stefanlindmark
Forumsvar skapade
-
stefanlindmark
Medlem13 juni, 2011 vid 22:41 som svar på: Österskär söndag 12 juni — bilder i massor -
stefanlindmark
Medlem13 juni, 2011 vid 22:38 som svar på: Österskär söndag 12 juni — bilder i massor -
stefanlindmark
Medlem13 juni, 2011 vid 22:37 som svar på: Österskär söndag 12 juni — bilder i massor -
Bommen har inte ens seltamparna monterade vilket gör allt väldigt trovärdigt. Men ”bärhandtagen” på brädan är ju redan på plats 🙂
-
stefanlindmark
Medlem12 juni, 2011 vid 23:33 som svar på: Österskär söndag 12 juni — bilder i massor -
stefanlindmark
Medlem12 juni, 2011 vid 23:32 som svar på: Österskär söndag 12 juni — bilder i massor -
Kanondag i Österskär. Nu med bojarna för kappsegling utsatta.
Det har varit 10 brädor ungefär på vattnet, inkl en privatlektion i surfskolan. Kommer bilder sedan när jag hunnit sålla igenom de 10 GB som Ulrika fyrade av under dagen idag.
[ame=”http://0108dev.surfzone.se/forum/showthread.php?p=658789″]Bilder här[/ame].
-
jr555se;658655 wrote:kul idag. tack för tipsen stefan! o kul att se dig åka på min buss.
Gick bättre utan centerbord, vart märklig med det nere och större fena..
måååste våga sele nästa gång..-johan
Som sagt, lite mer vind bara tror jag är det som behövs. Då kan det nog bli bra fart på de prylarna. När det är svag vind blir det lätt lite guppigt också precis utanför stranden eftersom det är så många fritidsbåtar som passerar där.
Jag tror du kan låta centerbordet sitta i brädan men ha det uppfällt. Då kan du langa på lite planingsförsök och om du hamnar för långt ned i lä fortfarande fälla ned centerbordet och ha bra höjdtagning hem. Knoppen kändes ändå som den satt ur vägen när det var uppfällt.
Tänkte köra imorgon från ca 15 när vinden kommer men då lär det säkert bli lite regnåkning inledningsvis.
-
I Österskär planades det med formula hela dagen fram till 17. Men för freeride var det lite väl svag vind.
-
Och den jag provade en gång hade fel vinkel för att passa till MXT-förlängaren.
-
LeVieux;658497 wrote:Kanske dags att skaffa en 11.5 från 2011? Och 2012 köper du en 11.00.
Garva inte nu men jag har redan en 11.6. När 12 blir för stor känns det tryggt att veta att jag kan gå ner 0.4 och omedelbart känna mig safe igen.
Och en 9.8 med konstant lattvärk.
-
Är det som det ser ut, dvs att den nya skadan i princip innebär att den gamla lagningen har öppnat sig? Ser ju ut som om undersidan har en tillslipad spackelrand sedan tidigare.
Baserat på hur du formulerat frågan kan jag uppskatta att en hemmagjord lagning sannolikt kommer att bli både ful, tung och kanske inte optimalt stark. Men ibland är det ändå ok (gammal billig bräda, inga tävlingar, etc), så börja i så fall att läsa här: http://www.boardlady.com/
Är det inte OK tror jag det är läge för dig att ringa Svenne här och lägga ut jobbet: http://www.boardcorner.se/
Mvh,
Stefan -
Mr.Jibe;658200 wrote:Men när du säger att det är tungt, eller tyngre än andra segel, är det något man märker när du halar rigg, eller mer när du håller det
Tyngre både att bära och att det märks i hantering på vattnet. Men snyggt 😉
Quote:Vilken storlek och årsmodell har du??Min segellinje är rätt oplanerad, så det här blir pinsamt :blush:
Från Point-7: en 12.5 från 2009 och en 12 från 2010. Ger fin möjlighet till variation, eller hur? :smirk: -
För största möjliga kraft använder jag följande teknik som fungerar även för de största formulaseglen:
- Jag lägger nedhalstampen dubbel genom selkroken och vevar runt den dubbelvikta änden två varv runt egen part. Obs! Genom krokens ena sida och inte snurra runt kroken, eftersom den då riskerar att böja ihop sig och bli som en kite-krok (dvs med midja mitt på)
- Sedan sätter jag mig med nästan rakt ben med hälen mot mastfoten. Är det trögt — ryggläge.
- Knip åt tampänden med ena handen så den inte glider och pressa ut benet sträckt.
- Res upp överkroppen och dra igenom lite mer tamp genom selkroken.
- Upprepa.
Det går att dra mycket kraftigt på det här sättet eftersom kroppens största muskler arbetar. Rygg och armar behöver inte belastas alls. Förra sommaren rev jag av till och med loss ett nedhalshorn med den metoden och det blev en tur till Björns Segelvård för reparation. Så nu för tiden är jag snarare lite oroligt försiktig än att bekymra mig över att kunna dra tillräckligt mycket. Använd Formuline-tamp för nedhalet så går det betydligt lättare också.
-
Mr.Jibe;658116 wrote:Jaså, bara antar att du kör AC-1:an??? Funderar att köpa ett sådant, 11,0. är du nöjd?? nackdelar?? 😀
Har ingen lång formulahistorik så jag har inte så mycket referensramar. Men jag tycker det har bra drag. Seglet är också formstabilt även i hårdare vindar, dvs tenderar inte att ”brotta ned” mig även om det kommer en starkare vindby. Sedan skadar det inte att det är snyggt och att den helsvarta färgen ger bra kontrast så att motorbåtar upptäcker mig i tid för att (om de är vakna, släpper blicken från sin GPS-plotter och har lust) väja.
Nackdelarna som jag ser är att seglet har mycket krökt mastkurva med mycket nedhal. Dvs det kan upplevas utmanande att rigga då det kräver bra teknik att dra med selkrok+ben eller användning av vev. Konstruktionen är kraftigare än andra segel, dvs tyngre, har jag förstått. Cambrarna kräver i princip alltid ett knä på nedre lattan följt av kraftigt ryck för att rotera runt helt.
/Stefan



































