Forumsvar skapade

Sida 5 av 7
  • storner

    Medlem
    12 februari, 2007 vid 23:42 som svar på: Mera fensnack
    getwet;364831 wrote:
    Det är precis det jag är ute efter Ygge, ett vrid där man kan få delar av fenan att ställa sig i ett bättre läge, inte någon djävla fucking tvist! Tvist vill jag ha i seglet……..

    I windsurfingvärlden är tvist något helt annat än på civilingenjörs språk!
    Tvist=löst akterlik
    Tvist på en fena för mig skulle alltså innebära en lös bakkant….torsion däremot ett vrid på fenan likväl som tornet i Malmö.

    Jag är inte civilingenjör men jobbade på segelmakeri för många år sedan (Wallén Sails). För mig är det inte det lösa akterliket i sig som är tvist. Däremot designar man segel med löst akterlik för att få till en fucking djävla tvist liknande tornet i Malmö:wink:.

    Debatten huruvida fenan borde ha en tvist/torsion/vridning håller jag mig helst utanför då jag helt saknar kunskap i ämnet. Läser inläggen med intresse. Är rent spontant på vridningsmotståndarnas sida eftersom jag har lättare att förstå den teorin. Har dock läst på nätet att det finns speedteoretiker, av den högre skolan, som förespråkar assymetriska vridna fenor varför jag absolut inte vill förkasta den teorin.

  • storner

    Medlem
    10 februari, 2007 vid 10:02 som svar på: Hur funkar freeridesegel runt 6.5 – 7.0 på RDM 460?

    Det är inte alls säkert att det fungerar bra att använda rdm till ett sdm sytt segel. Kan fungerar men måste säkert riggas annorlunda vilket kommer att ge seglet andra egenskaper (inte nödvändigtvis sämre men det finns ju en risk)

    Jag har letat en del efter just sådana ”rdm segel” som du efterfrågar.

    Det enda rena freeridesegel jag har hittat är Loft Sails O2 och Naish Boxer SL (430 mast).

    Det finns dock andra segeltyper (crossover, superX, race/speed, freestyle) som säkert fungerar utmärkt till freeride. Kolla Gaastra Remedy/Echo/(Vapor 6,5 kanske är lite extremt), Hot Sails Superspeed och Loft Sails.

  • storner

    Medlem
    27 januari, 2007 vid 11:31 som svar på: Farter i senaste Boards
    getwet;361958 wrote:
    Att göra speedsegel med mindre tvist är nog fel väg att gå även det, tvisten måste till eftersom ju fortare det går, desto mer måste den släppa ut….det blir alltså ett slags moment 22 när farten ökar, seglet kommer inte att släppa ut vind och bromsar pga det.

    Som jag förstår det är tvistens funktion precis som Oåxen skriver dvs att seglet har en fast tvist som som gör att skotvinkeln är rätt anpassad till till höjden i seglet. Att skotvinkeln är olika beror dels på den relativa vindriktningen är olika på olika höjd, men har också att göra med att toppen av seglet är mer utskotat (i förhållande till den relativa vinden) då riggen skulle bli obalanserad om man hade för mycket drag i toppen. Det senare skulle kunna kompenseras med att toppen var mindre. En mindre topp ger dock sämre acceleration och har inte samma förmåga att ”dra ut” tvisten i resten av riggen.
    Den dynamiska tvisten släpper ut överskottsvind vid vindbyar samt när ekipaget bromsas in av chop osv.

    Ovanstående är ingen sanning utan endast min personliga uppfattning.

    Utifrån ovanstående uppfattning har jag svårt att förstå resonemanget varför toppen av seglet bromsar ekipaget pga för lite tvist vid hög fart.

    Någon som kan förklara för mig?

  • storner

    Medlem
    17 januari, 2007 vid 13:07 som svar på: JP slalom III 2007
    MGS;360342 wrote:
    Något för mig eller

    Skaffa en ny JP FreestyleWave istället:smile:. Det är ju med den brädan du tar dina PBs.

    //Störner
    Sveriges för närvarande enda JP FreestyleWave speedare

  • storner

    Medlem
    5 januari, 2007 vid 11:33 som svar på: tbsurf
    lbj;357606 wrote:
    de e förhör på G

    Jag förstår inte. Skall tbsurf förhöras? Polisförhör eller? Kan tbsurf fortsätta vara vår RTK även om han skulle hamna i fängelse? På fängelset kommer han ju att ha gott om tid att analysera loggfiler men vilken säkerhetsklassning har tbsurfs fängelse? dvs kommer han att ha tillgång till mail?
    Tbsurf kommer nog hur som helst att vara grymt snabb när han kommer ut om några år. 100kg muskler från fängelsegymmet, utvilad, välutvecklad förmåga att ignorera rädsla och smärta samt extremt revanshlysten.

  • storner

    Medlem
    21 december, 2006 vid 17:50 som svar på: Loft Blade 2007

    Monty Spindler var ju på NP-loftet på den gamla goda tiden och hade väl några segel som slog världsrekord på den tiden. Var inte han inblandad i Fred Haywoods vingmast osv. 🙂

    Jo han var nog på något sätt inblandad i Prydes vingmast etc. Men hans storhetstid var egentligen något senare och då hos ART. Thierry Beilak (stavas typ så) och Pascal Maka slog värdsrekord med ART Blade segel någon gång i början på 90-talet. Först över 40 knop!

  • storner

    Medlem
    13 december, 2006 vid 16:32 som svar på: Imponerande farter, men vad presterar vi vanliga lekmän?

    När du snackar om 40 knop med vågprylar…är det i down the line segling eller på renodlade speedspots?

    Det är renodlat speedspot, Sandy Point. Killen som gjort det heter Craig Spottiswood och seglade en Starboard Acid 94 och maxade 40,7 knop.
    Samme Craig har också postat en session där han maxat 43 knop med en Starboard Aero 117 (över 70 cm bred)!

    Inom gps-speedsurfing finns det en del personer som är lite tveksamma till riktigheten i dessa sessioner.

  • storner

    Medlem
    12 december, 2006 vid 21:43 som svar på: kan det vara ett NP RS7?

    Jag tycker nog att Code Red seglet ser lite ”Pink” ut. Alltså ett perfekt segel för killar som gillar rosa;)

  • storner

    Medlem
    5 december, 2006 vid 18:53 som svar på: West Kirby England
    Quote:
    snubben kör med en bräda målad i union jack-färger

    Måste vara Bobs (eller någon i Bobs gäng) brädbygge som visas på
    http://www.ecboards.co.uk/

    Riktitgt bra och detaljerad brädbyggarsite som både inspererar och avskräcker.

  • storner

    Medlem
    30 november, 2006 vid 12:24 som svar på: Custombräda enligt dina önkemål för knappt 8000?

    Kinetic,

    Du undrar om det finns intresse för ”dina” custom brädor.

    Ingen kommer att kunna svara på det innan du talar om vem shapern är och/eller vilka seglare som använder/testar dessa brädor.

    Meriterad shaper/etablerade seglare=intressant
    Okänd rumänsk shaper, utan team, som testseglar på konstgjord insjö=inte lika intressant

  • storner

    Medlem
    27 november, 2006 vid 12:49 som svar på: Vad va det för bom TBsurf knäckte?

    TBsurf

    Om du har en någorlunda exakt position och riggen inte är totalhavererad så kanske det kunde vara värt att försöka fiska upp den.

    Bor ganska nära TT (10 min med båt) och har en shysst granne med maxutrustad (proffs ekolod, GPS, radar etc etc) båt som fortfarande ligger i sjön. För lite bensinpengar och några flak öl kan han säkert ställa upp (har dock inte pratat med honom)

    Hör av dig till mig om du är intresserad så kan jag förmedla kontakten.

    //Störner

  • storner

    Medlem
    16 november, 2006 vid 21:37 som svar på: golf

    Fredrik,

    Vi har ju pratat om det här tidigare och jag förstår precis din känsla.

    Precis som du skriver så fick du ju en rejäl nytändning av GPSandet. Sedan kanske du tog GPSandet på lite FÖR stort allvar (bl a köpte du tre slalombrädor under säsong 2006) och nu har du lite baksmälla.

    Skit i GPSen ett tag. Nästa säsong ska du kanske försöka variera surfingen lite mer. Kom ner till mig i Åsa och segla lite vågor, kör långdistanssegling i Fiskebäck, duckjippträning i kärradal osv. Någon dag när det är bra speedförhållanden åker du till Torkelstorp och GPSar järnet med din nya Manta 59 och klättrar upp 20 platser på svenska GPS-rankingen och tycker att det är skitkul (även fast du måste gå i gyttja för att plocka höjd). Nästa surfdag är det spok träning med din Hypersonic osv osv.

    //Johan

  • storner

    Medlem
    8 november, 2006 vid 09:39 som svar på: Record attemt, Walvis Bay

    Tror att vidare bommar kan vara en lösning för att få riggen längre ifrån sig och då behöver man inga aparmar och puckelrygg för att nå bommen. Visserligen får man aparmar av att surfa i 20 år som jag har gjort praktiskt när man skall knyta skorna att man inte behöver kröka ryggen.

    Om du redan lyckats utveckla ett par fina aparmar så behöver du ju ingen vidare bom. Ibland vill man ha möjligheten komma nära riggen och då är en vid bom inge bra. Tror personligen att dagens bommar har en ganska väl avvägd vidd med hänsyn tagen till riggposition, seglets profil, manöver/kontroll och styrka/belastning.

  • storner

    Medlem
    7 november, 2006 vid 19:56 som svar på: Polyuhretan -Styrofoam

    Alla dessa är cellplaster och kan användas med epoxy.

    Polyuhretan (Clarkfoam tror jag bara är ett varumärke) kan användas med polyester. Övriga cellplaster förstörs av styrenet som är lösningsmedlet i polyestern

    Styrofoam, frigolit och EPS är samma sak. Styrofoam är det engelska ordet för styrencellplast. Dessa cellplaster finns i olika kvaliteter. När man byggde brädor på 80-talet har jag för mig att man med styrofoam menade en styrencellplast som var homogen till skillnad från frigoliten som består av små ihopsittande ”kulor”.

    Vet inte vad polystyren är men på namnet låter det ju som att det inte kan användas tillsammans med polyester.

  • storner

    Medlem
    7 november, 2006 vid 10:58 som svar på: Record attemt, Walvis Bay

    Långa linor verkar ju vara i ropet igen. Är nog inget direkt speed trim utan snarare generellt trimtips för alla som vill segla fort.
    Kevin Pritchards tips är att segla så långa linor som möjligt (se länk)

    http://www.star-board.com/forum/viewthread.php?forum_id=8&thread_id=21292

Sida 5 av 7
PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications