statte46
Forumsvar skapade
-
Fick bra hjälp härifrån ang jordfelen som tydligen är vanligt förekommande på äldre T4:or, har en 91 som gått 18000 mil. Som sagt, bilen startar nu utan som helst problem, men men! Den ryker som fán ur avgasröret, riktigt brun/svart tjock rök som snabbt lägger som en dimma i kvarteret. Den får ju antagligen absolut fel bränsleblandning… vad är felet? Är en 2,0 bensinare som går som en klocka och på 0,85 milen vid normal körning i vanliga fall. Tacksam för tips!
Måste tillägga att rykandet började på en gång då jag startade bilen efter åtgärdandet av jordfelen. Ser nu att detta forum är drygt 2 år gammalt så nått svar förväntas ju inte. 🙂 -
Fán va glad jag blev då jag hittade denna sida, den hjälpte direkt. Har en T4 Transporter 1992 som gått 18000 mil som plötsligt fick jättefnatt. Skulle starta den efter ett otroligt regnväder, och va hände? Jo, då jag vred på tändningen så startade torkare, blinkers och bränslepumpen gick i ett trots att jag slog av tändningen. Trodde ju naturligtvis på fukt någonstans som kortslöt eller jordade galet. Efter många försök så startade den som vanligt och jag trodde felet var ur världen, men icke sa Nicke. Efter ett par dagar så var felet värre än någonsin och man gav ju i princip upp, man hade i princip testat allt utom att byta startmotor.
Efter tipsen på denna sida så konstaterade jag att bruna kabeln brunnit till tändningslåset, bytte den efter lite gormande. Rengjorde samtliga jordanslutningar mellan motor och karossen. Med spänning vred man på startnyckeln och den tidigare så förbannade bussen startar utan protest och går dessutom som en klocka. Borta är de små ryckningarna vid körning då man lättar på gasen mm, så någon ”Hallgivare” var det inte som felade.GLAD BUSSÄGARE IGEN! 🙂
