sourra
Forumsvar skapade
-
Du börjar med den tvärs vinden men faller av lite så du planar och sen höjdar du upp igen. Akta fenorna bara när du övar på knädjupa starten. Planar man inte är det lätt att få bottenkänning =)
-
Oj, nej så svårt ska det inte vara. Men alltså, pumpa struttarna manuellt? Du menar med utsläppsventilen? Jag menar att du ska pumpa LE ordentligt och när du har bra tryck lyfter du på LE och då brukar det ge sig. Visa den jäkeln vem som bestämmer =) Det brukar vara allt som krävs. (Annars tror jag man kan byta ut det svarta gummimembranet så du kan ju alltid höra med Fahlens. )
-
Enklast är att gå ut på midjedjupt vatten, lägga sig ned på rygg och lägga upp båda fötterna på brädan medan man låter kiten dra lite framåt. Då får man tryck mot brädan och kan starta som vanligt. Nästa steg är att nöja sig med knädjupt, ställa upp framfoten på brädan med kiten kl 12. I samma rörelse som man dyker fram kiten lyfter man upp bakfoten och pang så är man iväg. Båda dessa tekniker funkar lika bra med stroppar som utan.Tänk bara på att ha lite mer tryck på framfoten tills du planar, då kan du lägga mer tryck över fenorna och höjda iväg.
-
Viktor, jag har kört Naish i 8 år och känner inte alls igen det du lipar över, annat än trimlinan som man får räkna med att byta nån gång per säsong. Om man mot förmodan har problem med något så kontaktar man Fahlens som i sin tur tar det mad Naish och löser problemet. Men kul att du hittat något som funkar för dig.
-
nibbe;685212 wrote:Har fått lite problem som helt plötsligt dykt upp! När jag pumpar upp min Naish Bolt 2011
så kommer luften först in i framkanten som vanligt och sen så ska ju luften gå vidare ut i struttarna, men får bara luft i 2 styckna?!
Kan bladderna ha skruvat ihop sig eller hur ska jag gå till väga`? :santa:Det är backventilerna som kan behöva en liten knuff för att öppna sig om kiten legat ett tag. När man pumpar kiten så ligger ju struttarna nedåt vilket gör att de inte släper igenom luft så lätt som om de hade varit helt fria. Vad man får göra är att pumpa upp kiten så det börjar bli lite tryck i leading edge och sen lyfter du bara leading edge från marken så brukar alla struttarna fyllas. F.ö. är det oklart vad Viktor syftar på. Naish har genomtänkt design och ligger i framkant inom väldigt många områden, men som med alla onepumpsystem så finns det för och nackdelar även med octopus (vilket har vädrats flitigt i diverse trådar genom årens lopp).
-
mjersen;685175 wrote:du får 50 riksdaler för elementet, va sägs?
Deal! Hämtas på plats.
Nisse: Jag desarmerade dina bananbomber för flera år sedan. -
SkånePaul;685171 wrote:Vad ska du ha för den Johan?? 🙂
Ptja du, bra fråga =) Den kostade 2K att bygga men just nu ger den mig 0:- glädje så jag är öppen för förslag. Stebe: Grillen kostar 40 lax alt. 3 samlag.
-
Blizzy;685133 wrote:Nice! Verkar som en hyfsat enkel konstruktion. Funderade själv på o bygga en dolly, finns ju 100-tals guider på nätet. Allt från sån som er till mer avancerad med kullager och/eller hjul.
En fråga OT, var fick ni tag på ”kameraskruv”? (tumgängad skruv). Jag letade tidigare, hittade några enstaka övergivna på Eksands, men dock inga långa… Verkar vara ganska svårt att hitta i Sverige (alla har ju M-gänga; M5, M6 osv).Om du är sugen på en Dolly har jag ett monster hemma som jag aldrig använder. Stabil som fasen och med en massa räls till (Biltemas avloppsrör är det som gäller om man vill ha ännu längre åksträcka).
-
Update: Besiktades imorse med trötta torkarblad som enda anmärkning. De byts i helgen och sen börjar det bli dags att titta efter en ny ägare.
-
Det ska tydligen kunna bli bra bris (+platt) på vår och höst nere vid La Manga/Mar Menor.
Hör med det här gänget vad som gäller: http://www.maskite.com/
-
Du måste planera din åkning lite mer för att få med dig brädan över vågor och i vändningar. Lösningen för båda områdena är att falla av lite grann så du inte har fullt tryck i i kiten.
-
När ni väl fått till det där med superslowmo – använd det för fan sparsamt. Det finns inget mer tröttsamt än en 5-minutersfilm snigelfilm som hade innehållit 10 intressanta sekunder i normalfart.
-
Det beror ju även på om vi snackar västkust eller östkust. Jag inbillar mig att väst har hårdare vind än syd som i sin tur har bättre tryck än östra sidan. Kass att sitta med en 10 om det bara fisbrisar, eller med en 15 om det tutar i för jämnan.
-
Fint som snus va!
-
Snajsigt!
