stefanlindmark
Forumsvar skapade
-
Helt otroligt! Det här forumet borde ha en egen Kona-version av Godwins lag.
Goodwin’s law:
As a Usenet discussion grows longer, the probability of a comparison involving Nazis or Hitler approaches one. -
Jahapp, där satt den. Då blev det ingen vindsurfing utanför Sverige för mig. 😮
Gäller även originalmodellen…
Förresten, skulle en formula fastna på bredden? :santa:
-
Fina bilder. Det mesta av vattnet höll sig på rätt ställen på dessa i alla fall.
-
Jag kom ut på vattnet 06.55 i morse för att inte slösa.
Finns definitivt fördelar med vintertid. En av dem är att det helt plötsligt blir ljust på morgonen (ett tag i alla fall). -
stefanlindmark
Medlem25 oktober, 2008 vid 20:00 som svar på: Tomtägaren till Udden på Torö Polisanmäld för hot och våld idagS66;511586 wrote:Slå ner gubbfan!!Det är ingen bra idé.
Allemansrätt låter bättre. -
stefanlindmark
Medlem23 oktober, 2008 vid 17:10 som svar på: Hur många vindsurfande par finns i Sverige?Skulle gärna bli ena halvan av ett vindsurfande par. Är redan del av ett par men bara jag surfar. Ännu.
Sett till välmenta men mycket famlande försök att själv instruera min fru inser jag att det vore en fördel att till våren hitta någon bättre lämpad instruktör i norra Stockholm. Förslag?
PS. Hon kommer inte att ta någons vågor. DS.
PPS. Foto i helfigur kommer inte tillhandahållas. DS. -
@kinetic 510208 wrote:
…de ville ta in seglet för kontrol/rep, dock så får jag stå för frakten till tyskland…
Det skulle jag inte accepterat.
Har du köpt från en svensk återförsäljare ska du inte behöva betala mer än vad frakten till dem kostar. Det är åf som säljare som lämnat garantin till dig, inte deras leverantörer utomlands. Du ska inte som konsument behöva bry dig om hur åf:s inköpskanaler ser ut. Blir frakten till en anvisad reparatör oskälig/dyr jämfört med att frakt till försäljningsstället, meddela åf att du istället kommer att returnera varan till dem. Se till att få bekräftelse via email som du sparar om någon skulle hävda att det uppstått en fraktkostnad som du ska betala.
-
Jag kör med 20 kg för liten flytväst upphittad i föräldrarnas förråd. Billig. Eftersom dess passform tenderar likna Nalle Puhs tröja blir det precis lagom för selkroken att sticka fram under.
Och så är den vackert knallgul så jag syns bättre. Bra eftersom motorbåtsförare på ”min” fjärd verkar fått kollektiv släng av brytningsfel kombinerat med nedsatt förmåga att uppskatta hastigheter hos korsande mindre segelfartyg.
Moderiktigt? Knappast!
Tryggt? You bet! -
@Rasmus_W 509918 wrote:
Är det bara jag som brukar kroka ur och köra utan hängsele när jag är väldigt överriggad?
Nej det finns minst en till
-
Knatte;509652 wrote:De andra tipsen verkar bra, men inte mer vikt på brädans akter väl?? Vikt bak kommer resa aktern och tvinga upp fören mot lovart:smirk:
Det blir som en negativ hävarm som vill tvingar upp fören. Men att hänga fram i bommen och flytta fram tyngdpunkten är bra tips…Oj, det var ju inte meningen att flytta steget så mycket att brädan stegrar :blush: Helt rätt som du säger att en placering för långt akterut lär lova upp.
Jag hade dock lite trubbel första gångerna jag fick kraft i seglet att brädan ville plöja på tvären. Nosen grävde sig ned under vattnet och verkade vilja fortsätta färden i någon decimeters undervattensläge. Då hjälpte det att häva tyngden bakåt (inte promenera iväg bakåt), sträcka armarna framåt och pressa på framåt med framfoten (som vid det laget står vid sidan om mastfoten).
-
mtsa60;509555 wrote:6,5 kvm. Vindarna har varit friska, 8-12 m/s.
Precis när jag känner jag börjar få drag i seglet så lovar brädan upp och brädan vill gå på tvären. Försöker då falla av och när jag börjar göra det så blir det djävuskt tungt och jag måste släppa ut seglet.Som färsk nybörjare för i år känner jag igen mig en del. Megafrustrerande när det känns som det blåser halv storm (fast det ju inte gör det) men precis ingenting händer. :frown:
Jag gissar på lite tips:
Om brädan lägger sig tvärs mot vinden när du åker sakta låter det som om du behöver sänka kroppsvikten och flytta din tyngdpunkt bakåt (mot brädans akter) samtidigt som du lutar masten framåt (mot brädans nos). Armarna utsträckta rakt framåt/uppåt och böj på bakre benet, frambenet sträckt. Bommen någonstans i bröst/axelhöjd, så du kan hänga i den istället för att dra den framför dig. Detta bör ta dig ned i åkbar riktning igen.Har själv haft lite utmaning med att brädan gärna velat lova upp när farten ökar och att kraften då pyser ur seglet innan brädan får chans att plana. Hypotesen som verkar fungera för mig är att inte fega och segla defensivt utan istället luta överkroppen framåt mot nosen. Mastfoten drog jag längst fram. Inget centerbord.
Låter som du inte kör med hängsele. Om du inte har överarmar stora som medelstora EU-kycklingar rekommenderar jag sittsele och de längsta hängseletampar du kan få tag på. Själv orkar jag i alla fall inte segla speciellt länge med bara armkraft. Med långa tampar känns det inte lika läskigt att kroka i från början. Då går det också att vara ikrokad även utan tryck i seglet. Skulle det bli för mycket kraft i selen och seglet lyfter iväg dig är det bara att hålla fast greppet i bommen för att i bästa fall landa mjukare med hjälp av luftkudden som hamnar mellan seglet och vattnet.
-
Hur mycket nu ett uttalande från årsfärsk nybörjaråkare är värt:
Köpte ett Fluido 9.3 när jag tröttnade på att aldrig få någon fart. Det fungerar väldigt bra för mig i innerskärgård. Även fast det kändes gigantiskt från början är det förvånansvärt kontrollerbart i den byiga vind jag normalt verkar hamna i. Om det går att extrapolera till 7.3 har jag svårare att avgöra.
Kör 170 liter, väger 87 kg i badrummet.
-
Miracle;508293 wrote:Jag har seglat många sköna timmar på Challenger Fluido i storlek 9,3. Kan rekomenderas! Riggas på 490 och klarar både lätt vind & när det blåser i ganska bra!
Kör samma segel själv och kan hålla med Richard. Bor man som jag i innerskärgård var det här ett välkommet tillskott. De två extra kvadraten gör en märkbar skillnad.
Har inte något jätteförråd med prylar så jag var glad att kunna rigga 9.3 med samma bom (max 235) som för 5.5 och 7.2. Mast blev det dock en ny och hårdare 490.[IMG]http://0108dev.surfzone.se/forum/attachment.php?attachmentid=40044&d=1222531688[/IMG]
-
@schnitzler 507614 wrote:
9.3 :ooo:
du måste vart rejält överriggad i byarna
en kompis åkte runt på 4.7 och planade när byarna väl var framme…Jo, men han kanske kan det här.
En annan som är lite ny i gemet får fläska på med lite mer segel för att kompensera för ineffektiv teknik. :santa:
Det blåste tydligen märkbart mycket mer före jag gick ut också, så jag hade nog inte lika kraftiga byar. Men det drog och slet en del ibland så jag har nog aldrig åkt fortare än idag.
-
Funkade efter 14 också.
Seglade på Trälhavet idag mellan kl 14 och 16 med 9.3/170 liter/55 cm.
Byigt, som sagt, men när det väl blåste på var det riktigt roligt.Nu har jag kanske inte världens högsta krav, men är i alla fall helnöjd med dagen :laugh:
