stoorfaen
Forumsvar skapade
-
Ett alternativ är att gå barfora på riktigt så man jobbar upp lite riktiga fotsulor…det var nog så var tänkt från början…
-
Ja, jag har använt en godkänd fiskevåg som går till 10 kg. Då vet man att det som står på skalan stämmer med +-50g…(http://www.fishit.com/popup_image.php?pID=83042), ca 200-350 kr.
Det finns säkert bättre vågar, men det känns ändå bättre än t.ex. +-300-400g som tillverkaren ofta uppger.
Nu vägde jag grejerna torra och med stroppar, men det bästa vore kanske att väga var sak för sig. -
Hejsan,
Jag satt och kom på detta:
En sak som mountainbiking har gemensamt med våran sport är just att vikten på prylarna spelar roll. Så om man har en cykel som man vill banta så går man bara ut på http://weightweenies.starbike.com/listings.php, och kollar vad t.ex. en dämpargaffel väger (och vad tillverkarna hävdar att den väger…tro det eller ej, men det stämmer sälla bra) så kan man då jämföra med vad ens egna grejor väger och vips så vet man vad man ska köpa eller önska sig när man fyller 50. Jag vet inte om det finns något liknande inom windsurfing…om inte så föreslår jag, till exempel som en grej till ”WIKI” att folk väger sina grejer med en schysst våg…brädor, bommar, segel, master, you name it, så kan man då fylla i en lista (som den i länken ovan) med tillverkare, årsmodell, typ och så vidare! Ehh, you like? I like! Vore riktigt intressant, för en sak är säkert, jag litar inte ett smack på vad som står i katalogerna!
Man skulle tillexempel kunna presentera ett medelvärde på vikten (om man får in säg 5 vikter på en och samma pryl) och kanske också max. och min.?
Jag bidrar gärna med vad mina grejor väger så fort det finns en lista att fylla i! 🙂
-
Det verkar som discovery har ett och annat matnyttigt att komma med!
En sak som mountainbiking har gemensamt med våran sport är just att vikten på prylarna spelar roll. Så om man har en cykel som man vill banta så går man bara ut på http://weightweenies.starbike.com/listings.php, och kollar vad t.ex. en dämpargaffel väger (och vad tillverkarna hävdar att den väger…tro det eller ej, men det stämmer sälla bra) så kan man då jämföra med vad ens egna grejor väger och vips så vet man vad man ska köpa eller önska sig när man fyller 50. Jag vet inte om det finns något liknande inom windsurfing…om inte så föreslår jag, till exempel som en grej till ”WIKI” att folk väger sina grejer med en schysst våg…brädor, bommar, segel, master, you name it, så kan man då fylla i en lista (som den i länken ovan) med tillverkare, årsmodell, typ och så vidare! Ehh, you like? I like! 🙂 Vore riktigt intressant, för en sak är säkert, jag litar inte ett smack på vad som står i katalogerna!
ps. and I’m out ds.
-
Mycket bra fråga! Jag jagar samma info som sourra! vart köper man färg som funkar på vindsurfingbrädor? vad målar tillverkarna med t.ex? En till…jag vill ha en såndär ”färgmall” i fickformat så att man kan stå i garaget och måtta på brädan samtidigt som man har brädfärgsfirman på luren. Då skulle man bara kunna spotta ur sig massa färgkoder som om man hade ”absolut geser”.
Skulle man inte kunna finta färgfirman lite och säga att man ska måla om 40” skutan och behöver lite provfärg i passade kulört!? 😉
-
Har sett ett par lirare nu i höst/vinter som fortfarande kör på mistral flow 276’or …dom är snabbare, grymmare och coolare än alla andra med nyare brädor…men det beror nog mest på att dom är grymt säkra bara…
still on flow! 😉
-
Snyggt! Vad anväder du för CAD-program? Jag har en liten tanke, men vet inte om det det skulle funka…
JET-principen bygger ju på att skicka massa bakåt för att få rörelse framåt…om man kollar på folk som ligger och pressar så sprutar det ”massa” vatten rakt ut åt sidan. Skulle man placera ”skovlar” eller fenor under brädan (på läsidan ovan vattnet) som länkar av sprutet bakåt så kanske man man tjäna någon knop!?
Dock så kanske motståndet ökar något. En annan nackdel är att man måste kunna sätta dom på olika sidor beroende på om man kör för babord eller styrbord…Dubbla fenor, som ligger i en i taget?
-
stoorfaen
Medlem9 januari, 2008 vid 12:38 som svar på: Trimsystem eller indikatorer för rätt trimmat segelJag tror att dra den paralellen som HJN drar. Jag vet inte mycket om segel, men jag tror att storleken på ”påsen” eller ”slacket” är avgörande för känslan i seglet. Om nerhalet blir exakt det samma på två individer (med samma slack) spelar nog mindre roll…eller?
En ide för att slippa dra sönder segel (som händer ibland…) är att ta fram ett sprött ”lack” som man kan måla på seglet innan man riggar (där belastningen är som störst). Lacken ska vara sånn att den spricker vid en något lägre töjning än själva monofilmen eller x-plyen! Då kan man få en hint om att man kanske inte ska dra så mycket mer!
-
Jag måste ju slå ett slag för Ben HoGun’s ”Hey I wanna do it again” ( http://www.myspace.com/benhogun )
Vet inte vilken stil du är ute efter…men mycket rivigare än Dickens ”Nitro” ( http://www.youtube.com/watch?v=xymVxcLQVT8 ) blir det knappast! 🙂
-
Ja, man är kanske lite extra nojig med första ”riktiga” brädan. 🙂 Tänkte ta med henne på premiärturen på lördag om det inte ser för rackigt ut! Är det någon annan som ska ut?
Förresten, smörjning av oringen på luftpluggen…silikonfett eller?
-
Hehe, det här med pallkanten börjar låta som ett monster (måansta). Läste i DN att det var en tanker som spårlöst sögs ner i djupen öster om gottland…man visste inte vad som förorsakade olyckan, men lokalbefolkningen var övertygade om att det var…just det…pallkanten…
på med flytvästen gott folk! 9 av 10 drunkningsolyckor…
-
Intressant och trovärdig beskrivning av Rasmus_W med ”sjöbrisliknelsen”. Skulle man kunna tippa på att det blir det omvända på höstkanten, när land kanske kyls snabbare än havet och då bildar ”kallras” utefter pallkanten?
-
Tror att Carrera är på rätt spår! Borde inte rodd vara rätt bra i alla fall för våg och freestyle?
Ingen som har ett par schyssta underarmar till salu? eller i alla fall några träningstips för underarmarna/nyporna?
-
”Nästan till hundra procent”…jag kan ju bara rekommendera höken men precis som The_Novice säger, passa dig för örnen. Jag tror inte det är speciellt stor skillnad mellan -06 110 och -07 108, kan vara så att -07’an går någon knop fortare…
-
Jag tror inte seglet varit speciellt mycket utomlands, är rätt fint i monofilmen. Men som sagt var det förstärkt, tror att det var det som fick lasset att tippa.
