stefanlindmark
Forumsvar skapade
-
Tack för tipset crash! Får se om det blir något köp öht först, men då vet jag bättre hur man ger sig på.
Fram- och undersida på fenan och cb visade sig ha tuggat strandkant, så köpsuget falnade rätt märkbart.
-
Nog finns det nytta även med icke-planingsåkning. Hade jag bestämt mig för att bara åka när jag planar hade jag t.ex. per definition aldrig lärt mig åka alls 🙂
Och när jag till slut om ”ett tag” behåller planingen ut genom en hel gipp så har jag garanterat massor av icke-planande gippar att tacka för tekniktragglingen fram dit.
Men jag tycker det är vansinnigt roligt att plana, så får jag välja fritt själv så…. (men det får jag ju inte för jag bor i Stockholm)
-
Mikael_P;567618 wrote:Desto bättre att det finns fler lättriggade camber-segel 😀
Tycker det funkar fint då man först drar 75-80% nedhal, max uthal och sen ”ploppar i” cambrarna. Samma baklänges, Släppa nedhal 25%, ploppa av och sen släppa utal, nedhal.Tack! Ska ge seglet några chanser till med dem i bakhuvudet. Liknar vad jag kört med tidigare, men överväger nu att mäta nedhalet för att säkert landa runt 75-80%. Och inte ”skaaaaaa gå, skaaaaaa gå, bända bända, urmpffff, jakomigendå!”.
-
Mikael_P;567535 wrote:Fattar inte vad som är så krångligt me camrade segel? Jag riggar mitt North R-type på 5 min utan några som helst bekymmer. Har dock stött på några krångligare modeller också, men ALLA cam-segel är inte svårriggade. North R-type (älder modell) och S-type (nyare) är det definitivt inte.
Jag kör med både R-type, NP V8 och Traction. Av dessa är V8 och Traction enormt mycket lättare då det bara är att stoppa i masten framför cambrarna, dvs inget poppa av/på cambers på masten.
R-type har jag inte fått till trixet med för att rigga alls lika snabbt som de andra två.
-
Badjanne;567551 wrote:Segel
…Två till tre dm in från masten i höjd med bommen. Se bild. Detta är ett ställe där det inte är någon spänning alls i seglet.Men det skrynklas lätt vid av- och påriggning av segel på masten. I längden borde det inte vara bra för monofilm att veckas fram och tillbaka.
Badjanne;567551 wrote:Sen dessa eländiga lattor.
…
1. Vad använder ni för att laga mindre skador på ett segel
Monofilmstejp. Klipp två bitar, lägg på varandra, klipp samma dimension med avrundade hörn (som inte krullar upp sig), fäst på båda sidor så det ser ut som en lapp och inte två.
Badjanne;567551 wrote:2. Förslag till hur man lagar trasiga lattorMät upp hur lång lattan borde vara i helt tillstånd. Ring sedan till Wallén sport och beställ lattmaterial som du sågar till själv.
-
Prototypen ser lite tysk ut.
-
Spanade en snabb glutt åt Brevikshållet ibland men såg inte något folk utåt. Höll ni er inåt land mellan Brevik och Lerviks udde? Eller var jag bara för upptagen med mina egna bestyr för att se något, tro?
Vi var nog 9-10 st vid Österskär under dagen. Västvind vid Österskärssidan och sydväst på Svinninge/Resarö-sidan. Vinden blir lätt lite trasig här om det är byigt på väst. Skulle man spränga bort landtungan mellan Österskär och Svinninge blir det grönt även på väst.
Knappast en dag jag vill ha ogjord i alla fall!
-
Claes6;567158 wrote:Var körde ni andra?
Trälhavet från Österskär i 2-15 m/s med 5.8, tidvis helt toköverrigad, tidvis vindlös spanande efter nästa by. Från 10.30.
Vid 17.30 riggade jag upp till 7.5 och fick fram till 18.30 en timme av dagens absolut bästa åkning i betydligt jämnare vind och utan chop.
Nu gungar hela världen under mina fötter och jag har ätit allt födoliknande som kommit i min väg sedan jag klev upp ur vattnet. Det inkluderar Zurfmans förrymda och runt klubsstugan kringblåsta riskakor (det gick ju att blåsa bort sanden).
Ska räkna dingar, limma förlängare, dammsuga och sedan är det god natt. Mobilen ligger i atomer i ugnen på tork i varmluft i 50 grader.
-
Brottades med mitt maxnedhalade 5.8 i tokbyarna. Min upplevelse var att det skiftade mellan 2 och 15 m/s. Dessutom hade en del av byarna rena vacuumhål i sig så jag rasade baklänges i tomma intet utan förvarning. Inget formulaväder idag direkt.
En kompis mätte upp 18 m/s på Saxarfjärden idag. Tävlingssegelbåt, så jag litar från att instrument och avläsning var korrekta.
Mats/Sailorstiffrigg skötte sig däremot utmärkt i rollen som strandsupporter, kom med glada tillrop och såg till att de vildaste fansen höll sig på behörigt avstånd. Dessutom påstår han att han fyllde en kompis kamera med hundra bilder på mina krascher, så vi får se om några av dem hittar ut i det fria vad det lider. Standardzoom, så det blir nog att skåda surfande myror i så fall…
-
stefanlindmark
Medlem15 augusti, 2009 vid 20:49 som svar på: 8,2 Hellcat V6 8,5 (fler trådar följer)Zurfman;566676 wrote:(får dela upp på flera trådar blir utloggad innan man hinner posta…:mad2:)Någon som testat NP Hellcat 8,2 och V6 8,5 o kan jämföra dem…
Är det stor skillnad i bottendrag på dessa o hur skiljer det?
Angående V6 kan du hugga Greger på vattnet imorgon och fråga. Han kommer köra Trälhavet och är rätt såld på det seglet. Tror han har en 7.5 och 9.x någonting.
-
Tips som funkade för mig:
Se till att du planar ordentligt först, inte bara precis. Tryck höften ordentligt framåt så att kroppen inte ser ut så här längre: | utan så här: (. För mig blev det lätt defensivt bakåt istället så här: ) och då hamnade riggen bak, brädan lovade upp i vind och stannade. -
stefanlindmark
Medlem15 augusti, 2009 vid 08:28 som svar på: NP Helium eller annat segel för lätta vindarZurfman;566692 wrote:Vilka master använder ni som rekommenderat Traction på surfspot?Jag kör mitt 7.5 på en Challenger SDS 490 55%.
-
stefanlindmark
Medlem14 augusti, 2009 vid 22:20 som svar på: NP Helium eller annat segel för lätta vindarHar sagt det förut, men Traction tycker jag fortfarande är ett bra lättvindssegel. Det har utpräglad buk direkt vid riggning. Väldigt lättriggat eftersom det går att trä upp masten rakt framför cambersen direkt. Det går att köra i hårdare vindar utan att bli bängligt.
Finns i Stockholm på Surfspot här
-
SafeSurfer;566474 wrote:Det första var att jag märkte att north har en lite annorlunda konfigurering på nedhalsblocken i förlängaren. Efter lite hjälp så satte vi tampen så att den kom ut i mitten blocket med knuten på insidan av förlängaren och därefter använde vi rullarna på seglet från rullen längs från masten till den närmast masten. Låter det vettigt? Det såg hyffsat ut men tycker det brukar se lite bättre ut med klassiska NP variaten att trä tampen och som nästan alla andra använder.
Jag måste trä min North-förlängare annorlunda än vanligt för att tampen ska löpa parallellt och kunna dras hela vägen ned. Skillnaden är ordningen på blocken vid seglet. Anledningen är hur förlängarens cleat är monterad eftersom den sitter distinkt längre fram än på mina andra förlängare. Dra jag tampen som vanligt blir det halvt tvinnat och tamparna krockar med varandra och hamnar i spänn innan nedhalet är helt neddraget.
Ska från minnet försöka beskriva det sätt som jag hittat för att få det bäst. Har inte hittat någon bra beskrivning för hur nedhalet ska dras och produktbilderna har ingen tamp.
Jag utgår i beskrivningen nedan från att blocken på förlängaren pekar åt höger med mastfoten mot dig. Seglet är nu påträtt med akterliket åt höger. (Har du inte prylarna framför dig är säkert beskrivningen helt obegriplig :wink:)

- Min nedhalstamp börjar då med en 8-stoppknut mot marken och går in nedifrån genom mittaxeln och kommer ut uppåt genom den ”extra” rullen (den som sitter lite ”vid sidan av” och som nu är överst).
- Dra tampen från mittaxeln direkt upp till seglets mittenblock, trä in tampen uppifrån och dra igenom blocket nedåt marken.
- Dra tampen ned till nedersta förlängarblocket (närmast marken), dra in den på sidan närmast masten och ut från blocket mot akterliket
- Upp sedan till seglets aktersta block och trä in nedifrån (från marksidan) och dra igenom uppåt.
- Ned till förlängarens mittenblock där tampen träs i från aktern, under blocket och sedan ut igenom blocket på sidan närmast masten.
- Upp till seglets förligaste block (närmast masten) uppifrån och dra ut nedåt mot marken.
- Dra sedan tampen ned till hålet som leder ned till förlängarens cleat.
- Lås i cleaten.
- Lägg tampen runt skåran i basens framkant.
- Vid tampen dubbel.
- Stoppa upp en vikta delen först i förlängarens hål (på undersidan tvärs över cleaten) och mata på tills hela tampen är uppe i förlängaren.
- Klart!
Har någon hittat ett fiffigare sätt, så säg till!
