stinger
Forumsvar skapade
-
Jag väger också 67 kg, min bräda (Mistral Flow 284) är på 113 liter och den flyter hur bra som helst.
Men jag skulle ändå rekommendera att du lär dig lite mer på din stora innan du går på en mindre. Plana ikrokad i hängsele stående i stropparna och börja försöka plana genom gipparna är nog bra att kunna innan du går ner i storlek. -
Tråd om skruvlängd:
-
Finfina tips för både ”basic” riggning och ”fine tuning” finns på www simmersails.eu. Kolla under video.
-
stinger
Medlem20 september, 2007 vid 13:07 som svar på: Traschad RDM mast – någon som har knäckt under delen?På http://www.onwater.se/ står det att man får köpa den halva av masten man behöver för halva priset (av en hel), kanske bara om man kan bevisa att man köpte en Powerexmast från början men kanske värt en koll iaf.
”Särskilt unikt med masterna är att det går att beställa en bas- eller toppdel till bara halva priset av en mast. Bryter du masten även efter garantitiden på 1 år, är det alltså inte längre nödvändigt att slänga den hela delen.”
-
Händelse för några veckor sedan i Varamon:
Jag hade bara satt mig på brädan för att rätta till kardborrebanden på skorna och vila lite, när en ”fellow surfer” saktade in och frågade om allt var OK. Måste säga att omtanken värmde, hade jag haft problem hade jag kunnat få hjälp snabbt. -
Det blåser säkert på lördag för då fyller min lillasyster år och jag ska på kalas!!
-
@kitemaster 411041 wrote:
jag tror Clabbe Lundin och hans team ska dit då nån gång. Håll tummarna för vind, jag har varit där ett antal gånger och det har varit i princip vindstilla…
Vadå vind??? Det behövs väl ingen vind i Biarritz, där vågsurfar man ju!?
-
Min vågis är 244×58 85l. Jag har dragit på med ett 6noll 3-cambers segel och slalomfena på 30cm så funkade det också även om det mera är en nödlösning.
-
Alternativet till att köra på för lång mast är väl att skaffa en kortare mast och använda en fast carbonextender.
-
Precis, jag köpte en låååång (45cm) förlängare men på 4.2:an som jag inte behöver förlänga alls (400 och variotop luff 395) fick jag inte i förlängaren utan fick köra 5 cm förlängning och lite mer variotop så jag köper nog en till förlängare fast lite kortare. Bra att ha i vilket fall som helst då man kan ha två riggar riggade samtidigt.
-
Det är lugnt för mig också men som skrivet här ovan: Bicless kanske skulle byta nick till Surfspot.se, då är det väldigt tydligt varifrån inlägget kommer.
Intressant segel det där Sailloft Traction, man funderar genast på hur en sån lättvindsmaskin funkar när det tutar i lite. Kanske stod något i recensionen men min tyska är obefintlig.
-
Är absolut ingen expert har aldrig försökt nån vulcan själv men när riggen hamnar i lä, är inte det ett tecken på att du flippar seglet med framhanden för långt bak, flytta fram bomhanden så långt fram som möjligt innan manövern för att få mindre ”hävarm”.
Flytta fram handen innan riggflip har hjälpt mig en hel del vid vanliga carve-gippar så nu börjar jag få ordning på dem.
-
En sån där fånigt liten detalj som hjälpte mig var att jag läste Guy Cribbs artikel i nåt nummer av Windsurf. Flytta bak bakhanden nån decimeter (eller mer) innan du krokar ur före gippen. Den lilla detaljen gör att man ”automatiskt” tippar riggen mer framåt och får kroppsvikten mer framåt och därmed större chans att plana hela vägen.
-
Ja!!! På med bommen o dra uthalet dit det ska va så går det lättare att dra det sista på nedhalet sen. Så gör alltid jag, drar nedhalet ”en bit”, sen uthalet o sen nedhalet fullt o sen finlira med uthalet map vind.
