stinger
Forumsvar skapade
-
@manil 388120 wrote:
Är det nån som har några smarta tips vid försök av vattenstart? Typ några tumregler eller gamla visa ordspråk som man bör kunna? 🙂
Du får ett betydligt högre vattenläge om du använder flytväst. Jobba MED seglet/vinden/vågorna istället för att försöka kämpa mot dem.
Få upp seglet ur vattnet är det jobbigaste men med små segel (läs kort bom) kan man hänga med ena armbågen på brädhäcken, ta tag i bommen framme vid masten och med en rask rörelse dra hela riggen över huvudet (mot vinden förstås) då brukar riggen lätta och du är i bra läge för vattenstart.
Finns massor mer tips antngen om du söker runt lite här eller ställer en mer specifik fråga. Jag kan dessutom garantera att du inte blir utskälld om du ber om tips o hjälp på ditt surfspot. Vi surfare är kända för att vara trevliga och hjälpsamma.
-
@BooMan 388156 wrote:
vanlig rostfri M6:a och använda, eller ska man ha speciell fenskruv? som har den speciella ”svagheten”?
Undrar
//Bosse
Jag köpte A4 (=”syrafast”) M6x80 + bricka på Jula när jag behövde en längre skruv när jag bytte bräda. Bara att kapa i önskad längd. Tror jag kapade till 56 mm men det är ju brädberoende…
Se även http://0108dev.surfzone.se/forum/showthread.php?t=49210
-
stinger
Medlem2 juni, 2007 vid 17:44 som svar på: Vet att detta är ett ut-tjatat ämne, men jag var tvungen att ventilera ikväll…@Kamaaina 387517 wrote:
Jag öppnar då väskan plockar ut en flasköl som jag hade i väskan knäcker kapsylen på disken och halsar 50cl framför ögonen på henne, ger henne flaskan ställer tillbaka väskan på vågen….within limits….. Jag har helt enkelt tröttnat på all skit från dessa människor som ens vågar kalla sig service minded…skäms på er!!!
/Fredrik
Snyggt!!!!!!!!! Gäller att ha lite barlast att hinka i sig bara, kan bli jävligt kul på flyget då…
-
Härligt, börjar bli en god tradition det där att köpa Åka skidors sommarnummer. Finns det ute i butikerna än eller är det bara prenumeranterna som får njuta?
-
Jag seglar inte mycket vågor men rent allmänt tycker jag att lära sig vattenstarta clewfirst sparar mycket simtid.
-
Hoppas du inte har köpt grisen i säcken. Den som söker han letar eller hur det nu var, jag använder google en del när jag letar info på nätet ;), tror det var 01 som var testad både på tyska och engelska så kanske inte relevant när du har en 03:a (?):
Sail Range: 6.0 – 9.0
Optimal Sail Sizes: 7.0 – 8.0
Weight: 18.00 lb.
Length: 280.60 cm
Volume: 133 L
Included: Straps, pads, fin
Price: $1,099.00ADVANCED SAILOR [smile]: The 65 is a forgiving race-style board. It points high but excels on beam and broad reaches. The AVS tail prevents the nose and forward rails from sticking in chop. True heavyweights should look at the All-Star 70 or 80 for improved planing in marginal winds.
FREE-RIDE SAILOR [halo]
EARLY PLANING: Best suits lightweights in light air. Short waterline requires a slight push to get it on plane.
COMFORT AND CONTROL: AVS design keeps nose and forward rails from grabbing. Vee bottom cuts through chop. Pads and straps are comfortable.
STABILITY: Deck is wide and flat. Volume flow and rails create a balanced board.
UPWIND ABILITY: Not only goes upwind, but rips. Wide tail and full rails provide power to ride large fins. Rail release is clean and wetted surface is short and wide.NOVICE SAILOR [smirk]: Although the straps are inset, novice riders may find the 65 a bit high-performance. The construction makes it stiff and responsive to foot pressure, and the 65 is fast. It?s a ride you may not be ready for yet.
COMMENTS: The All-Star 65 is a cruiser that handles a lot of conditions. You can drag race or just tour local sites. It best suits lightweights in light to moderate winds or heavyweights in windy conditions. It?s racy, but extremely forgiving though chop, especially off the wind. The new tail allows for easier waterstarting and protects the rubber AVS skirt.
Eller om du föredrar tyska:
FORTGESCHRITTENER 🙂
Der 65er ist ein Fahrfehler verzeihendes Race-Style Board. Es kommt ziemlich weit aus dem Wasser, glaenzt jedoch bei Amwindkursen. Das AVS Heck verhindert, das die Kanten und Nase im Chop am Wasser kleben. Wirkliche Schwergewichte sollten aber lieber zum All-Star 70 oder 80 greifen, wenn sie in Leichtwindbedingungen besser Gleiten wollen.FREERIDER :-))
ANGLEITEN: Fuer Leichtgewichte bei Leichtwind. Die kurze Kante erfordert etwas Pumpen, um abzugehen. KOMFORT & KONTROLLE: AVS Design verhindert, das die Kanten und Nase im Chop am Wasser kleben, V-Bottom schneidet durch Chop. Shclaufen und Pads sind komfortabel. STABILITAET: Das Deck ist breit und flach, die Volumenverteilung und die Rails machen es zu einem ausbalancierten Board. HOEHELAUFEN: Laeugt nicht nur gut Hoehe, sondern knueppelt sie richtiggehend. Breites Heck und volle Rails unterstuetzen grosse Finnen. Die Kanten sind sauber und die benetzte Flaeche kurz und breit.NOVIZE 😐
Trotz der innenliegenden Schlaufen werden Anfaenger das Board zu leistungsorientiert finden. Die Bauweise macht es steif und empfaenglich fuer Kantendruck, und der 65 wird richtig schnell. Wahrscheinlich bist Du dafuer noch nicht bereit.Fazit: Der All-Star 65 ist ein Cruiser, der viele Bedingungen beherrscht. Du kannst damit Rennen oder einfach nur umherfahren. Am besten fuer Leichtgewichte in Leichtwind oder Schwergewichte bei etwas mehr Wind geeignet. Es ist raceorientiert, aber verzeihend im Chop, besonders Vorwind. Das neue Heck erleichert den Wasserstart und schuetzt den Gummi-AVS-Coat.
-
http://www.isthmussailboards.com/review_np_v8.asp finns en review, hittad med google 😉
-
Som sagt centerbordet borde vara utdragbart, det var det redan på 1980-talet.
-
Syrafast eller rostfritt, nåt av det får det bli annars försvinner de nog ganska snabbt även om jag mest seglar insjö…
-
Svarar på min egen fråga här eftersom jag ringde Skidsport och frågade.
Enligt de ska det vara standard med M6 till PB så det är bara att köpa långa skruvjävlar och kapa i lämplig längd själv och kanske finlira med brickor.
-
Bra tanke, total förvirring mao.
Någon som vet? Kanske enklast att ringa Skidsport eller SP och fråga.
Maui Fin Company (USA) = tum?
Local Spirit (Australien???) = metrisk?Upp på listan över irriterande surfprylar kanske??
-
Tack för svaret, blir att plocka fram skjutmåttet mao.
-
Ha ha kanske är tecken på att du är en äkta Göteborgare?
Jag ska nog skatta mig lycklig för jag har en suverän låt i huvet när jag surfar: Beautiful day med U2 -
@Guppy 382107 wrote:
”Clasolsson 39:-, ett par vattentäta lurar bara så är det fixat sen.”
…och ett vattentätt hål där hörlurssladden kommer ut.
>:-)Det ingår ju i påsen ju! Sladden med hörlursanslutning pluggar du dina hörlurar i, i andra änden av sladden (som går genom ett vattentätt hål) sitter en plugg som du pluggar in i MP3’n.
Vet inte hur tät den är me det har inte kommit nåt vatten till GPS:n som jag har haft med ut på brädan iaf.
-
Clasolsson 39:-, ett par vattentäta lurar bara så är det fixat sen.
Artikelnummer 38-1955
