soulsurferusa
Forumsvar skapade
-
du har studerat rätt. Vinden på sunset verkade vara nära 0, medans den är i mina filmer ändå planingsbart med 6.2a. Lite skillnad. Beroende på swell perioden (o rikting) kan man nog ändå tima kanska bra. Dvs. swell på 10 sekonder (tiden mellan när vågtopperna passerar) är som i sverige: det bara pumpar in, swell över 15sek eller mer blir riktiga sets, så man ge sig ut precis efter den största vågen ha brutit. Vågorna blir ju oxå störe ju längre perioden är. En swell på 10ft och 10sek ger tex. lika stora vågor som en swell på t.ex. 5 ft och 17, 18 sek. Det ända skillnad är att sist nämde swellet är mycket mera clean och mera kraftfull. Här i California tittar man därför egentligen inte på själva swell storleken, men perioden och riktning i stället.
Syd swell, är oftast super clean eftersom den kommer hela vägen från australien eller ännu längre söder ut. Swellet träffar västkusten lite sned och bryter perfekt. NW swell är oftast lite mindre clean, roare (kortare period)eftersom den inte hinner ”smörja” ut sig över en riktig lång distanse, som sydswell. West swell kan däremot bli båda och. Its the quality that counts…not the quantity.
Så någorlunda timing ska man ha. Se man ett stort swell närma sig och ge sig ut då, kan man ge faan på att man bli spolat, men väntar man efter sista set-vågen så har man mycket mera chans på att komma ut.
Som du sa, sedan timar du vilken våg man ska plocka, och hur man rider den. Är det extrem lättvind på insidan, vilket det blir med side to side-off ska man inte mjölka ur vågen. Sen måsta man välja att antingen ta största eller minsta set-vågen. Minsta ge minsta skadan när man crashar men har man kört färdigt är det stor chans att man möter sista och största vågen på vägen ut… Största vågen kan antingen closa-out totalt (över dig…) eller så svänger den bred och få du den i nacken sedan. Smartaste är att välja vågen mitt i mellan.
lycka till !
-
Man kan se att det är super lätt vind. De flesta slås omkull i vittnatet.
Påminner mig om de stora dagar i Waddell och Dport här i california. Stor swell kommer oftast med lätta vindar, man har ingen chans om man möter masthögt vitvatten med underrigat 5.3 eller 5.7a, så jääävla orättvis, men börjar man väl plocka vågorna så är det PARADIS.
Kolla även 2 filmer på min hemsida:
http://www.pappasrock.com/Arnie_Goes_BIG_2.wmv
och
http://www.pappasrock.com/Californication.wmvlite äldre filmsnuttar men alltid roligt.
aloha
arnie -
Problem med att vindsurfa i kylan (UNDER 10-12+ grdr), och att man blir mera trött än samma pass i värmen, är att dina muskler vill krampa ihopp, eftersom det är SVIN kallt. Men din vindsurfing kräver att dina muskler dras ut (liksom stretching). Det hela leder till att massor med extra energi behövs, både för att behålle värmen och för att stretcha de krampade muskler. Till slut får du mycket snabbare lågsyresättning och man får krampar samt skadade muskler (super små skador i muskler vävnat pga forcerat stretching, precis som man ha efter en rejäll styrkagympa pass).
Med andra ord, du håller på att skada din kropp på allvar om man vindsurfar i kallt väder och vatten för ofta och för länga!
-
Du verkar har valt rätt brädan. Din själv-analys är ärlig och detta gör att man inte åker på en smäll och väljer rätt planka!
1 till 3mtr vågor och 5.3 o neråt; det är precis din FSW kommer att gilla. Jag lovar! Masthögt på 85an är ingen höjdara kan jag säga, blir alldeles för stutsigt i bottom turnen, men 75an kankse klara upp till logohögt, vilket är omkring 3mtr…
Helt sant att FSW är mera förlåtande än renodlande vågisen. FSW klarar både fram o bakfots tryck. AKTA, med mycket framfots tryck så börjar brädan (85an för denna delen) sakta ner ordentligt, pga den mera boxiga railsen i allmännhet och den klarar inte av trycket. Jag har gåt fram över bomen några gånger, eftersom brädan gick från 100 till 0 på en gång… särskild när det e stor, men med lagom tryck på båda ben är den super snabb!
Rundare tailen kommer du att gilla, återigen förlåtande.
Släng eller sälj MFC standard fenan som kommer med brädan genast. Den e kass! Skruv på en riktig vågfenan istället. Själv kör jag GSPORT SURF 22.2cm (5.7-5.3) och 20cm (4.7-4.2) men när det e stort o lätt vind skruvar jag ändå 20an på för mera surf.
Lycka till!
arnie -
-
ps: för att se skilnader i shape mellan 84a wave och 85a FSW, båda 2007or, surfa till: http://www.pappasrock.com/quatro2007
aloha
arnie -
Även om du redan har köpt en bräda, av det rätta märket, vill jag slänga in några rader.
Få börja med att jag e sponsrad av Quatro och ha fått prova en del av deras shapes, från custom till produktion samt att jag endast har provat dessa på Californias westkusten med side-on till side-off och swell (oftast huvud till masthögt) istället för vindvågor. Dvs, vi kan ha 10ft face vågor och underrigat 5.7… Dessa förhållande är oftast annorlunda än i Sverige och detta påverkar antagligen mina tycker o tanker, men here it goes:
Pga min erfarenhet med 2006an 85L FSW och 2007an 92L Wave kan jag medela några skillnader. Det som gör mig lite konfus är att du vil ha en bräda som ” Jag vill ha en bräda som svänger snabbt in vågen och som spottar ut en rejält över läppen.” Jag vet inget om Tabou så jag håller mig till att jämmföra Quatros FSW med deras Wave brädan.
Jag tycker att 92an är nog bra mycket snabbare i svängen och mycket bättre på off the lipp än 85an. 92an klarar ALLA typer av svängar inte bara lång dragna liner. Mer om detta sedan. FSW är verkligen ingen dålig bräda, den är bara inte gjort för renodlat vågsegling. Det jag tycker om med FSW är sin mångsidighet och STOR vindregister. 5.7-4.2 är INGEN problem. FSW är bättre i plattvatten eller onshore än 92an, superbra i hårdvind freestyle och lite mindre kännsligt än 92an. Vill du trixxa mellan vågorna så är FSW ditt svar!
85an är snabbare på raken, pga att PowerBox fenan är längre bak, vilket genast gör att svängen blir sämmre… jämmfört med 92an. PBen gör även att fenan inte kan flyttas….
85an är lika lång men lite bredare, särskilt aktarn är mycket fetare, rundare och railes mycket mindre hård och genom dragen. FSW har även en liten beveltail. Allt detta gör att 85an har mindre grepp i vågen och dina bottum turns måste bli längre, i riktig taighta svängar börjar den blir stutsig. En rejäl mindre fenen än man är van med hjälper en del. Tex, jag hade en 25 fenan för riktig lightwind innan, men nu är det en 22.2, samt en 19 för hårdvind! Detta Hjälper rejält måste jag säga. Railsen, aktern och fen position klarar inte av sådant still. I cutbacken är det samma igen. Den tjockare rails tappar snabbare greppet än 92an. 85an håller sig bra upptill huvudhögt men allting större blir för stutsig.Många fler tyckte samma och Quatro har använd sig av alla kommentar och har kommit med än lite längre och smallare FSW för i år. Tyvärr är PBen kvar, men detta är för att den största marknaden (tyskar…) gillar PB… 2007 FSW är därmed lite mera våg betonat, utan att tappa för mycket av sin onshore, bump o jump förmogenheter.
92an däremot, klarar ALLA vågstorleken. Axelhögt eller masthögt spelar ingen roll. Det är grepp, grepp och mera grepp. Ju större vågen, ju längre svängen automatiskt bli och 92an klarar allting galant! Tack var usboxen kan man ändra fen positionen beroende på förhållande. Mera fram för små vågor (sväng), mera bak när det e stor (speed). Denna shape är inte alls så klassiskt som man må tro. I botten är det en dubbel-barrel-concave som vill ha tryck! Brädan är kort men inte för bred, dvs 58cm vilket ger tillräckligt flyt för att komma igång, och håller sig i större swell, vilket bredare brädor (60cm o uppåt) inte gör! Rockern är ju lite längre och mera än 85an, men 92an är ingen ”banan”.
Din 75a är ju lite smalare etc än 85an, och klarar sig därför säkert bättre i vågorna. Hur som helst, i mera svenska vindvågor är det nog utmärkt med mera tail. Men om den nu svänger snabb och spottar ut dig som en riktig vågis… a la, du kommer ha riktigr rolig med denna multifunktionella bräda! Jag lovar!
-
billiagere varianten hittar nu här: A heated kidney belt for $89 at http://www.hotsuits.com.au ! You can wear it under any wetsuit.
ALOHA
-
i sydafrika ska du satsa på pure acid brädan, pga förhållanden o vågtypen. i sverige ska du satsa på evo-75an. Köp alldrig en prototyp! Stirrar inte förmycket på längden o bredden på brädorna, dem har marginalt betydelse. Viktigare är railsen, botton shape och rocker curvan.
T.ex. en lång o small brädan med t.ex. tjock rails verkar kanske som en mera gunny down-da-line bräda, men railsen kommer icke att tillåta den typ av segling. Än kort o bred bräda med banan rocker verkar kanske som en mera allround vågis, men rockern kommer att göra att det krävs feta vågor för att få den i gång.
hoppas det hjälper!
puss puss
arnie -
jaja fortsett du vara rädd för hajar när du vindsurfar och kör som en dåre till stranden för att va på vattnet asap, ska vi se på vilket sett du sannolikt kommer att dö… FEAR is a mind killer, a four letter word. A tactic used by dictators… such as Bushs terrorist skrämmsel politik. Det finns bara mellan öronen. Siffrorna ljuger inte, det e människor som gör det.
puss puss
-
Svårt att få ett bättre inlägg än Ola’s sista! Att scottie kör endast produktion ha han nog rätt i, sorry slipp of the tong. Nej den perfekta bräda som kan allting alltid finns tyvärr icke, men man kan komma nära.
Förra året använda jag mig av Quatro FSW 85L som både hårdvinds freestyle och vågis. Anledning att jag inte valde deras 82L wave (som för 2006 va deras största vågis) va för att Quatro, Kai K etc rekommenderade 85an. 82an skulle helt enkelt bli för lite för mig enligt de, sammt att plånboken då va för taight för att kunna köpa en riktig vågbräda.
Detta året ha wave 92an äntligen kommit som jag nu ha fått använda 2, 3 gånger. Inte tillräckligt för ett fullständigt jämmförelse men ändå, here it goes
Mått mässigt e brädorna sig kanska likt och ska användas i samm vind register
85FSW: 240X58.5 med 35.5cm bevel tail, 5.7-4.5
92an wave: 244×57.5 med 33cm tail, 5.7-4.5Jag tycker att båda planar lika tidigt, men 92an håller ett 5.7 bättre tack vara mera volume. Nu har jag inte använd 92an i 4.7 vindar än men endast 5.7 o 5.3 med huvud till logo högt. Brädan ligger mycket mera stabilt på vågen, tack vara Quatros nya double barel concave. Stancen är mera in åt och kanske en inch längre än på 85an. På stora vågor (8ft o mera) hade 85an problem med att behålla greppet i botten svängen och i cutbacken. Anledning va åtminston den relative tjocka rails. Pga att fena va ganska långt bak fick man igentligen för mycket fart som railsen tillslut inte kunde akkomendera. Detta ha icke händ på 92an. Greppet är stenhård både i långa o korta svängar. Detta gör att man generar mera fart med, eftersom man ha alltid kontroll.
85an är mycket bra i luften tack vara sin kompakte form, 92an ligger ett snäpp efter. Nosen på 92an är lite bredare däremot, som ger ett lite rakare outline som i sin tur gör att man kan vara snabbare i svängerna. Fenan är mera fram och usbox istället för pbox.
Det som saknades mest på 85an va drive, det kändes som om den klistrade för mycket på vågen och inte alltid hann med. Eftersom vågorna här i california är lite snabbare en i sverige förstår man det. 92an har däremot all drive och livlighet man kan önska sig.
85an va däremot riktig roligt i vågor uptill huvudhögt, alldrig nån problem och enkelt att få den off the lipp. Sedan va den bäst i 4.2-4.5 vindar i bump o jump förhållande. Det är sitt revier.
För tungviktare rekommenderar jag däfor en vågis omkring 90L som ända bräda. Ska du ha 2, välj en mellan 90-95L och än mellan 80-85L. FSW brädan verkar perfekt för svenksa vågor.
aloha
-
Dr masse kanske ställer till det lite nu och gör det kanske lite mera svart att klura ut vad man ska ha. So here we go!
Att ha olika bräd typer för olike förhållande är lite klurigt. I för sig kan en stor stubbie vara bra i lättare vindar och små vågor och en liten klassiker i hårda vindar och större vågor (om man mest seglar på svenska vatten förhållande där vågstorleken beror på vind styrkan i 9 ut av 10 fall). På sådant sätt får man 2 brädor som är mera i sitt rätta element. Problemet med detta är dock att olika typer av brädorna kräver olika typer av seglings stiler…som vi ha fått lära tidigare i denna tråden.
Kör man mera på ställe som leverar vågor oberoende av vinden (t.ex. Maui, California, Syd afrika, Australien etc) så ska man satsa på att ha samma typ av bräda genom sitt quiver. Antingen flera stubbies eller flera klassiker. Eftersom en 92L Quatro Wave har exakt samma egenskaper som deras 76L Wave få man samma känsla o stil rakt genom oberoende förhållande. Detta gör att man inte behöver anpassa sin stil etc heller.
Är din stil mera skate orienterat satsar på stubbies. Scott Mckercher kör stubbies även i Hookipa (custom då…) eftersom dessa brädor passar hans stil (eller bätre sagt hans stil har genererat dessa brädor), medans JP kör super klassika brädor.
Så du ska vara mycket ärligt till dig själv, bestäm din stil, och vart du ska använda dina brädor i de flesta fall. Sedan köper du din quiver. Även om du bara ska ha 1 bräda.
aloha
-
kropps langden o din vikt hanger sa klart ihopp. De flesta som ar tyngre ar oxa langre. Detta gor att avstandet mellan framre o bakre stroppar ska okas, eftersom man har langre ben. Detta gor att din vikt spridas mera over bradan sa att man kan plana tidigare samt att man har mera kontroll i hard vind. I vag ridningen ger en ”bredare” stance aven att du kan gar lagre i svangerna med kroppen, vilket ge mera speed o kontroll.
Jag ar som sagt, 1.93 och ~92kg (torr). Jag har maxat placering av mina stroppar, dvs bak stroppen ar langst bak, fram stropporna langst fram pa min 2007 Qautro Wave 92L. Med detta kan jag aven placera fenan lite langre bak (leading edge precis framfor mitten av bakre fotsroppen). Detta ge mera fart (i svangerna) samt lika mycket kontroll an med fenan mera fram. Jag har inte vant mig helt 100 an med dena stance men tycker mycket battre om den an standard ”i mitten” placering som jag hade forut.
Inte sagt att alla tynga och langa vindsurfare ska ha det sa, ater igen beror det pa vad for vagor man mest seglar i och din personliga stil. Prova och andra och sedan vet man det som fungerar. Borja med de mest extrema installningar (typ minst och max stance, fenan langst fram o langst bak, etc). Da hittar man snabbast vilket man tycker mest om och sedan kan man fin sjustera tills perfektion.
Lycka till.
Aloha!
-
tjena,
bräd typen beror mycket på förhållande man kör i.
Jag e 193, 92kg och kör på Quatro, som nu inför 2007 ha en 92L wave, som jag nu kör på. Brädan är nånstans mellan stubbie o klassikt. Inte för kort o bred som visa stubbies, eller för lång o small som visa klassiska shapes.
Men komm ihåg, bottenshapen är mera viktigt än bred o längden. 92an kör jag mellan 5.7 o 4.7 utan problem. Kanske för mera svenska vågor borde du satsa på deras 95L freestyle-wave som för 2007 ha blivit lite längre o smallere för bättre våg egenskaper.
Jag körde deras 2006 85L freestyle wave innan, som va bra i små vågor (uptill huvudhögt), men som saknade drive o kontroll i bottom turn och cutback (mindre rocker, större tail, rundare o tjockare rails än full on wave, samt powerbox, vilket gör att fenan inte kan flyttas fram). Komm ihåg att jag nu bara seglar på californias westkusten som bjuder på mera kraftfull havs-swell och inte den wind-vågor man ha i Sverige.
92an är bättre på att plocka vågor, rida de hård o med mera fart än FSW brädan.
Ändå tror jag att 92an skulle även passa för dig i sverige.
Lycka till!
aloha
