sode
Forumsvar skapade
-
@Knatte 501465 wrote:
Har du en 130 full-on-race och ett 9 kvm segel så kommer du igång rätt fort. Men tror det flesta menar att slalom börjar vid ca 10 m/s och omkring 7 kvm eller liknande:laugh:
…och hur ofta är det 10m/s i medel…?!?! 😉
Med gamla 6.7+115liters allround så tyckte jag att det var fullt körbart med 10m/s i byarna, nu med 6.4+97 liter så behöver jag närmare 12 i byarna innan det känns ”rätt” (=lättplanat större delen av tiden).
Medelvinden brukar väl kanske ligga 3-4 lägre än byarna där jag vanligtvis surfar (enligt väderstationerna)… Byhåla får en ny innebörd…Känns lite som jag tappat en hel del tid pga detta byte till mindre grejer (som dock är roligare närde väl funkar), och det skulle kunna vara skoj att få tillbaka den, och kanske t o m kunna utöka lite. NP Hellcat finns ju i 7.2 och 7.7, räknar jag ”procentuellt” så blir hoppet 6.4->7.7 inte sååå mycket större än glappet mellan övriga segel… 6.4->7.2 känns i minsta (lyxigaste) laget… fast å andra sidan så blir ju den större riggen också bökigare och tyngre…
Eller så har det bara varit ovanligt lite vind i år…
-
Var ner till Rene första gången -07, en vecka i slutet av mars, samt i år igen, en vecka i början på april (valde medvetet lite senare för att få lite säkrare vind… tji fick jag…)
Första gången gav 4 dagars segling, blandat 5.5-7.5, andra gången endast 1 dag (kanske 2, men jag var däckad av envis influensa) med 6.2-6.9. När vi kom ner hade det dock blåst hur mycket som helst i nästan en vecka, sanden piskade vaderna rejält när jag var ner på stranden och trynade efter att ha dumpat väskorna på hotellet…Lomade igenom strandkanten vid Costa Calma första gången, och visst fanns det nån enstaka uthyrare där, men urvalet var ju långt från Rene’s… priserna var väl säkert lite lägre också, men kommer inte ihåg detaljerna…
Hos Egli skulle jag hyra på dags/timbasis, om jag skulle var där under halvsäkra perioder(!?!), eftersom prismässigt så är det inte så jättestor skillnad jfrt med 4-7 dagars hyra (då räknat att man kan köra 3-4h/dag). På timbasis ingår försäkring, medan den kostar extra för flerdagars hyra…
Bodde på Hotell Gorrionez (där Egli huserar), vilket har varit helt ok när man har en fru som helst ligger vid poolen och steker, all personal kommer dock att utgå från att du är tysk… helt ok käk, helt ok rum.
Egli har ju också ”hämtservice” om man bor i t ex Costa Calma…
-
Ni som kör ”riktiga” slalombrädor… de flesta av er har säkert tillgång till strykbrädesplatt vatten a la Sotavento, men hur beter sig dessa brädor under icke-optimala förhållanden (dvs lite chop, små vågor etc, för det är så min verklighet ser ut…)?
Kan ni också ge lite exempel på med vilka grejer, och under vilka förhållanden som är minimum för att ni ska kunna köra?
-
Hmmm, snabbast i viken låter ju nog skoj, men man är ju nästan ensam där iaf… 😉
Helt rätt, jag fångar gärna lite luft om jag hittar en passlig liten ramp, och fullblodsslalomarna kanske inte riktigt gillar den behandlingen i längden… blir ju också dyrt att skaffa 120%kol-allting till camberriggarna… även om det skulle vara nog så skoj att bara dra på som tåget…!! -
På skoj kan du ju mäta hur bra bommarkeringarna stämmer också… min bom av icke nämnt märke blir 4cm kortare än markeringen visar… tog några gånger innan man förstod varför det kändes så j-kla trögt att brottas med seglet… 😐
-
@Walle_gbg 496835 wrote:
Jag skulle kunna tänka mig att lägga ihop till en gammal folkabuss eller liknande och fylla den med såna där plastbollar. Sen är det ju bara kasta in ungarna och gömma nyckeln på vänster framdäck.
Nä, det svider inte alls att vara ensam med ungarna en eftermiddag/kväll som idag.
Plastbollarna borde ju även utgöra ett näst intill krocksäkert alternativ för att frakta brädor mm i… när man kommer till spottet så ut med brädorna, in me ungarna… lite synd om ungarna om man sen byter spot och har blött ner hela deras bollhav på vidare färden, men va f-n, dom ska väl också lära sig uppskatta att gå omkring i halvfuktiga kläder hela dagarna… 😉
-
@Oscar 494553 wrote:
Koppla loss kroken sabbt funkar inte på T3. Jag har en….supernöjd men den är betydligt softare än NP.
Har bara provkört en NP 3d midjesele, och jag blev förvånad hur bra stöd den faktiskt gav… med softare, vad menar ni då, är det bra eller dåligt (såklart också en subjektiv upplevelse…)? Formar den sig mera runt kroppen, alt klämmer ihop mer på ”fel” ställen…?
-
@Oscar 494443 wrote:
Hoppas de fortsätter göra grymma selar bara…
Nån som kan uttala sig om Dakine selar jämfört med NP? Får erkänna att jag är lite NP-insnöad pga att jag varit nöjd med deras grejer, men om ngn har erfarenhet av båda världar så please dela med er…
Går i midjesele-köpar-tankar, och har tittat mot NP 3D waist:en… är dakine’s T3 motsvarande?
-
@Carl R 492477 wrote:
Metallborr.
Nya sätter du dit med popnittång.Prexis… mitt bakbeslag lossnade en gång när jag körde överriggad, fixade sen sen dit en ny popnit… gärna syrafast… 😉
-
@woodleaflay 492277 wrote:
Jag har sett detta argument förut men är det någon som någon gång tagit sig ut från seglet på detta sätt?
Eller om man vänder på steken, är det någon som blivit därunder pga att de inte kommit loss…? 😉
-
@surfing_is_great 482825 wrote:
lämnade in mitt segel på tyresö segelvård förra veckan!
Masten hade gått igenom i toppen av seglet på mitt neilpryde supersonic, kostade 400 och fick tillbax de dan efter..Låter småbekant… skulle dra nedhal på mitt, *kablang*, så hade jag nedhal som hette duga, samt 50cm masttopp som tittade ut… masttoppen hade tydligen kommit lite snett mot ploppen i segelet, som därmed vreds snett, och hela shear-tip:en hoppade ur… trodde jag skulle behöva byta hela tip-röret pga slitage mot/i topp-ploppen, men det visade sig finnas en liten rörstump inne i stora röret som skall sitta fast i ploppen, och därmed hålla stora röret på plats… lim på, och tajta ut seglet på tip:en, och nu har jag kört iaf två riktigt bra sessioner med det, och det har hållit ihop… fattigmanslagning…
-
@gurra1978 481418 wrote:
Kolla vad jag hittade i mitt bildarkiv Tommy. Här står du och glor efter vind i Kapellskär 030802. Det ser illa ut 😀
Utgående från bilden, var går färjorna…?
-
@Lars_K 480955 wrote:
Var går dina vario-tampar av? Mina ryker alltid där hängkroken sitter och nöter, då bör det ju inte göra nåt om det är vario eller inte…
Den senaste gick av i övergången mellan själva tampen/slangen och den flata remmen, som används för justering…
Den förra så var det själva spännet som brast, med följd att den del av spännet som satt kvar på tampen slets rakt ner genom hela ”justeringsdelen” som revs upp…
Båda gånger har det varit bra tryck i seglet, och ett hyfsat rejält kastfall som ställt till det, så med tanke på det så kanske det är lite sisådär med en reklamation… :-/
Har aldrig haft problem med nötning av kroken…
-
@rosen 480241 wrote:
slemmern är mkt platt så hoppas inte för mkt. bra riggyta längst upp vid mariebad och MSF vindsurfingklubbhus, dock skulle jag hänga längre ner på Slemmern på nordlig vind.
yupp,det blir algrundet, har bara kört skjulet en gång på nordlig, och då var det rejält byigt… typ från 0 till 1000m/s på en nanosekund…
-
@Petter 479853 wrote:
Var över och seglade åland förra året men det var på syd-sydväst.
Här är lite hjälp, meddela gärna om du hittar något bra!Lumparn är väl det som du borde överväga…
Själv ska jag försöka lite på slemmern, om jag får tid… inte så vågigt, men kan inte fara så långt bort… med lite tur kan det bli lite chop-hoppande iaf…
