stinger
Forumsvar skapade
-
Sväng av E4:an mot Motala i Linköping, kör mot Motala via Borensberg, vid första rödljuset i Motala är det skyltat mot Varamon. Jag själv brukar ställa bilen ungefär mitt på stranden (Vildmarksvägen stor parkering, bra riggytor) men klubben håller till lite längre norrut, det finns skyltar dit också (tror jag).
-
Jag kommr att vara där i alla fall. Klassisk Varamondag ser det ut att bli.
-
Shit, när det går upp mot 15 brukar min 4.2:a (våg) kännas stor och shorebreaket i Tylösand har jag svurit mig hes på med vågbräda.
Imponerande!!!!!
-
Är det enbart årsmodellen som inverkar eller är det märket (Gaastra lättriggat?) också. Jag har hört skräckhistorier om hur man får stöka och böka med cambersegel. Jag har ett Gaastra Flow 3X från strax innan 2000. Lika enkelt att rigga som ett vågsegel, bara i med masten i mastfickan, dra nedhal på med bommen dra uthal, finjustera lite, sen är det klart.
-
Det där med ”fladdret” är en bedömningsfråga, jag tyckte jag hade fladdrigt akterlik, men efter att ha kollat bilder här o rigg-guider på nätet så har jag insett att när jag tyckte att jag hade dragit till fladder så var det nog en 2cm som återstod för att få rätt fladder. Seglet funkar mycket bättre med rätt nedhal, speciellt lattrotationen på de nedre lattorna.
-
Är brädorna som såna där Gremlins? Får vårtor om de kommer i kontakt med vatten… akta er för att mata dem efter midnatt i så fall.
Verkar skumt om brädorna är lackade med lack som inte tål vatten…
-
@Spray 393886 wrote:
Sökfunktionen skiter jag i, jag är endast intresserad av just mitt specifika fall. Anledningen till att jag frågar är att jag igår var ute i ca 54m/s utan att få planing… Förmodligen gör jag något galet :confused2:
😀 Jag har själv inte varit ute i 54 m/s men med 9 kvadrat borde du ha planat ett tag innan ”take-off” iaf…
Äh förstår att du halkade på tangenterna där. Lite lurigt det där med vindstyrkor o vindbyar och sådär men om ”medel”vinden är 5 m/s borde man plana med 9 kvm tycker jag. När du får drag i seglet (så det blir lite motstånd) kan du prova att pumpa lite, ta stora pumptag och flytta dig undan för undan mot stropparna så ska du se att det drar iväg.
-
Kanske går bra men jag mailade SP för att kolla om de har originaldelar. Jag slet ut en skruv häromveckan när jag var ute på sjön senast.
-
Nja, infästningen i brädan ser ut så här (ursäkta bildkvaliten men digitalkameran är ute och reser så jag fick ta telefonen)
Känns som man behöver stoppa i nån slags distans i tandade hålet annars får man ju en konstant slitande belastning på skruvfästet, antingen man använder brädan eller inte.
-
-
Jo det är ju tydligt, någon som knäckte nosen i ett kastfall och helt enkelt kapade nosen istället för att laga (?). Men bredden då? Svårt att mäta iofs och surfspullen kanske har fel mått, kan kolla i nån Paradise News 1999 (om det såldes Mistral på SP då)
-
Kul läsning om gamla raceboards, mäktig känsla att plana omkring med en sån. Känns som brädan är lång som ett hangarfartyg när man står längst bak i stropparna…
Carl R, om det är så att din Equipeförlängare+mastfot börjar gå sönder så har jag en uppsättning (använt men helt) om det är intressant. Jag har pensionerat min Mistral Stinger årsmodell -91 och vad jag kunde se på bilden låååångt upp i tråden så ser det ut att vara samma förlängare+mastfot.
-
Klistra märkena på surflådan, eller kanske bara jag som har en stor plastlåda med allt småplock som behövs (fenor förlängare mastfot skor huva skruvmejsel skruv kniv krokblock osv)
