spray
Forumsvar skapade
-
Jag pratade med butiken. Förmodligen blir brädan utbytt, bilder har skickats till tillverkaren.
-
@bananen 394223 wrote:
Jag kan lugna dig med att jag råkade ut för samma sak (inte kondylom, utan blåsor på den nya brädan…). Jag blev givetis förfärad, men efter att ha låtit den torka i två dygn var de borta. Fick veta att det är lacken som inte tål vatten (låter otroligt) och låter man den ligga i bagen länge blöt, så blir det så.
Så du kan vara lugn, så vida du inte fått blåsor på något helt annat ställe 😉
Hej! Om jag trycker på blåsorna så lossnar lacken, och brädan har varit torr, förvarad i köket.
-
Vadå, har jag handhavt brädan på fel sätt? Vad är det den inte tål isåfall?
Jag äger ingen boardbag än så länge.
-
Måste det vara någon speciell tamp för det här ändamålet? Vad för brottstyrka och diameter är lämpligast? Jag funderar på att ev. sätta dit en grövre tamp.
-
Några actionbilder från gårdagen!!!
[IMG]http://www.elldes.se/pics/surf1333.JPG[/IMG]
[IMG]http://www.elldes.se/pics/surf2222.JPG[/IMG]
-
När jag frågade om tips på utrustning här på forumet var det ingen som varnade mig för local spirit…
Åsikterna går isär i den här tråden, borde tampen hålla längre? Seglet jag har är 9m2 så man får dra ganska rejält varje gång.
-
@NLC 393859 wrote:
Varför har just du så ofta denna tråkiga attityd i dina svar ? Killen vill ju lära sig, inte bli dissad. Om du tycker att det är en fråga som ställs för många gånger förut, klipp in en länk till passande tråd eller uppmana frågeställaren att använda sökfunktionen.
Sökfunktionen skiter jag i, jag är endast intresserad av just mitt specifika fall. Anledningen till att jag frågar är att jag igår var ute i ca 54m/s utan att få planing… Förmodligen gör jag något galet :confused2:
-
i vilka vindstyrkor borde man kunna plana med ett NP V8 -07 på 9.0m2?
-
Det viktigaste att tänka på när man riggar V8 är att inte tvinga in seglet i mastfickan samt att komma ihåg att inte släppa allt nedhal på en gång när man ska demontera riggen. (camsen kan slå hål rakt igenom mastfickan om du lossar allt nedhal och glömmer öppna dragkedjorna.)
På NPs hemsida finns det en riggingvideo för just V8 & V6 seglen. Jag gör alltid som på videon när masten ska matas in i seglet: Mata in masten tills det tar emot, ta då ena handen och dra vid bomöppningen på seglet, ta hem lite mer på masten, sätt sedan vänsterhanden i bomöppningen och högra handen så högt upp på mastfickan du når, dra sedan med högerhanden tills seglet sitter i masttoppen..
På detta sätt skonar man tydligen seglet för längsta livslängd.
-
canihoc, jag är också van jolleseglare och köpte en ganska nybörjarfientlig utrustning. Jag har upplevt alla dom där problemen som du beskriver i ditt inlägg men efter ett par timmars övning kommer man underfund med ett och annat. Det är lite som att cykla, man ”kommer på” hur man ska göra.
Jag håller själv på att lära mig, och visst är det svårt utan hjälp men man får se det som en utmaning! Annars finns det säkert folk som kan hjälpa dig och du har en annan inställning till det hela.
Personligen ser jag det som en stort nöja att följa sin egen utveckling dag för dag, för så fort går det när du väl kommer igång lite! -
..Det är ingen som kommer till Siljan i helgen? (Hjortnäs brygga är ganska okey, nära ut på ”flacket” samt perfekt att starta från)
-
PS Sorry mården att jag inte har hört av mig, har haft problem med min mobiltelefon. Jätteshysst att du hörde av dig, ska försöka göra detsamma DS
-
lol på bilderna, är ju 0.01m/s =D
Jag var ute och körde idag!!! Hade 1st riktigt skön körare på ca 40-50meter. Man gör lite framsteg, varje gång! Förhållanderna var perfekta för nybörjare med ca 2-5m/s och nästan ingen sjögång.
Det jag har problem med är jag inte riktigt alltid förstår hur jag ska styra brädan. Ofta blir det så att brädan ställer sig i vindögat och då känns det som att man måste luta masten löjligt mycket frammåt och samtidigt som jag försöker ”överskota” seglet för att få något tryck i det överhuvudtaget. Detta resulterar oftast i att brädan kanar i sidledes (beror ej på för svag vind som någon påpekade tidigare).
men det är GRYMT SKOJ såfort man får lite fart 😀 Jag kan knappt bärga mig tills jag kan ut på ”tursegling” och köra förbi den lokala ångbåten på dess räkkryssningar 😉
En annan sak jag funderat på är placeringen på brädan vid segling, för närvarande står jag ganska långt fram, fötterna runt mastfoten. När det blåser i en del känns det naturligt att röra sig akteröver och luta ut lite grann. Idag upptäkte jag att brädan grävde ner sig ordentligt när jag fick fart. Hela nosen försvann under vattnet. Jag utgår från att det är en effekt av fel viktfördelning på brädan.
Jag har ännu inte ens testat min hängsele, även om jag har en samt hängtamparna är monterade. Vad finns det för fördel/nackdel att ytterligare vänta en stund med selen?
-
Men när det blåser mera, då ska väl masten ”luta mot lovart”? Annars verkar det inte som att man har någon chans att hålla emot. Sen antar jag att man styr balansen med skotningen, tappar man balansen lite mot lovart skotar man in, och tvärt om.(?)
-
@Rasmus_W 391615 wrote:
Det där är inte att överdriva. Masten ska rejält framåt, speciellt om det inte skulle råka blåsa småspik. Om det blåser småspik är det mest bara skönt om brädan lovar upp en del, det blir mer kontrollerbart då.
Hur gör man sen då, när man står i bröstdjupt vatten med seglet upplyft? Någon pratade om att man skulle böja benen mycket, men då innebär ju det att man nästan drunknar under seglet… (har testat detta)
Var och hur går man ”ombord” på brädan vid vattenstart?
