star
Forumsvar skapade
-
Twin-fin fungerar utmärkt i Sverige. Min Quatro/Starboard är det roligaste jag seglat på. Har seglat ca. 20 dagar på brädan i sommar varav ett handfull i Sverige Gotland/Varberg. Brädan är ”new-school” lite kortare 226×54 och runt 68l. Fenorna är G10 och endast 5.5″. Brädan är riktigt snabb, ”loose” tar bra höjd och behåller planingen utmärkt i bottensvängar. Har tidigare haft stubbies av skilda märken och gillar det inte alls då jag upplever dem långsamma och studsiga på vågen när det börjar att blåsa…
-
Åker ner efter lunch. Jesper – kanske du får kika på min 77l Jimi Hendrix Quatro ”Purple Haze”. Har en exakt likadan till… som kanske är till salu
-
star
Medlem26 juli, 2007 vid 10:18 som svar på: Lite uppdatering på min sida med bilder från Pozo gran slam 2007Arehucas! Goda bilder och sköna minnen. Kom hem igår från 3v i Pozo. Ett Björkvik med större vågor, shorebreak, Torös stenstrand och > 20m/s. 18 dagar på vattnet varav 15 med 3,5-segel.
/Jonas -
Visst har jag bilder du har säkert sett bussen live bl a Gislövshammar. 2 pilotsäten fram och tre separata säten bak. Inga problem att få in brädor och den utrustning som behövs. Finns även en del grymma ”hål” att hänga galgar i för våtdräkter eller badrocken för badet på Badbryggan i Torekov….
-
Fått mail från Quatro som skickar en ny bräda!! ”I therefore suggest that we build you a new board (same specs and design) and ship it to you as soon as possible. I want to make absolutely certain that you are stoked with your new board and will enjoy riding it as well”. Måste säga att jag är imponerad av Quatro och deras sätt, dock efter en del mailande, tar och löser situationen. Ytterliggare en nöjd kund samt massvis av goodwill.
-
Åter från Brandon Bay med en intressant erfarenhet. Med stor stolthet hängde vi grabbar över skapelsen. När dock fenan skulle på plats så passade den inte. Hur jag än försökte att dra stod fenan ut 4-5 mm ur boxen (se bif.). Åter hemma började 5 surfers att börja med lite teorier. Dr Masse tryckte ner en bit kartong och kunde raskt konstatera att fenboxen skilde att antal mm mellan fram och bakkant. Något uppgiven mailade jag Quatro. Svaret jag fick av Pascal Bronnimann är intressant ”I have seen quite a few boards that exactly had the same ”issue” – please let me explain: we do use standard Chinook fin boxes for all our customs. Due to the fact that many customs have thinner tails we often have to sand down the box – so the whole box gets a bit shallower than what most people are used to”. En helt ny erfarenhet för mig?! Jag erbjöds därefter 4 MFC som görs custom för brädan…. I princip så är konstruktionen inte korrekt och jag erbjuds fenor för $180 som ej heller är korrekta US standard. DEn fenan jag köpte till brädan (bild) passar ej heller. Har bett om refund alt. ny bräda enligt min tidigare specifikation. I dagsläget suger erbjudandet och Quatro som ett erkänt varumärke. Återstår att se respons och att återfå min respekt.
-
Bad news är att det är en fullkomlig soppa att hämta brädan på flygplatsen. Du får glatt finna dig i att åka mellan frakt/tull/frakt innan du slutligen kan åka hem med din klenod. Att vi i östeuropa har någon handel med länder utanför EU är ett mysterium… DHL är att föredra som levererar direkt till dörren. Kolla med Quatro om detta alternativ finns. Jag satte ett värde på $800 för brädan vilket du får betala moms på. Ett värde på 0:- är både oförsäkrat och ger lite ”fel signaler” till tullmyndigheten. Dessvärre fick jag även betala moms på frakten $349 vilket enligt Quatro inte är korrekt, men tulltjänstemännen var av en annan åsikt. M a o utgår moms på brädans värde + frakt totalt ca. 2300:-. Har dessvärre inget råd att ge hur du kan undvika alt. reducera kostnaden.
-
Ingen aning. Fick min bräda från Quatro för ca. 2v sedan utan några problem med vare sig betalning eller annat. Möjligen att någon av våra Mauivänner kan svara?!
-
”Antihalk” är inte på ännu därav glansen.
En mindre novell för att berätta om ”ingångsvärden” för beställningen. Det som är exceptionellt är att du har direktkontakt med shapern – Keith Teboul. Vi beslöt att bygga en 77 l, 232×57 med en sideshorekaraktär som är snabb, ligger högt i vattnet, tar höjd och samtidigt går att vågrida med även i ”mushy waves”. Specifikationen är även avsedd för min längd, vikt, förhållanden, segel m.m.m.m. Ska bli spänannde att testa på Irland/Brandon Bay i påsk. Känns även lite ”roligare” på länge att få en ny bräda i Quivern…
