Forumsvar skapade

Sida 3 av 4
  • spinout

    Medlem
    23 september, 2007 vid 21:32 som svar på: Bomhöjd för långa personer

    Är drygt 190cm och har märkt att det är ganska stor skillnad på olika segelmärken. Naish tror jag är ganska extrema. Utskärningen är mindre än på tex NP och börjar ungefär på samma höjd som NP men slutar klart längre ner. Jag hade tänkt köpa Naish men fick tänka om när jag märkte att jag inte kunde få upp bommen tillräckligt högt. Ezzy är OK men där får jag verkligen ha bommen på maxhöjd. NP och Simmer är helt OK, där behöver jag inte ens använda maxhöjden för att få upp bommen tillräckligt.

  • spinout

    Medlem
    22 september, 2007 vid 15:23 som svar på: TORÖ lördag…

    Det kom lite vind, så det blev en soft dag med OK vågor, sol, bra riktning men vinden kom och gick. Mest guppande utåt men de(n) bästa plockade många vågor och såg ut att få en del ganska fina rides. Ca 10 pers ute på vattnet som mest.

    Det var för övrigt lite jobbigt med biltrafiken där idag. Mycket folk ute på Torö, inte bara surfare, när det är så fint väder. En del bilar hade svårt att komma förbi i kurvan och de som inte är sufare verkar bli ganska irriterade när det står för många bilar parkerade där. Inte helt bra… Det funkar ju schysst om man stannar till lite snabbt och packar ur/i bilen och sen kör bort till parkeringen men vissa parkerar hela dagen i kurvan och då funkar det inte.

  • spinout

    Medlem
    29 maj, 2007 vid 14:20 som svar på: Vad väger ett vindsurfing segel?

    Har inte provvägt mina grymma Ezzy som är grymt förstärkta men enligt Ezzysails hemsida gäller följande vikter:

    3.7 364 11’10” 149 4’11” 370 340 340/370 5 3.00 kg 6.61 lbs $504.95
    4.0 374 12’03” 153 5’00” 370 400 370/370 5 3.07 kg 6.75 lbs $514.95
    4.2 385 12’08” 157 5’02” 370 400 370/370 5 3.15 kg 6.93 lbs $524.95
    4.5 395 13’00” 161 5’03” 400 370 370/400 5 3.25 kg 7.16 lbs $534.95
    4.7 407 13’04” 166 5’05” 400 430 400/400 5 3.34 kg 7.35 lbs $544.95
    5.0 420 13’09” 171 5’07” 400 430 400/400 5 3.48 kg 7.65 lbs $554.95
    5.2 431 14’02” 175 5’09” 430 400 400/430 5 3.59 kg 7.90 lbs $564.95
    5.5 441 14’06” 179 5’10” 430 460 430/430 5 3.68 kg 8.10 lbs $574.95

  • spinout

    Medlem
    29 april, 2007 vid 19:25 som svar på: Guls nya vante…

    @surfslusken 375103 wrote:

    Nja, snuvad vet ja inte. Att de finns folk som inte tycker att mina inlägg är de minsta roliga förstår jag fullt o har total respekt för. Men de finns få saker som gör mig så upprörd (och rädd) som åsiktspoliser som vet vad som är lämpligt o inte lämpligt för för andra att se o läsa. Och om ”moderatorns” jobb är att plocka bort inlägg o bilder pga av att dom inte passar alla i smaken så skulle de inte finnas mkt kvar av konfen. Sen vet jag inte vem som får mej att rysa mest, dom så klagar till moderatorn på att dom inte gillar andras inlägg eller den ryggradslösa nickedockan till moderator som sköter cencuren.

    Trist att du hoppar på folk med otrevliga kommentarer. De flesta seriösa forum har moderatorer som ser till att det inte ligger för mycket skit. Om man vill lägga ut sånt som moderatorn inte tycker passar på just det forumet finns det väl oändligt många andra forum där tex pubertala bilder uppskattas. Varför inte helt enkelt skriva om surf här på Steffo och använda något annat ställe för bilderna, så blir alla glada? Och så slipper du göra bort dig med otrevliga påhopp.

  • spinout

    Medlem
    27 januari, 2007 vid 00:15 som svar på: Sean Ordonez Shapes bilder

    De flesta produkter man köper är ju masstillverkade (och säljs genom fraktare, grossister och butiker) just för att man får oslagbart mycket för pengarna. Att köpa en skräddarsydd kostym eller en handbyggd bil är säkert schysst om man har råd och man kanske ”får vad man betalar för” men knappast ”mer för pengarna”.

    Man hör rätt ofta att de som annonserar mest får bäst i test osv men alla hyfsat kända märken annonserar ju i vindsurftidningarna och vissa modeller av en tillverkare får bra betyg, andra modeller sämre. Tror att Naish-brädor brukar få lite sämre betyg medans Naish-seglen typ alltid ligger i topp. De största företagen som JP och NP brukar rätt sällan ligga i topp i testerna. Mindre företag som RRD, Ezzy och andra märken som väl knappast kan konkurrera med JP/NP i reklambudgeten är ju rätt ofta ”testvinnare”.

  • spinout

    Medlem
    25 januari, 2007 vid 20:27 som svar på: Sean Ordonez Shapes bilder

    Produktionsbrädor är ju ganska mycket billigare, det är inte en tusenlapp som skiljer. Om man ska jämföra med att man kan köpa en ny custom på maui för 1600-1700 dollars så får man ju jämföra med att man där kan köpa nya produktionsbrädor för 1000-1300 dollars (och kanske 700 dollars för en ny fjolårsbräda). Och det finns säkert misslyckade produktionsbrädor som kommer ut på marknaden men om man hör efter lite innan man köper så är risken ganska liten att råka köpa en sån. Köper du däremot en custom så kan det vara lätt hänt att man råkar beställa något man inte gillar och då blir det riktigt dyrt. Håller med om att det kanske inte är lika mycket årsmodellhets på maui som i europa men det gäller ju minst lika mycket de som kör på produktionsbrädor som de som kör på custom. Och att byta ofta behöver inte bli dyrare, eftersom man förstås får mer när man säljer sin nästan nya bräda än om man väntar några år. Menmen, jag fattar att det känns coolt att köra på custombrädor men om man säger att man får mer för pengarna om man köper custom, då räknar man rätt konstigt.

    Det där med flexet verkar skumt. Om det är så viktigt med hur man gör med flexet, varför lägger inte tillverkarna (tex quatro) ner lika mycket på att få flexet rätt på produktionsbrädor?

  • spinout

    Medlem
    25 januari, 2007 vid 00:42 som svar på: Sean Ordonez Shapes bilder

    Grejjen med produktionsbrädor från kända märken är väl att det är ett billigare och säkrare köp. Man kan testa innan man köper, andrahandsvärdet är helt OK när man vill sälja. Men har man gott om pengar, är beredd att chansa och vill känna att man har den coolaste brädan på vattnet så är det säkert grymt kul att handla custombrädor.

  • spinout

    Medlem
    17 december, 2006 vid 09:29 som svar på: Vågis för er tungviktare?

    Wavecult 99 är ju en ordentligt stor vågbräda som jag skulle vilja pröva. Någon annan som vet hur den funkar?

  • spinout

    Medlem
    12 december, 2006 vid 19:30 som svar på: bra priser på maui

    Jo, har varit uppe hos Quatro och de har ju rätt mycket brädor men om man var ute efter något speciellt så var det rätt tight. Jag ville tex testa 90liters vågbrädor som finns i -07programmet hos både quatro och goya men quatro-07an skulle de nog inte få in förrän i januari! och goyabrädan hade de ett ex av, även där räknade de med nästa leverans i januari… Fanatic har jag när du säger det inte sett någon här i butikerna och de två affärer som säljer starboard har ett uselt utbud (men man kanske kan beställa). Hi-Tec har däremot lite mer om man vill ha Naish, RRD eller Quatro, den klart bästa butiken här tycker jag, oavsett om man ska hyra eller köpa.

  • spinout

    Medlem
    12 december, 2006 vid 09:27 som svar på: bra priser på maui

    Är på Maui nu och är lite förvånad över att det inte är ett större utbud av prylar här, även om det säkert finns sätt att få tag på saker som jag inte fått pejl på ännu. Men min erfarenhet hittills är att de flesta surfaffärer inte verkar ha så många brädor inne. Det kan iofs bero på att man inte verkar ha fått in några 07-or ännu och att -06orna börjar ta slut. Inte ens quattro har fått in sina egna 07or i alla storlekar. Och vissa märken, t.ex. Starboard, är rätt svåra att få tag på överhuvudtaget. Något större utbud av begagnat har jag inte heller märkt av. T.ex. ser man inte så ofta lappar på surfbussarna om prylar till salu, som man brukar se på canaries eller i sydafrika. Men om man frågar runt lite brukar det gå att hitta beggat. Och priserna här är överlag rätt grymma. Om man hoppar över det där med custom som ju är rätt dyrt även med en låg dollar och om man inte måste ha exakt en viss bräda så går det att göra bra deals. Har t.ex. sett nya 06-or för mellan 695 och 895 dollars. Så det verkar smartare att köpa här och pröjsa för att ta med hem. Men om man vill kunna välja på hela modellprogram och klämma på brädorna i butiken verkar vi vara rätt bortskämda i Sverige. Butiker som Surfers paradise och Bromma skidsport slår allt jag har sett i andra länder (har dock aldrig varit i en tysk surfbutik).

  • spinout

    Medlem
    7 december, 2006 vid 10:05 som svar på: hajattacker?

    I förrgår var det en snubbe (vindsurfare) här på Maui som påstod att han såg en ca 3meters haj som först gled förbi framför och sen vände och kom upp bakom honom. Han tog sig in till stranden ganska snabbt… Det var ett ordentligt hällregn här en dag tidigare så vattnet har varit helt brunt och grumligt flera hundra meter ut. Men alla är ute som vanligt. Och med tanke på hur många surfare och snorklare som ligger som beten ute i vattnet känns det extremt safe att vindsurfa. Och jag fattar inte riktigt poängen med den där sista statistikberäkningen. Hur man än räknar finns det ju extremt många och extremt mycket högre riskfaktorer i livet som man kanske ska fundera på istället. Folk tar ofta fel beslut pga av rädsla. Jag läste t.ex. precis att det var typ 1000 personer mer än vanligt som dog i bilolycker i USA efter 11 september eftersom det var många som tog bilen pga av flygrädsla och fler bilar på vägarna gjorde att olyckorna ökade. Dessutom är det trist om man undviker roliga och bra saker pga obefogad rädsla. Bland mina bästa upplevelser är vindsurf i Sydafrika och andra ställen med haj och det hade varit extremt trist att ha skippat dom. Spindelfobi (som jag har) kan man tydligen bota ganska lätt med kognitiv terapi. Man får komma närmare och närmare en spindel och steg för steg vänjer man sig och märker att det inte är farligt och man brukar efter typ ett par timmar kunna ha en tarantella krypande i håret utan att man bryr sig. Exakt så är kanske lite svårt (och kanske lite farligt) att göra med en haj men det är väl lite så man får göra även med surfingen. Det är bara att tvinga sig själv att segla så mycket som möjligt i hajtäta vatten och så märker man ju att inget händer och så är hajjnojjan botad. Min spindelfobi har förresten blivit bättre efter ett par veckor på ett ganska sunkigt hostel här där det kryper omkring både små och stora spindlar lite överallt…

  • spinout

    Medlem
    19 november, 2006 vid 05:50 som svar på: Räddad efter 20 timmar till havs

    Jag gissar på Neil Pryde.

  • spinout

    Medlem
    6 november, 2006 vid 22:29 som svar på: stor boardbag köpes(10ft/3m)
    jacko wrote:
    riktig dålig respons i köpes och det börjar bli brådis.

    är ute efter en stor boardbag som ska vara 10ft lång.

    kvittar hur det ser ut

    pma mig gärna vad ni har och var och vad ni vill ha för det!
    tar gärna emot tips och råd på var man kan köpa en sån här stor
    bag.

    tackar

    Jag har en riktigt stor NP-bag, tror den är 3 m, ev större. Finns i Stockholm.
    tel

  • spinout

    Medlem
    2 november, 2006 vid 11:51 som svar på: STOR vagis

    Det blir inte lättare att att välja storlek på vågis när man inte vet vad som skiljer sig åt mellan storlekarna mer än volymen. Det verkar ju inte vara bara att tillverkarna skalar rakt av upp eller ner mellan storlekarna. Längden skiljer sig ju ofta inte lika mycket som volym och bredd, ibland är det t.o.m. exakt samma längd men olika volym och bredd i en och samma serie. Och EVOs t.ex. är väl om jag har fattat saken rätt lite olika shapeade beroende på storlek, t.ex. olika mycket rocker? Någon som vet varför och om det är samma sak med andra märken? Riskerar man att få en mer freewavebetonad shape om man köper en stor vågbräda?

    Sen är det ju det här med volym och bredd. I surftidningarna så snackas det ju en del om det är bredd eller volym man ska titta på och om virtuell volym. Senast läste jag dessutom om att man bör köpa en mindre volym om man väljer en stubbie framför en klassisk vågshape, vilket är lite skumt eftersom de flesta tillverkare säljer stubbies i större storlekar volymmässigt än deras klassiska shaper.

    Det som känns att man behöver som tungviktare är ofta just flytkraften. När man väl har fått en våg som gör att man kommer upp i planing borde inte seglarens vikt spela så stor roll längre och det är väl tveksamt om en tyngre seglare behöver särskilt mycket extra bredd jämfört med en lättare seglare. Det jag tycker jag har märkt när jag seglar med en ca 30kg lättare polare är att när det blåser på är typ 70liter schysst för honom och 80liter för mig. Flytkraften i brädan känns dessutom helt irrelevant när man har riktigt bra tryck i seglet. Tar vinden slut kan lättvindsräkorna köra bekvämt med 80 liters vågis medans en tungviktare behöver typ 110 liter för att inte ha vatten upp till midjan när man tuffar ut. Om man ville ha exakt samma bräda men anpassa för olika tyngd på seglare borde man kanske egentligen främst ändra brädans tjocklek, snarare än bredd?

    Its a jungle…

    Men konfens teoretiker kanske kan reda ut det här och ge oss den perfekta guiden.

  • spinout

    Medlem
    1 november, 2006 vid 23:47 som svar på: El yaque med fru och bebis i december och januari

    Om ni ska åka till Margarita (eller Jericoacoara) kolla http://www.qxxl.nl där de säljer billiga flyg från Amsterdam direkt till Margarita, tusen ggr smidigare än via Caracas.

Sida 3 av 4
PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums spinout

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.