stoorfaen
Forumsvar skapade
-
Mården, den där designen var ju jäkligt smutt. Är det ställbar svängradie där också? Hur tänkte du få den vattentålig? Lackning eller? Är själva brädan förstärkt på något sätt? Och jag antar att det är singelmed bak som gäller! Det måste ju ge ett sjukt bra grepp? Vart fixar du dom någonstans? Gör du själv?
-
@Mården 703790 wrote:
ruggit snyggt storfan !
frågan är bara varför ? har du haft problem med medsläpp i svängarna ?
mina fyrmedarsbrädor har alla svängt så bra så det inte har gått att stå kvar på dom…Nja, jag slog på roten ordentligt ett par ggr förra säsongen just för att bakmedarna släpte. Efter det så märkte jag att jag fegade lite och pressade inte så mycket som jag ville. Brädan har ju inte vanliga truckar som du kanske la märke till. Det stora skillnaden är just att den går att lägga ner ordentigt, upp till 30 grader och jag vill kunna göra det i full macka utan att vara orolig för släpp. Men det återstår att se om det hjälper! 🙂
@Mården 703790 wrote:
trucken ser också mycket finurlig ut ,gjord på av några gångjärn ? går det att ställa svängen på dom ?
men går dom inte lite väl lätt ? eller ska det in några fjädrar motstånd ?Truckarna är precis som du sett steglöst ställbara med en typ av vantskruv. Det går att få brädan till allt från helt neutral (inget händer om du lutar den) till att svänga helt hejdlöst med svängradie på under 5 meter. Eftersom man kan ställa fram och baktruck oberoende så är det lätt att tuna in till det man gillar bäst. I sommras har jag kört mycket med den som skateboard och det är kul att kunna ställa ner känsligheten innan man laddar ner för de riktigt snabba partierna.
När det kommer till någon form av tröghet så har jag valt att låta den vara helt lös. Det kan låta lite konstigt, men eftersom trucken har en naturlig ballans så går det att ballansera på grejerna när de står stilla. Men den största nyttan kommer när man ska köra grejerna, det känns så jäkla mjukt och surfigt att slippa lägga på tryck för att svänga (lite som att köra med servo eller som att köra vågis) speciellt som brädan är riktigt mjuk och gungig.
Jag vette katten men funkar det så tror att det blir en go bräda i vinter!
-
Såhär blev årets bräda, Garbo heter hon. Jag vet inte om det kommer funka, men tanken är att få extra grepp i svängarna.
Edit: Ska försöka lägga in en länk istället!
Edit 2:
-
Grymt! Skippa tapatalk tycker jag, det är ju 20 resor bättre nu!
-
stoorfaen
Medlem1 november, 2012 vid 13:37 som svar på: Vila i frid, begagnade utrustning – köpsälj tråd!@ninak 701840 wrote:
Söker barnrigg till 9 åring.
Jag har för mig att Boman har en mini bic rigg till salu om det kan vara intressant!
-
Jag testade att skruva i ett gäng isracingdubbar (den vänstra i bilden, ”cold-cutter”) i brädan för att fixa greppet. Av det jag sett hittills så är det outstanding, även om det är massa snö och is så sticker dom här rackarna upp och håller fast sulan hur mycket man än pressar. Finns bl.a. på Lelles MC.
-
Ang. 3 medar tror jag klart på att köra en fast rackare ibak och vanlig trucksväng i fram.
-
Vindsökarn – Angående flexig bräda kan jag varm rekommendera detta framför superstyvt. Körde på det spåret förra åtet och kommer fortsätta med det på årets skapelse. Jag tror att det blir en jämnare belastning på medarna i höga hastigheter. Blir det för styvt tror jag att det är lätt att tappa fästet vid ojämnheter (flexig bräda blir som att köra med mjukare fena!)
När det kommer till tiltandet av medarna kommer min variant snarare funka så att samtliga medar lutar innåt i svängen. Jag hoppas att det kommer funka så i alla fall men det blir ju lite mer meckigt att få till, kanke är det overkill men det borde testas i alla fall! 🙂
-
Jag har snöat in lite att ha tiltande medar i förhoppning om att få till ett äckligt grepp i svängarna. Någon som har testat och har input på detta?
-
’MÄKTIGT o FOSTRANDE’ blir min sammanfattning av fredagen! Efter ett misslyckat försök att ta mig ut på stenstranden med lite lite tryck i grejerna så tog jag långa vägen runt vid k-viken. Det var nog närmare kl 19 som jag hade samlat mod att ta mig ut och djävlar va stora prylar som dundrade fram där! Vid första mötet blev jag stående i stiljtet framför en vägg som bara blev högre och högre. Jag trodde att jag skulle behöva tvätta dräkten ett tag men med lite tur så kom brytet preciiiiiiiiiiiiiiiiiiis bakom mig. En våg senare (och bra många fler spolningar) hade jag tagit skydd i k-viken igen något ödmjukare och sjukt mycket mer levande! Riktigt imponerande att ni andra tog er ut från stranden, REEEESPECT! Jag ser fram mot nästa gång!
-
Jag hoppade i trax efter 16 och körde fram till närmare 19 tror jag. (edit. körde och körde, sista timmen blev det nog mest simmande…)
När jag kom så fick jag höra att det droppat så jag tog 5,7 och guppade ut ur viken där det läade en del (det var rätt mycket väst i nordan). Men jag behövde inte guppa länge förns man kom ut i blåsa och det var rätt överriggat vid revet första timman för mig. Det var nog tre gubbar till därute som körde jäkligt fint och det var en fröjd att få vara med. Det kom in riktigt fina set med gubbhöga vågor och renslickat i dalarna. Jag måste nog sätta denna dagen till en av de bättre jag haft på Salnö utan att kunna skryta med någon imponerade log.
Efter någon timme så blev vinden lite orolig och 5,7an kom till sin rätt med stundtals guppande och stundtals planing.
Det är svårt att vara missnöjd med gårdagens eftermiddag trotts att man fick simma in sista biten till stranden. Det var ju trots allt sol och man fick se många nöjda leenden på vattnet! 🙂
-
Vad kör ni på?! Verkar bralla närmare 14 än utlovade 10?!?
-
Det verkar som vinden finns redan, 11-14 enl. viva på svartklubben. Jag hoppas vara på plats från 16! 🙂
-
Bra där dr M! Sisst jag var där i våras så träffade jag lite nytt folk som verkar ha flyttat in på vägen så gör ett gott första intryck!
edit. Men det kommer inte bli nått…
-
Eventuella bomkörningar ersätter jag personligen med flygbiljetter till Maui…ring eller maila.
