 
						 
			sode
Forumsvar skapade
- 
Smutt! Kommer själv till Aruba i slutet på mars, skulle också behöva lite hjälp med loopen… (bl a, får tilläggas…) Har du egna grejer med, eller var har du tänkt hyra? Vill veta allt…!! 
- 
SQL-injection? Har du ”hemskrivna” funktioner och databaser på sidan (eller 3.e parts också för den delen…)? 
- 
fredrik plantin;576484 wrote:Tjena!Först och främst är det Go Pro wide du ska ha och är nästan hundra att du får både hjälm montering och ”pannlampsmontering” det är i princip alla fästen du behöver. 
 Jag fäste med buntband i orginalfästningen och det funkade bra förutom att kameran ”klickade” ner i styrleden vilket är lätt åtgärdat.…och då är det helmet-varianten vi snackar va? Har för mig att det finns (billigare) paket utan en hel del fästanordningar… 
- 
Vilken ”modell” är det man ska skaffa om man vill kunna montera den på lite olika platser, tex på hjälm, bom, masttopp…? Räcker det med Helmet versionen eller behöver man komplettera med motorsport/surf fästen? 
- 
Christian;574072 wrote:HejDet finns en person saknad, befarad drunknad i området precis utanför (ca 1500m söder om) det område där vi normalt seglar på torhamnsfjärden Polygon begränsad av: Båtaskär-Hammraöra-Öppenskär-Långören Ligger han i vattent kommer han att flyta upp inom några dygn och driver då med vågor och ström. Sannolikheten är då ganska stor att han flyter in mot vårt område Det är förmodligen ingen trivsam händelse att hitta honm Vi har därför i samråd med våra juniorers föräldrar kommit överens om att vi gör uppehåll i seglingen för deras del. Det är oerhört värdefullt att hitta honom så av den anledningen är det bra om vi seglar. Men är man tveksam till upplevelsen bör man nog välja en annan strand. I våras hoppade(?) en jappe från en Finlandsfärja ca 1km från vår stuga. På kvällen syntes sjöbevakningen och helikoptrar söka i området. En eller två dagar senare var jag ut och vinden låg på ”från rätt håll” (eller fel, beroende på hur man ser det…). Det är lätt hänt att man funderar en hel del medan man är där ute, och hur man skulle hantera ”ett fynd”… Vad gör man? Bogserar iland med upphalet? Summa summarum så var det inte helt gemytligt surf, enbart för att man visste att i närheten… Med all respekt… 
- 
Knatte;573499 wrote:Det känns ju inte som brädan skall ha allt för mycket vatten i sig då:smirk: Men en extra check enligt Svennes tips är nog inte fel!När du skaffar ny (eller beggad) bräda så väg den helt ren, samt även med både tre och fyra (om det nu är en sån bräda…) torra stroppar+skruvar… Då har du alltid uppgifter att falla tillbaka på vid senare skadetillfällen… byter man stroppmodell så borde man väl också göra en ny kalibrering av uppgifterna… 
- 
sea_surf;573507 wrote:Rekade grynnan som ligger något väster om Degersand, inte helt lätt att hitta dit men betydligt större vågor. Fast jag är inte så otroligt förtjust i klipphällar som botten.Localsen började dyka upp vid grynnan runt 17-tiden (s k ”local time”, hehe…), pga att de flesta måste bygga upp surfbudget med något som kallas jobb… Det kördes 70-85liters med 4.7-5.2 i några timmar… 6-7 segel ute kanske? Borde antagligen göra en ”dr Masse” och skriva sida upp och sida ner nu när jag äntligen fått inviga PA 80:n (på riktigt…), ska se om detta kan avhandlas i en egen tråd vid tillfälle… Oberoende så gav det rejäl träningsvärk både igår och idag… 😉 
- 
Svenne;573488 wrote:Bajsar björnar i skogen? Den kommer suga i sig gosigt med vatten, och det tar tid att få ut det.
 Gör som L_K säger istället, så slipper du att bli av med brädan i flera veckor.Och när Svenne talar står Fantomen stilla (eller nåt liknande…). Ta smällen direkt och laga nu, istället för att skaffa dig en massa extra jobb (och missat surf) senare… 
- 
Tolvmånadersperiod? De måste mena en vecka… 
- 
Bicless kör väl en hel del AHD-brädor… men det kanske var Furyn han körde mest… 
- 
Fanatic FW är också något jag tittat efter, dock verkar det ganska klent med begagnatutbudet… 77:an är väl det som kommer i närheten av diskuterade plankor med dels 56cm bredd, och även (enligt specen) rätt så bred segelrange (3.7-6.0)… 
- 
@Svenne 538201 wrote: Och det ligger fortfarande en PA i verkstan som du kan hämta när du vill. 😉 Hehe, japp, hade det varit en 80a så hade jag nog slagit till… men har man aldrig stått på något mindre än 90 liter så saknas den där lilla extra gnistan av självförtroende… 😉 
- 
@RRD 538152 wrote: Sode, hur mycket väger du? En mer renodlad våg ska matcha din vikt o inte vara för stor enl min mening. Brukar ligga runt 74-75kg… Tittar man på andra märken än SB så kan man ju te x få en Mistral Syncro 76 -07 för hyfsat bra pris… lite mindre volym, men samtidigt ett par cm bredare… märkar man mycket skillnad mellan brädor 61.5cm breda vs 58cm…? Är steget tillräckligt, eller borde man gå ner mot 56cm? PA74 ligger sen på 54,5cm, rent mentalt börjar det kännas väldigt smalt… 
- 
@NLC 538110 wrote: Vet att det har varit uppe förut, t.ex i denna tråd, men jag tänkte ändå kolla om det är någon som kör/provat köra Challengers master (t.ex. SDS 55 eller SDS 85) till Neil Prydes småsegel som t.ex. Combat 4.2, 4.5, 4.7, 5.0 ? Priset för 55:an är ju i princip halva mot NP:s X6 400… Sitter själv med en Search 4.2 som skall ha en 370, och funderar också på om andra märken funkar… Fiberspar? 
- 
Dyker inget begagnat upp inom klassen så får det väl bli nytt… skulle föredra begagnat iom att jag räknar att den tar lite mera stryk i tuffare förhållanden i början. Årsmodell kanske -06 och nyare… FSW (Kombat/Kode om vi jfr Starboard) kan ju också vara ett alternativ. Kombat 97 har en bredd på 61.5, så jag skulle tippa på att nånting runt 56 brett borde kunna vara tillräckligt, även om det också finns alternativ uppemot 58cm som är intressanta, men frågan är om dessa blir alltför nära K97:an… åsikter här någon? Känslan jag har nu är att PA funkar som allround hårdvindsbräda och även enklare vågridning, medan Evon är ännu bättre vågridare, med ”great aerial”-potential (framåtloop here I come…), på bekostnad av ”hårdvindsfreeride”… båda är intressanta, så man kanske får se vad som dyker upp helt enkelt… 

 
								
