stebe
Forumsvar skapade
-
Jag vet inget om GARCen det är säkert en bra drake. Men tänk på att det är en nybörjare som ställer frågan och då gör man ofta ”jÄ*la manöver miss”:ar
-
Jo du har en poäng har man väl skaffat sig ett trassal är det oftast mycket jävligare att få upp en på en vanlig fyrlinors.
Men tar man loss ”huvud linorna” från bridlelinorna är det bara att lägga rätt grejorna och montera ihop det igen.. men visst det är lite mer pyssel.
Men fördelen gentemot en tube-kite är att man slipper stå med en pump och pilla med ventiler med stela fingrar. -
Jag tycker poblemen med bridlelinor är lite överdrivet.
Jag följer alltid samma procedur vid riggning och ihoppackning och har nästan aldrig problem med några trassel.
Jag har inte testat så många foils men jag har kört Peter Lynns Arc som helt saknar bridlelinor.. jag tyckte den var mycket ostabilare kollapsa ibland i ojämn vind och krånglade ofta vi relaunchning -
Ja, det skulle fint med en tur dit ner i höst jag har ju inte å långt.
Åter till snowman fråga.
Det är svårt att säga i vilka vindar du kan använda draken i på vintern.
Är det hård isig skarsnö böhövs nästan ingen vind alls och blir du lite ”overpowered” kommer du bara kasa efter iaf på bräda.
Är det däremot några dm tung blötsnö får du ett jävla grepp bättre än i vatten.
Så jag har har kört i allt från 3-4m/s till 12-13m/s med samma drake.. -
Seriöst eller oseriöst, det är bra att kitesufningen organsieras med klubbar och hemsidor ett måste tror jag om sporten skall fortsätta växa..
Mer svenska kite-sidor till folket..
-
Sorry, önskade att jag hade tagit lite mer pics så man kunde haft något att sitta och drömma sig bort i.. nu när höstmörkret och regnet kommer krypande..
-
Tyvärr ingen film, bara några ”arrangerade” bilder en dag det båste alldeles för lite..
-
Foil tycker jag är ett självklart val om du skall ha den till ”snow-kiting”.. smidigare, får plats i en liten ryggsäck och riggas på 5minuter.
Jag har en flysurfer maniac 9m^2. Jag bodde i norska fjällen på 1000m höjd i tre månader förra året och det var två kanske tre dar jag inte kunde åka för att det blåste för mycket(Om jag räknar bort snöstormarna men då går det inte att åka iaf)
Men det var många dar då det var på gränsen till för lite vind.
Så mitt råd är köp inte för litet.
Skulle jag köpa en foil idag skull jag välja en mellen 7-9m^2 med ganska högt AR.
Min nia känns lite seg i luften när det blåser lite../Ride the mountains
-
Snow-kiting eller vad ni nu vill kalla det är nästan lika roligt som kite-surfing.
Ni som inte har testat… testa för faan.. du kan gör allt på snö som du kan göra på vatten.
Eller varför inte ta och åk upp för ett fjäll, packa ner din kite i ryggsäcken(en foil är lite smidigare tar ingen plast alls) och dra på ett puder-åk där ingen före dig någonsin har åkt… Jag gjorde de flera gånger själv i vintras..gryyyymt -
Det står på bagen till en av mina drakar..
-
För att vara cool.. men du behöver inte kunna köra.
Gör som jag köp den fetaste kiten och ha den som parasoll när du dricker paraply-drinkar på stranden.. -
Jag tycker det verkar väldigt smutt.. nu är det bara att börja meka med drakarna
Tack för tipset