stebe
Forumsvar skapade
-
Schysst, ser mycket lovande ut.. trots allt skånskt bräkande
-
Fredrik fick sin X3:a testad ordentligt..
-
Onsdag on La Roxa, bra med vind men jävligt hårt underlag… aj min stackars röv..
-
Det beror lite på var du tänker åka, men om det är västkusten så hade jag nog valt en 14 som jag sedan hade kompletterat med en 10. Mer vind mindre kites är roligare tycker jag iaf..
Men det kommer nog inte gå och åka i 5-6m/s då om du inte har en väldig stor bräda.. men vill du kunna åka i 5-6m/s satsa på 16
-
Lägg upp det på internet när det är färdigt, det kan bli intressant läsning…..
-
Hej på er, jag tänkte åka ut till La Roxa vid 13-14 det lär ju friska på ordentligt..
Är det tvärskogs udde som gäller vid nordlig vind?
Är det nån som har kollat snöförhållandene efter dagens regn?
-
Svar till:
okidoki…men vad räknas som lågt, medel och högt AR då?

[/ QUOTE ]
AR har jag sett beräknas på lite olika sätt Avståndet mellan vingtipparna delat med bredden= Aspect Ratio, bredden på kite är dock krök och svår att beräkna så då är det enklare att ta vingspannet^2/arean = AR
Lågt AR 0-3, medel 3-5, högt 5-7 enligt surfers paradise
/stefan
-
Fast o andra sidan, så är det jäkligt kul att ha en bunt sedlar som bränner i fickan när man rotar runt i träsket av all neonfärgad nylon, kolfiberbommar och flamesförsedda brädor… och för att inte tala om tillfredställelsen man får när de små älsklingar kommer hem och man kan sitta och pyssla om dem och ut och köra skiten ur dem när man känner för det…aaaahh leksaker för stora barn..
-
Jag hade tänkt det men det blåser inte så mycket just nu så jag är tveksam till om det är värt att ge sig ut i snöslasket.. men morgondagen ser lovade ut, friska vindar och minusgrader(skare på isen)..
-
Svar till:
…ska man haka upp sig SÅ hårt på AR tal

jag menar det e ju inte allt på en drake!
utformningen i övrigt spelar ju också en viktig del i hur den uppför sig![/ QUOTE ]
Instämmer helt, testa olika drakar och lyssna på kompisars erfarenheter istället för att haka upp sig på en siffra.. -
Logga in eller signera så jag vet vem du är
-
Det är ju inte så att en drake med medelhögt AR är en traktor och en med högt AR en formel1 bil. Det finns faktiskt drakar med lågt AR också.
Jag tycker det är helt ok att starta med en hög AR kite om man nu känner för det.. men jag vill bara ta död på myten att en drake med medelhögt AR är ett sömnpiller som man växer ur efter att par månader.
Slingshot fuel har tex medelhögt AR och används av åkare på mycket hög nivå. -
Mina grejor ligger redo både för tisdagen och onsdagen…
-
Nej det tycker jag inte, medelhögt AR är i regel enklare att vattenstarta, stabilare i luften och har bättre botten drag och du kan hoppa nog högt för att du skall skita på dig iaf
men visst det går att lära sig åka på en drake med högt AR det gjorde jag..