än min nuvarande, så kanske det inte riktigt är ekonomiskt försvarbart… *drewl* 
- 
Hehe, vi snackar kubikmetrar…  
- 
…jag kan stå till tjänst med diverse geek-vurpor… om jag nu skulle lyckas lura nån att plåta dom dvs…  
- 
…räknas plana i stropparna på sin första funboard (=mindre än 400m^3)…?  Well, hade ju givetvis hoppats på mera tid, men får väl komma igen nästa år… även om jag började hyfsat tidigt (mina mått mätt) så tog det ett bra tag innan jag fick upp någon som helst regelbundenhet på vattnet… Well, hade ju givetvis hoppats på mera tid, men får väl komma igen nästa år… även om jag började hyfsat tidigt (mina mått mätt) så tog det ett bra tag innan jag fick upp någon som helst regelbundenhet på vattnet…
- 
…är det du som kör blåa Cabrinha:n…? …har sett nån orange North också nån gång där i somras… Kurs är inbokad om ca 4 veckor, däremot med 28-gradigt vatten…  Däremot är man ju ändå nyfiken på hur det hela fungerar… man är ju som ett barn på julafton… 
- 
”Fullt ös, medvetslös…” ”Full fart spar tid…” ”Hellre ihjälkörd än omkörd…” Citaten/signaturerna som kan nämnas är många…  Föredrar själv bra tryck så att man inte måste hålla på och fisa upp hjälpfart… the more, the merrier… Hmmm, tejpat segel, lossnade bombeslag, spruckna brädor… kan det finnas nåt samband tro?  
- 
Hmmm, hur upplevs ”styvheten” (på brädan, inget annat…)i åkningen…? som 75kg-are räknar jag mig väl som ”normalvikt”, kanske en D-RAM är bättre? 
 Hur skiljer sig ett eventuellt reparationsförfarande åt från en standard sandwich konstruktion, kan man helt enkelt ersätta träskiktet med glasfiber+epoxy….?
- 
”…som vid en framåtloop…” *skratt* joj-vlar…      ..för en som nyss lärt sig plana…? ..för en som nyss lärt sig plana…? …har nån brutit armen i ett kastfall nånsatns? Tycker jag alltsomoftast landar på rygg, hållandes bommen, och får underarmen tvärs över masten, och ju mera fart, desto mera kraft… nån gång kan detta kännas lite ”respektingivande”… och får man respekt, så slutar det laddas…  
- 
…tycker mig att ha läst att man skall skota in fullt(?) vid kastfall, så att man hamnar på läsidan om brädan, stämmer detta…? Kan tyvärr inte experimentera själv just nu eftersom brädan väntar på reparation efter kastfall…  
- 
Tror du svarade på en hel del där, får bara försöka omsätta i praktiken… När jag sen börjar slipa ner, vad kan jag räkna med att stöta på? Dvs, hur är brädan uppbyggd, utifrån och inåt..? Man blir ju lätt lite förvirrad av alla sandwich/kolfiber/gelcoat/frigolit termer… vet väl typ att färgen sitter ytterst (no sh-t?!?) och friggon innerst, men just det ”hålbara skyddande” lagret känner jag inte till så värst mycket om… Angående slipning, antar att man måste ta till maskinell slipning om man inte vill ha tennisarmbåge…? Eller funkar det med ettgrovt sandpapper…? Skall det vara ”grovslipat” eller ”finspliat” när man börjar kladda på epoxi+fiber…? Just den här sprickan är ju på undersidan, så jag slipper ju iaf fixa halkskydd… (fast det skulle kanske vara ett snyggt freestyletrick…?) 
- 
Är det nedslipning av det skadade området som gäller? Så långt som skadan sträcker sig, plus lite ”överlappning” med ok material? Och sen smeta på epoxi och glasfiberremsor, under förutsättning att frigolitkärnan ser bra ut därunder? Å sen lite slipa, måla, osv? Glasfibret är ersättande för gelcoat som används vid vissa (främst mindre?) skador,eller? 
- 
..det är ju i princip gratis att åka hit ändå… 100 spänn för surfbussen inklusive gubbsen hörde jag nån säga… plus nån hundring bensin förstås… 😉 
- 
…nån skillnad om man har luftskruven öppen eller stängd?? sen är ju ”låg värme” väldigt subjektivt också, men 30-40 grader kanske är lagom…? Att kräma på i 90-100 känns ju aningen instabilt… risken finns väl att man får skrapa upp den från bastugolvet sen… ”jo, men du fick ju ut fukten iaf…” 😉 
- 
Japp, så ofta jag har möjlighet… 😉 Var ett gäng från Stockholm hit i helgen, träffade dock bara en av dem, medan de övriga körde våg i Hammarland… Kul med ”gäster”      , tyvärr slutade min dag med både havererad bom + spricka i brädan… , tyvärr slutade min dag med både havererad bom + spricka i brädan…         Hade själv tyvärr ingen möjlighet att åka på lördagen (när det enligt uppgift hade varit helt okej), utan bara på söndagen, som dock bjöd på ännu lite mera vind (bättre för vissa, tuffare för andra)… Var ju stundvis 5-6 st segel ute i viken, det är ju inte alltför ofta vi har sådan ”trängsel” här… 

 
								
