stefanlindmark
Forumsvar skapade
-
crash151;565993 wrote:Va fan hände?
Är det ut kommande bonce back vågor som krockar med inkommande? Sprängladdningar?Strandnära undervattensgeijser?
Bus med flytande kväve?
[ame=”http://www.youtube.com/watch?v=I0L72AdLCmY&feature=related”]YouTube – Underwater Liquid Nitrogen Explosion[/ame] -
Hmm, det ser ut som om det blir ovanligt lätt att komma upp på morgonen.
Med den prognosen lär vi vara vid Sunburn Beach hela dagen. -
Carl R;566015 wrote:Såg riktigt ballt ut, men det väcker en del frågor. 🙂
Hur sjutton gör ni när ni gippar eller slår? Hur får man emellan bommen?
Vad händer när man får kastfall? Fastnar man i kompisens bom då?Har bara kört 3-4 gånger och det är lite trixigt. Man har en klar fördel om man är inställd på att samarbeta.
Vid slag lovar vi först upp ordentligt. Akterseglet lutas bakåt rejält för att skapa utrymme. Förseglet slås över först och lutas distinkt framåt så att bomnocken kan passera fritt framför aktermasten (och den i respekt nu hukande aktermannen).
Man får mer eller mindre bräcka med förseglet, dvs skota det lite bakvindat så att fören trycks över och inte svängen avstannar. Sedan skuttar aktermannen över sin mast och börjar segla på den nya bogen. Vi det laget måste förmannen fått över förseglet ordentligt och fått vind i det så att skutan vridit runt. Annars krokar riggarna i varandra och det blir kollektivt bad.
Vid gipp faller vi av och när vinden sedan kommer rakt bakifrån hamnar förseglet helt i lä av akterseglet. Har man fart då vill förseglet backvinda så förmannen får mer eller mindre trycka över förseglet. Akterseglet gippas över med masten hårt bakåtlutad så att bomnocken inte går in i förseglets akterlik. Har också provat att gippa med clew-first exit på förseglet och flippa efter akterseglet, men inte i tillräckligt mycket vind för att avgöra om det är bättre eller inte.
Kastfall på tandem har jag inte varit med om något men det finns ju fin potential att då krocka med något av försegel, mast, bom, bomnock, kompisen framför, 2 meter förskepp…
-
Här kommer klipp från vår tandemsurfing med Starboard Gemini. Vi körde från Österskär till Grinda men vinden var rätt marginell (och dessutom rakt akterlig) så det blev till att pumpa en del för att få igång den.
[ame=”http://www.youtube.com/watch?v=F8hGsPTkb3c”]YouTube – DSCF6623[/ame]
-
Zurfman;565963 wrote:Även i Trälhavet har jag sett Stefan o Mats plana iväg på tandem-bräda….
Har en video i mobilen….men kvaliteten duger knappast för detta forum.
He he, kvaliteten på åkningen eller bilden? 😉
Det är nog ändå rätt stor skillnad på att åka retro-tandem jmf med en modern Gemini med dryga 20 kvm cambersegel. Däremot kvarstår samma utmaningar vid gipp och slag att riggarna kräver samspel i hanteringen. Bommarna blir så långa att de ligger rejält omlott.
Eller som en viss åskådare kommenterade våra första gippar:
”Ni ser ut som Hål i väggen [ame=”http://www.youtube.com/watch?v=yAZeaAWo7WY&feature=related”]YouTube – HÃ¥l i väggen Sverige Del3 ( High Quality)[/ame]”. -
AmatörenÄrHär;564928 wrote:Tackar åter igen, nu har jag kommit så långt så att jag har kunnat rigga seglet. Men jag var tvungen att dra så in i !”#¤ i uthalet för att kunna få lattorna att passera fritt över masten precis vid bommen, alltså de två nedersta lattorna ville gärna lägga sig brevid bommen. Är detta normalt?
Tack gott folk för erat stöd, försöker lämna pråmstadiet med lattfritt skitsegel här…
Vet inte hur många lattor du har, men en tumregel verkar vara att latta 3 uppifrån ska sluta bakom masten. Att lattorna över och under bommen ligger bredvid masten är säkert helt normalt för ditt segel. När seglet roterar vid slag/gipp kommer lattorna att hoppa över till andra sidan och lägga sig bredvid masten där. Om de hamnar framför masten kan det bli problem med rotationen och då ska du antagligen dra lite mer nedhal.
Om du har problem med att få latta 3 att lägga sig bakom masten är mitt tips att jobba på att dra lite mer nedhal och inte försöka tvinga bak lattorna med uthalet. Spänner du uthalet för hårt blir seglet troligtvis rätt platt och kraftlöst när buken planas ut.
Att nedhalet känns overkligt jobbigt att spänna tillräckligt mycket när man inte riggat förut är helt normalt. Uthalet ska däremot vara en trivial sak i jämförelse.
-
Det pyste lite stötvis ur vindburken på Trälhavet sen eftermiddag idag.
Jag körde 10.6 + Hypersonic och det kitet planade i byarna. Drog hem 18.45 bara för att dra igång middagen, annars hade det fortfarande varit hyfsat åkbart. -
-
kvabbso;563650 wrote:Är inte sittsele lite GAY???
Nejdå. Rör inte min tygblöja!

-
Låter någon annan hoppa in som kan freestyle/våg…. Inte min gengre.
-
Lezz;563364 wrote:Då är bara frågan om vilket märke , ska man köpa begagnad bräda o nya segel mast o bom?
Mitt tips är att försöka hitta bättre beg riggutrustning av lite bättre modell hellre än att köpa kartongnytt av billigare snitt.
-
ålarenset;562814 wrote:jag kommer till österskär så fort jag sovit middag…
Är serveringen öppen eller ska man ta mä grillen.Finns iofs grillplats (av typen cylindriskt betongrör).
Men restaurang Solbrännan öppnar 11 varje dag och har fått sig en andel av hushållskassan i sommar.Jag och Ullis åker dit på eftermiddagen oavsett prognos. Förmodligen blir det runt 13.30.
-
Kommer åka vid Österskär och dyker upp efter lunch någon gång.
-
fastforward;562360 wrote:Jag har en Pro-Limit och med QR släpper man då infästningen av ”krokarmen” på vänster sida.
http://www.pro-limit.com/displayfeaturev10comp.php?feature_id=44&topparent=4980
Har en Prolimit Rambler sittsele med samma QR. Krokarmen sitter fortfarande kvar i selen på höger sida efter release, så helt frikopplad blir man inte. River man av sig kardborrebandet runt magen hänger selen fortfarande kvar i de båda grenbanden.
Så en notis om just grenbanden:
Remmarna i grenen är dragna genom en resårögla precis nedanför spännet fram i ljumskvecket (syns på bilden). De öglorna verkar bara hålla reda på banden när selen ligger på tork. Eftersom de inte verkar fylla någon funktion efter att selen är påtagen så jag har dragit ur remmarna ur dem. Då går det att knäppa loss grenremmarna (”ryggsäcksspännen”) utan att de fastnar i öglorna. Det känns lite säkrare så om man någon gång verkligen skulle behöva komma loss helt. (selen sitter ju ändå fasttvinnad på något sätt i så fall, så den går inte förlorad)



