stinger
Forumsvar skapade
-
Har du väldigt stor skillnad mellan yttersta och innersta läget kan du säkert höja bommen ett snäpp också, men prova först bara flytta stropparna, finlira med bomhöjden sen.
-
Masten mot vinden så lyfter vinden riggen åt dig, med små segel typ femnoll tycker jag ofta det går att ta tag i fronten på bommen och dra mot vinden så lyfter det. Försök tajma vågorna så du inte lyfter o grejar i vågdalen för att sedan få kallsupar när vågen trycker ner både dig i segel igen.
Jag hamnar ofta med riggen clewfirst men med lite träning så har jag blivit riktigt vass på att vattenstarta clewfirst, det sparar mycket badande. Väl uppe på brädan är det bara att flippa seglet och dra vidare.
-
JKS wrote:Vilka tillverkar har 4,2 som funkar på 400 mast??
/jeppe
Kanske inte är så många numera men Simmer Crossover har rek mast 400. Jag köpte en beggad Arrows Impact som också ska riggas på 400.
-
T o m Vättern ser ut att få vind 🙂 blir att glida iväg från jobbet lite snyggt på eftermiddagen ser det ut som. Varamon ligger ungefär där den röda pilen med tre pinnar på befinner sig, inte helt fel.
-
Jag skulle försöka hitta en (annat märke/modell) 4.2:a som ska riggas på 400-mast så har du en go linje sen utan en hel skog med master.
Jag kör 4.2 och 5noll som riggas på 400-mast och ska hitta en ”strax-under-sex” som också ska riggas på 400. Satsar hellre på två 400 (då har man en backup) istället för en 400 o en 430 (man kan ge sig f*n på att det är den man behöver som är kraschad…typ Murphy).
-
Oregistrerad wrote:var sitter sjögräsfenan vad är det?jag bara undrar lite över detta.
När en vanlig fena drar med sig en massa sjögräs byter man till en fena som är mer bakåtsvept=Sjögräsfena.
-
Ha Ha precis en sån köpte jag idag på City Gross (i Mantorp). Min sambo tyckte det var passande med en surfare i toaletten 🙂
-
Easy Ridern utan tvekan, trots sitt respektingivande yttre kör den förmodligen 8:or runt en gammal 330 vad du än hittar på. Pajar något på Alphan får du dessutom ett elände att hitta passande delar…
-
Inte järnkoll men har man inte (i princip) alltid en viss anfallsvinkel när man flyger?
-
Körde en Mistral Synchro 91 (?) på Gran Canaria i år, vet inte exakt årsmodell men väldigt skön bräda, passade mig som handsken. Mest plattvatten (Arinaga). Säsongsdebut för min del och jag som definitivt inte är någon gippmästare hoppade upp på brädan, planade iväg ett par hundra meter och satte första gippen på en bräda som jag knappt ens hade sett på bild innan, lättseglad!!!! Jag hade inga problem att omedelbart ”hitta rätt” på brädan. Skulle jag köpa bräda nu skulle en Mistral Syncro definitivt vara en av kandidaterna.
-
Har ingen järnkoll på fenor men har känt att 38cm fena ihop med bra tryck i 6.0 kvm segel kan kännas lite lätt out of control så jag tänker komplettera med en mindre fena, längd typ 30-32cm. Skulle kunna tänka mig att du kan komplettera med en fena på 32-34cm de dagar du har rejält drag i 6.4.
Men testa först innan du köper en dyr fena, din bräda kanske är mer ”förlåtande” än min…
-
Kolla med din närmaste surfbutik, har du ingen du kan besöka så är det bara att slå en signal till Surfers Paradise så skickar de säkert en skruv per post. Kolla bara så att inte alla gängor är paj i ”muttern” i fenan… Tror att Powerbox är gjorda så att gängorna (i brons tror jag) SKA släppa för att inte knäcka fena eller fenbox.
-
En vanlig kärringknut sätter som sagt stopp för (g)lidandet.
-
För stor fena? 25 cm ”vanlig” fena låter lagom till 5.7 men sjögräsfenor har väl stor yta så du kanske kan köra en som är kortare???
Funkar det i vanliga fall med kombinationen bräda/rigg tror jag det är fenan du kan behöva byta.
-
Det är ju den kortaste masten jag har 🙂 Jag hade ca 2 cm till botten med den vario-inställningen jag har nu, lagom att dra det sista också då.
Jag har inte hängsele linorna där de sitter på bilden…
