stang
Forumsvar skapade
-
Ja att välja rätt segel är lite som att spela på lotteri tycker jag. Väljer man 12.5 så kan man ge sig fan på att det snart blåser 8m/s och väljer man 9.8 tar det inte lång stund innan vinden droppar och man bara ligger och plaskar. Hur vore det om vind gudarna kunnde bestämma sig!!

-
Jo att det inte skulle vara sjukt kul att köra en vattenskoter är det nog få som hävdar, fast jag tycker nog att den gammla ”Jet ski” varianten som man stog upp och körde var lite mer sport!

Måste ”berömma” svenka lagstiftare för att de återigen lyckats med att som den verkar skriva en verkningslös lag!!!
Öhum tryckfels nisse var igång….
-
Nej jag tror inte att det var äldre varianter av skotrar, de hade precis som du sa en rejäl limpa att sitta på. Jag fick mig en ordentlig titt på dom när dom flög förbi mig på väg in. AHA!! nu vet jag varför jag ogillar dom, dom är ju för f_n snabbare än mig! sånt uppskattas inte

-
Måste faktiskt (om än motvilligt) rätta mig i ledet med gnällspikar

Man ser alldeles för mycket galningar med feta fartvindunder. iden med körkort var inte så dum, vad sägs om körkort för alla motoriserade farkoster som mäcktar med mer än 20 knop…
Försår inte hur Vinta_Kestrel kan ha missat att en vattenskoter låter för djävligt, var ute och brände med formulan i förra veckan och då var det två skotrar som var ute och lekte i dyningen kanske 1 distans från där jag seglade. Efter 1 timme av WROOOM-DUNS-WROOOM-DUNS-WROOOM-DUNS så börjar man tröttna på dom!!
-
Problemet du har är att du lägger för mycket vikt på kanten av brädan. Prova att ta mer fart innan du gå i stropparna och se till att ha bra drag i seglet så att du får ut vikten i riggen istället för att lägga vikten på kanten på brädan.
-
Problemet du har är att du lägger för mycket vikt på kanten av brädan. Prova att ta mer fart innan du gå i stropparna och se till att ha bra drag i seglet så att du får ut vikten i riggen istället för att lägga vikten på kanten på brädan.
-
Det var den där tejpen jag pratade om oxå!!
Den é grymt bra! -
Det finns en speciel spinnaker/segel tejp som man kan köpa på någorluna välsorterade marinor, den är genomskinlig och stark som attan.
-
Tja!
Vad sägs om någon av dessa:
http://0108dev.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=3532&sort=1&cat=12&page=1http://0108dev.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=3594&sort=1&cat=12&page=1
Personligen skulle jag valt det första kittet, NP riggarna är riktigt nice att segla med.
-
Läste en undersökning som gjordes av något univeristet på hur olika matrial reagerar på ett åsknedslag och den röda tråden i den undersökningen var att om ”ytan” var rejält våt så leder den strömmen utanpå kroppen istället för igenom.
Så mitt tipps för surf i åska:
Se till att vurpa regelbundet!!
Har annars varit alldeles för nära ett åsknedslag en gång och det är inget jag rekomenderar, det pingade och ringde i öronen bra länge efteråt!!

-
Det är bara att hoppas att det inte blir ”flat line” på den där kurvan när allt är klart

-
Wowww han trodde det var en paraglider

Fast dom brukar ju ha betydligt mer säkerhets utrustning förstås…..
-
Det första man skall tänka på är att det absolut inte skall kännas naturligt att ha selen ikrokad om man inte planar på en formula pga att bommen sitter så högt. Du skall dessutom ha ganska korta tampar.
För att du skall du skall kunna segla med hängselen så är det viktigt att tamparna är intrimmade korrekt. Om du ställer dig och torrseglar på land med seglet så skall tamparna sitta mitt imellan dina händer när du har lika mycket tryck i båda händerna. Avståndet på bommen mellan fästena brukar inte vara bredare än en hand. När du kommer ut på sjön så kommer du att behöva trimma in dom för att det skall bli perfekt. Hur man trimmar in dom är en smaksak, jag föredrar en aning drag i bakhanden.
Väl ikrokad så har man inget ”flex” längre mellan sig och seglet utan det är helt stummt, detta innebär att när det kommer en vindpust så måste du justera draget i seglet på något sätt annars så slits man ur stropparna och det blir en vacker vurpa

Det enda sätt som det går att justera seglet är att ”vicka” det runt punkten på bommen där hängtamparna är fästa. Så om man har lite drag i bakhanden så kan man genom att släppa ut lite eller ta hem lite med bakhanden balansera riggen så att du har lagom drag. Om det kommer en rejäl vindby så räcker det kanske inte att justera med bakhanden utan då kan det vara efektivt att dra till ordentligt med den främre handen så vänds seglet ur vind snabbt och draget minskar i seglet.Hoppas detta hjälper dig att minska på skalman fasonerna

-
Nej jag skulle tro att det du upplever som vingligt är att du håller på att pressa upp brädan i planing dvs brädan är på väg över ”vågen” och blir pga det vinglig. I samma ögonblick som brädan planar så skall den bli stabil igen.
Jag har en annan fråga, när det brallar i och det börjar gå undan 20+ knop så har jag problem med att hålla kvar brädan på vattnet dvs brädan har en tendens att småhoppa på vågorna och jag har då lätt för att tappa trycket på bakfoten och då lyfter fenan brädan. Jag har fått tippset att flytta fram mastfoten lite, någon som har några andra tipps?
