spray
Forumsvar skapade
-
Härligt för dig.
Nej inget för mig tyvärr. -
Var ute idag, körde med högre bom (knappt så tamparna nådda kroken när jag stod upprätt, brukar ni köra så?), mindre fena och mer nedhal än normalt. Av någon anledning körde jag med lite mindre uthal också. Blev en riktigt dålig session! Svor hela vägen hem i bilen då jag inte knappt ens planade idag trots fin vind.
Var ganska mycket gammal sjö iofss
-
Varför inte en D60 eller något liknande och sedan ett tamron 17-50 eller sigma 18-50 f2,8. Vitsen med systemkamera försvinner om man sätter på en kass superzoom.
-
Jag skulle ha satsat på ett billigare kamerahus och bättre optik. Usch för bildkvaliten på de där superzoomarna (tex 18-200)
-
Shysst rasmus för utförlig beskrivning.
Om någon har vägarna förbi siljan och vill surfa så vore det skoj.mexi_;545300 wrote:Skulle vara lite kul att veta vad du har för grejjor…145litare JP xcite med 6,5 fxrgoya tror det var 70% kol i masten, en rosa bom från -07
-
Tack för alla tips, men hur gör ni för att falla av såpass mycket så det blir jippbart? Jag kan max falla av runt 60 grader från vinden, mer går inte för då vill brädan lova upp igen. I svagare vindar klarar jag av plattläns, men det är två olika grejor att gippa i deplacements fart och i full planing…
Vad är en lämplig vinkel från vinden för att påbörja en jipp?
-
Efter första planingen är ju allt underbart, helt respektlöst 🙂 Men sen, efter första rejäla kastfallet så man inte kan gå på 4 dagar, jag då visar man lite mer respekt framöver 😀
-
Tja Stewen, vad kör du med för utrustning? 70-300 ?
-
Buffie;545030 wrote:Kolla här http://www.youtube.com/watch?v=BxT9I5w2oQI
BuffieShysst video! Tack! :smirk:
Hur gör jag för att gå från 23s>25s ? -
Aha, så när man hänger i selen trycks brädan mot lä (fenan blir vridcentrum) och det är det hängande som är motkraften till att ha lite tryck på bakbenet? Då kanske det helt enkelt blåser för lite när jag försöker gå i bakre stroppen? Blåser sällan mer än 7-8m/s här uppe, har ett 6,5kvm segel.
Är det här ”hemligheten” med att stå längst bak/ytterst på brädkanterna och ha seglet stängt mot brädan? (Som på NP:s reklambilder). Mottrycket (fallande kraften) från riggen/seglet räcker helt enkelt inte till för att väga upp den lovande kraften från min bakfot.
Kan jag flytta mastfoten på något sätt till min fördel? Brukar ha mastfoten ca 1/4 från främsta positionen dvs ganska långt fram.
En tredje sak är detta med trycket i selen/seglet, det är ju som kraftigast när man accelererar. När brädan börjar tokplana iväg minskar trycket väsentligt och det resulterar ofta i att man oavsiktligt krokar loss selen. Finns något trix, hur gör ni när brädan börjar nå toppfart?
Svenne;545096 wrote:Det är inte byigare i Dalarna än någon annanstans. .Det är det visst kontra havet. Prova insjösegling själv..
-
Woot? Om jag står med endast framfoten i stroppen i dessa otroligt byiga vindar här uppe i skogen så är jag ju rökt direkt?
Vad är teorin, att man ska ha bakfoten fri för att kunna flytta den bakåt desto mer kraft som behövs?
Har endast tre stroppar, kanske är det dags att montera den fjärde (igen, suck). Får alltid montera bort dom direkt efter jag vart ute å testat.
Är det enklare att gå i bakstroppen om man har duktigt med fart?
Brädan lovar ofta upp när jag ska försöka ha bakre stroppen placerad nära kanten. Fattar inte hur man kan stå med foten så pass långt ut på brädan utan att den lovar?
