stefanlindmark
Forumsvar skapade
-
Tim.Eriksson;635503 wrote:Simon, var det inte den här du körde med?
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=73634815Har ett vagt minne av att den där är polyesterbaserad. Kolla innehållsförteckningen så den inte äter upp frigoliten.
-
glader;635091 wrote:Tror inte det händer så mycket efter några timmar i bastun. Ta ut den igen då. Låt svalna och upprepa. Den måste få ”andas” många gånger. Det kommer att komma ut vatten varje gång ett tag. Hålet nedåt hela tiden.
Jo, så blev det ju oavsiktligen dagtid :laugh:
Men står den under natten så bubblar det faktiskt fortfarande på morgonen. Men det är sant att med att nytt fräscht ”andetag” blir det ju mer tryck bakom. -
Har också kört Ray i Dahab och gillade de brädorna.
Ray 140 var det bland hyrbrädorna som var mest likt en formula. -
Testa en sak:
1. Starta datorn och dra igång Utforskaren på en gång. Tag tid.
2. Starta sedan om datorn. Vänta 10 minuter. Dra sedan igång Utforskaren. Jämför tiden.Om det går fortare metod två har du massa småprogram som ligger och dra igång efter boot och segar ned datorn. Kolla om du har ett myller av småikoner nere till höger. Stäng av allt som du inte vill ha (Adobe Reader ”snabbstart”, OpenOffice ”snabbstart”, diverse ”crapware” som följde med datorn (leta uppdatering till skrivare, fylla på bäckpatroner, etc)).
-
1. Installera och kör CCleaner (crap cleaner). Städa upp registret och avinstallera program som du inte använder, speciellt ”sökhjälp” som ”XYZ Toolbar” (där XYZ = ”Ask”, ”Bing”, ”Ding”…)
http://www.piriform.com/ccleaner/download2. Installera och kör MyDefrag (bättre än inbyggda defragmenteringen):
http://www.mydefrag.com/Manual-DownloadAndInstall.html -
Billie;635031 wrote:Men det där med bastu var ju inte dumt . Hur länge skall man ha brädan där ?
Tills det slutar bubbla ut vatten. Tror jag har behövt basta en bräda 3 nätter som mest. Stänger av på dagen eftersom jag inte vill ha bastun igång när jag inte är hemma. Även om du tror du vet var du har hål, kryp gärna runt brädan i bastun och lyssna/titta efter fler. Ringa in hålen med blyertspenna (icke-permanent + vattenfast).
-
In med brädan i bastun, 50 grader (lita inte på temperaturvredets gradtal), hålet nedåt.
Finns det vatten i brädan kommer det bubbla bra.Dessutom ger själva istoppandet av brädan in i bastun en bra träning i att lösa geometriska problem i tre dimensioner i huvudet.
-
Om du tycker det är kul att köra icke-planande är Kona ett bra val, men kör då för all del med ditt Traction 8.5 och inte riggen som följer med (om du inte ska entypstävla).
Vill du plana är formula det klara valet i Stockholm. Jag proppade på större och större segel på min freeride tills jag till slut körde med 10.5 segel och 67 cm fena. Då resignerade jag, rev motståndsmuren och köpte en formula. Betalade mycket mindre för det beggade kitet än Ulrikas nya Kona. Är du ny till formula köper du lämpligen något säsonger begagnat som brukar gå för rätt överkompliga priser.
Ulrika tycker det är mycket lättare att dra rigg på formulan än på Kona. Det är mycket lättare att hantera stora segel eftersom brädan är bred (=inte vingligt och ger bra moment när riggen dras upp).
-
erolwi;634744 wrote:En fråga. Kör Ulrika med ett 8,5 m^2 segel?
Ja, det stämmer.
erolwi;634744 wrote:Hur funkar det att köra formula med såpass litet segel? (har ett likadant) Gissar att den tar sämre höjd och djup och behöver lite mer vind?Att ett mindre segel behöver mer vind än ett större segel är nog ett bra antagande. Dock har hennes segel inte alls lika löst akterlik så den effektiva ytan mot vinden är nog större % per kvm än för ett race-segel. Det ökade vindbehovet är nog därmed inte fullt ut så stort som skillnaden i kvm.
Det gör ju också en del att det skiljer ca 30 kg mellan oss i egen vikt. Tänkt dig att ställa 3 st 10-litershinkar med vatten på brädan och jämföra prestanda 🙂
Jag har inte kört formulabrädan själv med det 8.5-seglet. Däremot med ett 9.5-segel, också det ett freeride/freerace med två cambers (North R-Type). Då blåste det runt en 10 m/s och det gick alldeles utmärkt att kryssa och ta höjd. Den tydliga skillnaden i karaktär var att freeride-seglet var väsentligt mer krävande att kontrollera då det inte alls höll sig så stabilt i starkare vindbyar som ett race-segel skulle gjort. Tryckpunkten vandrade märkbart fram och tillbaka.
Nu är Ulrika fortfarande ny på formula så vi tänkte att hon börjar köra det här seglet och 9.5:an för deras lätthanterlighet. Åtminstone fram till hon hittat en något så när stabil seglingsposition. Plus fått till pumpningen. Det är nog först då hon skulle känna nytta av de specifika egenskaper ett formulasegel ger. Åtminstone tror vi att det är så 🙂
-
Jag har en Maui Sails formulabom. Det beslaget har mindre benägenhet att glida än beslaget på NP X9. Segare kontaktyta mot masten på MS jmf med NP X9 där åtminstone min årsmodell har ett flimsigt och ganska glatt plastinlägg på beslagets insida.
-
Det surfades på Trälhavet idag också. Fick syn på Zurfmans bil på parkeringen vid ångbåtsbryggan så jag knäppte några bilder ut genom rutan innan jag åkte hem och lagade middag. Min blåmörade tå från Sardinienresan gillade inte att kuska formula igår så den måste nog få vila lite från surf en stund.
Ö-tussarna i bakgrunden på första två bilderna är Trälhavsgrunden.
-
Tog lite bilder ute på vattnet för första gången. Det var inte helt lätt att sikta rätt med kameran i Aquapac ute på skvalpande bräda med lång zoom och rörliga måltavlor.
Mikael Bokell (låångt borta):
[img]http://0108dev.surfzone.se/pp_data/500/medium/DSCF8535.JPG[/img] -
Körde formula en timme i solnedgången efter heldag på jobbet. Utgick från Österskär. Rejält byigt upp och ned. Bäst vind ut från Svinningeviken. Värt det.
Börjar bli mörkt tidigt nu 🙁
-
Ligger det vind kvar till kvällen blir det färd ut från Österskär.
Formula, så prognosens 6-8 funkar alldeles utmärkt. -
Vi tänkte prova Porto Pollo, Sardinien och drar dit 25 september på en femdagarstripp. Lågprisflyg för ”ingenting” med Ryanair och boende för €80/dubbelrum/natt inkl frukostar. Hotellet lär ligga ca 400 meter från närmsta surfcenter (uppmätt på Google Maps). Bokat på uppgooglad information (väderstatistik, hotell, surfcenter). Så länge vi inte är utsatta för en massiv informationskomplott borde det kunna bli bra.
Vi har varit på Sardinien tidigare som turister innan vi började vindsurfa och då kuskat runt ön med hyrbil. Det var lätt att ta sig runt och hitta hotell i farten för kommande natt. Bodde på tre olika ställen under en vecka och jag upplevde det som problemfritt.






