sourra
Forumsvar skapade
-
@nic 369922 wrote:
Med en 6/4a är det inga problem å kita några timmar men får du en sköljning är inte skönt. Vantar, luva och nåt på fötterna måste man med ha. Gärna tejp runt skoskaftet så det inte sköljer in där heller.
nic
Jag körde med min Rip Curl 4/3 i fredags och var galet varm hela tiden. Hoppade tejpen men huvan och vantarna var på. Dä ä bar å åk.
-
sourra
Medlem13 mars, 2007 vid 21:44 som svar på: Några snubbar som kanske borde ha en kite att hänga@Gurra_g 369137 wrote:
Undrar hur stor chansen är att överleva ett sånt hopp, ser inte ens ut som han försöker landa på skidorna ju bara dyker ner med huvudet först…
Forts…
-
Det är ju en principiellt intressant fråga vad som betraktas som normal användning med en kite. Är det normalt användade om man kör ned kiten i vattnet? Om inte, varför är då kites förstärkta för att klara ”impacts”? Ja ni förstår var jag försöker komma. Någon näringsidkare inom området som har ett bra svar?
-
Kontakta fransosen som jag skrev om en bit upp i den här tråden.
-
Det är ingen som har långt gångna planer på att starta en rinse-dry-store-verksamhet här i krokarna?
-
…och Björkäng bjöd på regn och fina vindar samt en styck Jezaja som satt i bilen och önskade att han hade en hel torrdräkt. Imorgon jobbar jag men söndag är inte omöjligt.
-
Det låter ju lovande må jag säga. Hur förhåller det sig med storlek på kiten? Om jag normalt sett kör tolvan när det blåser 8 m/s, är det då ett eller två steg ned som gäller? Eller funkar det fint med tolvan då också?
-
@Hovang 368849 wrote:
He he.. steffo e jevla gött mitt ”…minst lika säkra som bows.” har blivit ”..gjorde gällande att c-kites är mycket säkrare..” och mitt ”Skulle aldrig köpa en bow som har inverteringstendenser..” har blivit ”..bows inverterar på löpande band.” :laugh:
”Minst lika säkra” betyder ju att de är som sämst lika säkra eller säkrare och att du har sett ”personer bli släpade efter sin kite efter invertering” tyder ju på att det händer oftare än vid något enstaka tillfälle. Har dina ord verkligen blivit så förvrängda? Du kanske ska tänka på hur du uttrycker dig?
-
…och jag ber om ursäkt för att jag inte tillförde ett smack till den ursprungliga frågan. Är man medveten om ett systems brister och hur man bör agera i nödsituationer är nog inget system särskilt osäkert.
-
@edorf 368765 wrote:
sant. men är riskfaktorn verkligen så hög på en C-kite så att man nuförtiden avrekomenderar ”nybörjare” att köra med dem ? (då givetvis i förhållande till Bowkites)
Nja, det vet jag väl kanske inte. Jag hängde mest upp mig på Hovangs utlåtande som gjorde gällande att c-kites är mycket säkrare och att bows inverterar på löpande band.
-
@edorf 368754 wrote:
nästan alla här är väl upplärda på C-kite och såvitt jag vet så verkar det som alla har klarat sig ganska bra med det…
och om det nu är så farligt för en nybörjare med C-kite varför sa ingen det till mig innan 😛
Det finns dom som har lärt sig på 2-linorskite också och ingen här i landet har dött av det (tror jag) så det är väl inte heller farligt…? Som du säkert förstår var det en åsikt om relativ säkerhet.
-
@Gurra_g 368744 wrote:
På de tre första punkterna svarar jag: Ja
På punkt 1 är det bara att sätta på en 5-lina så du kan starta kiten om den landat med lea neråt…
På punkt 4 kan du fråga Tobas här på forumet han har bra koll där…Hmm… Punkt 2 & 3 är eller-frågor så jag blier lite osäker på vad ja innebär. Kan du förtydliga det Gurra?
-
@Hovang 368738 wrote:
Får hålla med Kasimir att C-kites är minst lika säkra som bows. Skulle aldrig köpa en bow som har inverteringstendenser som tex crossbow eller turbodisel efter har sett personer flyga som vantar efter sin kite efter en invertering. Inte så rolig syn om det sker på land.
Många C-kites har ändå nästan likvärdig depower så det är helt klart att rekomedera till nybörjare.
”MINST lika säkra”? Är du helt säker på det? Det är bara att vara lite noga i sitt val och undvika de modeller som är ökända för invertering.
Jag kör med Shockwavekites och har själv lärt mig på dem samt sprungit längs stranden och sett min flickvän lära sig (läs ”krascha dom på alla tänkbara sätt”). Aldrig har det varit några som helst problem, vare sig med invertering eller med förlorad kontroll. Däremot har jag sett nybörjare bli loftade och släpade med C-kites för att inte tala om alla re-launchproblem. Om man är vass och har koll på en c-kite kan det tänkas att man har likartad säkerhet men det har man inte som nybörjare.
-
Vem hade kunnat tro att den här tråden skulle spåra ur?
-
Lockande tanke. Någon som har idéer på vart man kan surfa och plugga spanska samtidigt (spansktalande land då)?