stoorfaen
Forumsvar skapade
-
PS, när det gäller matte, så visst för all del! Det kanske ofta verkar sjukt oanvändbart…borde inte ”plus” ”minus” ”delat” och ”gånger” räcka!?! 😉 MEN…här kommer min slaglina, matte har inga undantag!!!!! Har man lärt sig enb grej så funkar det faen alltid!…till skilnad från språk, som kanske är det värsta skiten som finns! Allt är ta mig tusan undantag…
/fredrik lindström
-
Jag har ett grymt tips: Gör exjobbet i Australien! POW så är allt löst, man surfar hela dagarn och jobbar med exjobb på kvällarna/mornarna…efter ca. 6 månader så kommer du längta tillbaka till lite normala livsrutiner! 😉
Eller gör som Bullet-Tooth Mange, distansplugga från nått skitbilligt ställe i asien/oceanien så ska du se att CSN plötsligt är mer av en surfsponsor än finne i röven! 😀
-
Men asså…hehe, ok Närlunda kanske är soft (har inte terrat förr) och jag är game MEN…Söndag då gubbar! Känns som Söndag är då jupiter ligger i linje med mars och vindarna börjar rulla…jag är ingen meterolog, men astrolog (god enough?)
-
hmm…verkar som söndag kommer bjuda upp till dans också! NV…jag funtade på Erken, om inte isen ligger. Någon som vet? Annars, vart åker vi?
-
Hehe…sjörackarn jag menade kanske är med känd som Erken (med E)…
-
O’la’la!!! det är vackert som i en dröm! 🙂
-
Åhh, jag vill också! Men jag måste flytta möbler … hawken får stå i spiltan och vänta på grönbete ett par dagar till.
-
-
Dom ser rätt hemmasnickrade ut i mina ögon…
Hur mycket stör man som vind/vågsurfare då!? Vi låter inte, är inte i vägen och det som syns av oss är bara snyggt.Jag är med!
-
För det första…det blir många stavfel när man har Speedjannes honkers dunkande i vänstra ögonvrån. För dom är väl dina Janne?
Jag tjacka sånnadärna vantar i vintras och dom funka riktigt bra så länge dom höll ihop, men både mina och polarns pajade efter typ 10 pass!!!! Det är underkänt tycker jag!
-
@kvabbso 435632 wrote:
Eller patron bälte det är ju tufft oxå.
Hahahahaha! Jag kan inte sluta garva, dude…jag dör! 😀
-
Hmm, maybe for going like a ”rocket sledge on rails”…but I think turning would be tougher.
-
@Lars_K 438025 wrote:
Och vågprognoser är ju minst lika viktiga…håller sjöflyget reda på dem eller? 😉
Hehe, ja, det beror på hur stora vågorna är!
Det som jag tycker är en fördel med flygplatsprognoser är att de verkar vara mer pålitliga. Kollar man på SMHI’s kustväder så tycker jag det verkar som dom tar i lite extra för att hålla söndagsseglare lite uppskrämda…”det kan mycket väl blåsa upp till kuling under eftermiddagen” medan det i själva verket maxar på ”fräsch fris”… I flygbranschen å andra sidan 😉 så är det där med starka vindar även en fördel i många fall och därför tror jag att man inte vill överdriva eller för den delen underdriva vindstyrkan, utan nämner det mest troliga vindstyrkan…men det är bara en känsla jag har…
-
Måste skicka vidare ett tips som jag fick av en gentleman här på steffo. Innan du kastar ut flera tusen för en par år gammal bräda så kan du få MYCKET roligt med en…säg 00-02 bräda för under tusingen. Jag tjackade en mistral flow 276 på 103 liter (och jag väger 86 kg i bara mässingen, säkert närmare 100 med all jäkla vinterutrustning på) som jag lärt mig en massa på!
Jag skulle rekommendera alla att göra det samma när man fortfarande är i ”brädyxaråldern” :). Hon har fått ett gäng fina kyssar på nosen utan att börja rodna.
Jag har precis tjackat en lite nyare bräda i förra veckan, men tänkte hålla i min Flow ett bra tag till, det är skönt att ha henne om man är rädd att man kommer vara tokigt överriggad någon dag tillexempel!Vad finns mer för bra gamla godingar? Några exempel?
-
Bra inlägg! Jag har också en bakgrund som flygare och jobbade lite med flygvädret som bas när jag seglade i Ängelholm mest.
Kanske är värt att säga att man kan uppskatta vindriktningen ganska bra från kartor med isobarer som den understa bilden av saratoga. Om jag inte mins fel så kan man förenklat säga att vinden blåser motsols runt lågtryck och vice versa på höjd…MEN, vid marknivå över vatten så vrider vinden ner ca 20 grader. Exempelvis, om det är ostliga vindar på höjd (riktning 090 grader) så kan man uppskatta vindarna vid vattnet till 90 – 20 = 70 grader (ca ONO). Jag har för mig att detta beror på att ”friktionen” mot marken reducerar corioliseffekten en aning. Självklart så kommer lokala fenomen så som havsbris/landbris att spela in runt kusten också!Saratoga, har du kollat nått på TAF och METAR när du planerar? Eftersom jag bor i stockholms skärgård nu så har jag ingen större flygplats i närheten…och tycker inte arlanda eller bromma stämmer speciellt bra med vad som händer härute…men det kanske är bra skit om man har någon kustnära flygplats i närheten!?
