

sten-herrlin
Forumsvar skapade
-
http://www.rene-egli.com/
Det finns två center vid sotavento, procenter 1 där speedtävlingar och världscupen håller till och procenter 2 som är lite lugnare. -
Jag föreslår att du börjar med att flytta fram mastfoten längst fram i skenan.
Vision-brädorna är kända för att ha mastfotsskenan långt bak. Naturligtvis
så skall mastfotsplaceringen trimmas för planing, men alla knep som kan
underlätta tekniken skall ju nyttjas. När du skall lära dig planingsteknik så
kan du ju redan detta och är inte längre beroende av att ha mastfoten
längst fram.Höjdtagningsteknik när man inte planar på en liten eller modern bräda
skiljer sig inte i grunden från den teknik man använder på en centerbords-
bräda, d.v.s. bak med riggen och fram med kroppen. Tänk på vilket läge
man tar bäst höjd på när man gör en stagvändning: precis innan man
kliver runt riggen. Skillnaden mellan en bräda med centerbord och en
utan centerbord är egentligen fötternas placering. Det handlar ju om
att man ställer sig i rätt läge med kropp och rigg, sen står man egentligen
bara och spjärnar emot lite med fötterna för att brädan skall peka
i den riktning man vill åka.På en bräda med centerbord får man lära sig att fötterna skall placeras
på varsin sida av masten. När man går över till en bräda utan centerbord
så märker man att fötterna behöver placeras mellan masten och fenan för
att man skall hitta vridbalansen (märks tydligt när man halar rigg) eftersom
fenan som är mothållet i vattnet inte ligger i direkt linje med mastfoten som
är fallet på en centerbordsbräda. På en modern bräda skall fötterna i princip
alltid placeras en aning bakom mastfoten. Detta blir speciellt tydligt om du
provar en liten bräda som sjunker, då finns det bara ett ställe som fötterna kan
vara på utan att man får obalans på brädan så att någon sida sjunker.Jag föreslår att du övar på snäva stagvändningar för att lära dig ta höjd.
Fall av ordentligt för att ta mycket fart, jobba på att ta höjd för att gå in i en
stagvändning, vänta med att kliva runt riggen tills du i princip har passerat
vindögat och känn efter hur mycket höjd du faktiskt kan ta i slutfasen av
stagvändningen när du har lite fart, kliv runt riggen och fall av ordentligt för
att snabbt få fart igen på nästa bog, o.s.v…… Du kommer då snart att hitta balansen
mellan hastighet och höjdtagning. Jobba på att göra stagvändningarna så
tätt som möjligt, och nöj dig inte med resultatet förrän du tar bra höjd genom
trånga passager. Se gärna ut fasta hinder som t.ex. bojar och liknande som
du bestämmer dig för att du måste åka mellan när du tar höjd.Hoppas detta hjälper så att du snart kommer över på den mer intressanta
planingstekniken. Kämpa på och se till att du har torrdräkt så att du kan
fortsätta en månad till, nu kommer höststormarna…………. -
Det verkar inte som om du får så många seriösa svar. Jag tror att lite mer
bakgrundsinformation om dina förhållanden och preferenser behövs för att
du skall kunna få ett vettigt svar.Frågan som alla borde ställa är naturligtvis om du har problem att ta höjd
när du inte planar, eller om problemet bara infinner sig vid planing (nästan
alla som svarar förutsätter nämligen att du planar)?Eftersom höjdtagning när man inte planar och höjdtagning när man planar
är väsensskilda företeelser så tycker jag nog att du behöver tala om vilken
teknik av dem som du har problem med. Båda teknikerna behöver behärskas
oavsett storlek på utrustningen, men det är bara vid planing som man kan
trimma utrustningen för att uppnå olika effekter. När man inte planar så får
man nöja sig med dålig ’performance’ på höjdtagningen med en modern
bräda, men det är naturligtvis viktigt att man överhuvudtaget kan ta höjd. -
Naturligtvis så kan det ju vara så att du har för stort segel, för stor
fena eller för stor bräda i de förhållanden du kör i, men jag skulle tro
att problemet ligger i din planingsteknik.Ett fel som i princip alla gör som är färska på planing är att ’stå’ på
brädan istället för att få ut kroppen i seglet. Resultatet om man står
för mycket på brädan är att man inte har något mastfottryck och
därför lyfter brädan. Samtidigt så har man en fantastisk ’kontroll’
över brädans bakdel vilket gör att den lyder minsta vink och styr
antingen fullt åt höger eller fullt åt vänster, en effekt som vågseglarna
vill ha och åstadkommer genom att stå längre in på brädan, men som
är mycket obehagligt om man vill ta fart rakt fram. Samma effekt
får man om man gippar för långsamt och fastnar med kroppen vilande på
brädan (three countys gybe), alltså ett okontrollerat studsande med nosen
p.g.a. förlorat mastfotstryck och samtidigt ett okontrollerat styrande fram
och tillbaka p.g.a. att bakre foten står rakt över fenan.Några tips:
– Balansera hängselelinorna runt tryckpunkten i seglet så att du verkligen
vågar hänga ut i seglet med kroppen. Först då kan du kontrollera mastfotstrycket
genom att flytta kroppen aningen framåt eller bakåt. I ett bra trimmat
läge så skall du inte behöva hålla i med bakre handen när du har
bra tryck, utan endast använda kroppen för att skota in. Detta kräver givetvis
att du har en stabil tryckpunkt, vilket du får genom att rigga på rätt sätt. Moderna
race/freeride- segel kräver ofta att man drar ordentligt i nedhalet så att seglet kan
’andas’ när kraftiga byar kommer. Ett enkelt test är att kolla på stranden om buken i seglet
bibehålls när man böjer mer och mer på masten (simulerar vindbyar).-Se till att hängselelinorna är tillräckligt korta, de är till för att köra
med i planing, så de skall inte vara trimmade för att stå och hänga i
för att spara på armarna i lågfart.-Tänk på att alltid ha axlarna utanför arslet när du planar, d.v.s. ha alltid raka
armar och se till att hängselelinorna är tillräckligt korta.-Flytta ut fotstropparna så att fötterna kommer ut på kanten av brädan,
och se till att båda fötterna sitter i stropparna innan du tar riktig fart.-Våga hänga ut ordentligt även när det går fort. Så fort du ’fegar ur’
så kommer kroppen för långt in över brädan och du tappar kontrollen
över grejerna.Hmmmmm…., varför är planingsteknik ett så underskattat ämne?
Ämnen som strandstart och duck-gipp verkar ha fått mycket mer utrymme
i vindsurfingmedier och skolor under de senaste 20 åren.Jag föreslår att du ser till att komma över Peter Harts instruktionsvideor
’comfortably fast’ och ’speed with style’. Sen tycker jag att du även
skall titta på hans ’carve clinic 1’ och ’carve clinic 2’ för att förstå hur man
skall göra för att gippa.