Forumsvar skapade

Sida 248 av 269
  • styret

Medlem
    29 juni, 2003 vid 12:10 som svar på: rushwind session/gun jam???

det soulsurfer säjer låter vettigt.
    rätt riggning är ju det första som ska till.

Vilken av deras master är det du har?
    jag körde ett reach med deras c30 och det tycker jag funkade skitbra.
    jag tror att ett ärtt riggat segel med det egna märkets mast funkar bäst.

• styret

Medlem
    29 juni, 2003 vid 12:08 som svar på: öhhhöhh, betalar man 8000kr för mast?

ja det är klart. dunken gör så. då måste det vara det optimala för absolut alla han teknik är säkerligen inte optimerad för en världscupseglare.

Att det rörde sej om racing framgick inte heller.
    det måste jag säja att jag har dålig koll på.
    Jag vet att moderna freestyle och vågsegel är utvecklade för att köra på det viset.

När du kommer i byar då är du glad att seglet twistar och amsten flexa av lite.

• styret

Medlem
    29 juni, 2003 vid 11:23 som svar på: boende på Öland

ska du bo i stuga, buss, tält eller vad?

Jo dels finns ju campingen och stugbyn
    http://www.hagaparkcamping.se
    sen finns det hotell,vadnrarhem och pensionat.
    Haga:
    Sandbergens Vandrarhem
    Stora frögården

Vickleby (2-3km)
    Bo Pensionat

Mörbylånga (8 kilometer)
    Hotel kajutan
    Mörbylånga Vandrarhem och lågprishotell

Färjestaden (8 kilometer)
    Hotell skansen

boende i buss/vildcamping.
    fågeltornet, kleva, skoutdalen

Syns på haga då.

• styret

Medlem
    29 juni, 2003 vid 11:11 som svar på: öhhhöhh, betalar man 8000kr för mast?

för att det är i toppen som seglet släpper ut luften som kommer in i sgelet. Det är därifrån kraften kommer.
    alltså ju snabbare de går tillbaka desto snabbare kan det samla in och släppa ut luft igen.

vid pumpning är det speciellt viktigt eftersom pumpning handlar om att pressa ut luften snabbare än vanligt.

• styret

Medlem
    29 juni, 2003 vid 09:52 som svar på: rushwind session/gun jam???

Spelar det egentligen någon roll vilket material dom tillverkas i. Det är ju samma material som andra segel tillverkas av. om det är överblivet material menar jag.
    Sen undrar jag om det där stämmer? vart har du fåt tag på den faktan?

Jag tycker att rushwind kändes minst lika ”riktigt” som nått annat.
    Sen att det kasne klingar illa för dej är väl en annan sak. Man bör veta, som en anonym användare sa här över, att rushwind var märkesledande för ett par år sen.

Jag kommer nog köpa rushwind senare i år. fast jag sneglar ju fortfarande på gun också.
    mens er det mer som en tillfällighet vilket man väljer.

Jag skulle välja det som finns hos min vanliga shop.

• styret

Medlem
    29 juni, 2003 vid 09:42 som svar på: Skada

jag stod och lurade på det häromdagen.

Och nu blir jag kanske anklagad för att vara tilverkarnas lakej och mörkrets tjänare för jag kommer föreslå fler prylar.

Varför skulle man inte kunna tillvekra två brädor av exakt samma modell?
    En för dom som kasnke går in för vikt och sånt, dom kan ju fortsätta på det spåret brädorna är inne på nu.
    Och en mer användarvänlig för oss som inte bryr oss så mycket om vikt och så, som är mer stryktålig.

Det var bara nått jag kom på under en trisst dag på jobbet.
    Jag skulle lätt kunna tänka mej en, 5-6 kilo tyngre bräda (dock med samma shape som dom nuvarande) för att slippa reparera den fyra-fem gånger per år. (ja är man skicklig så är man wink.gif )

• styret

Medlem
    29 juni, 2003 vid 09:34 som svar på: öhhhöhh, betalar man 8000kr för mast?

det beror ju helt på vad man ahr för ambitioner med sin surfing.
    tävlar man på hög nivå i tillexempel formula får man nog ta att man får punga ut över 8000:-
    våg masterna kan säkert gå på det dom med om man är sugen på nått sånt.

Men det behöver itne vara så dyrt.
    dyraste masten i SP´s katalog är Neipryde Matrix X9 520 100% carbon för 8999:-

men många av masterna ligger lååååångt under det.
    ju högra carbonhallt du har desto snabbare flexar seglet tillbaka i toppen.
    om du tittar på nån som selgar så kommer du se att toppen går fram och tillbaka, fram och tillbaka hela tiden, och ju snabbare den gör det destor snabbare och renare gång får du i vattnet. och som nån sa innan, den svarar mycket bättre vid pumpning. Har jag rätt? rätta mej om jag har fel någon?

Köpa dom biligaste masterna är itne alltid så smart, många billigare master har en annan diameter än flertalet carbonmaster.
    kollade lite inne på shopen på haga häromdan, jag ska köpa ny mast nu imorrn tror jag, och den billiga epoximasten dom hade (jag tänkte att jag skiter i carbonhalt) hade ett par milimeter större tiameter i toppen. så den kunde bli svår att få i maststrumpan högst upp.
    Blir nog en 30% fiberspar för 1999:-
    om jag inte får tag på nån begagnad snart.

en mast kan man ju ändå ha ett par år om man inte seglar för hårt (fast det gör man ju frown.gif )

• styret

Medlem
    29 juni, 2003 vid 09:14 som svar på: Segel

det låter som buken.
    den ska vända sej när du vrider seglet och får vin från andra hållet.
    du kan ju eventuellt dra mer uthal, i bommen, för att bli av med lite buk.

Typ shopar och uthyrningsställen har ju sina segle riggade hela sommararna…
    har man bara ett bra ställe att ställa in selget, där det står skyddat för solljus och det itne behöver trängas med andra prylar ´tycker inte jag det borde vara något problem.
    UV-ljus skadar ju monofilm.

Seglar man varje dag, eller tänker segla varje dag, så ligger ju seglet ute i solen hela dagarna ändå.

• styret

Medlem
    28 juni, 2003 vid 11:09 som svar på: rushwind session/gun jam???

tjena!
    testade rushwind reach häromdagen. Jag måste säja att jag kände ingen skillnad på det eller ett NP segel.
    Är man inte materialproffs (eller tror man är det) så tror jag itne rushwind är nått dåligt.

skidsport referar ju till deras Synergy som ett av dom bästa seglena dom testat om jag inte minns fel.

Gun kan jag inte heller se några fel på. sp valet däremellan är nog en bagatell. Kanske slumopen som avgör. tillexempel vilka som finns hos sin shop.

När får vi se dom på haga då tabi?

• styret

Medlem
    28 juni, 2003 vid 08:14 som svar på: Kiteboarding på Öland för nybörjare

About Haga Park.
    The only reason why kite isnt allowed on the surfspot at hag ais because its a bird protection area (good swenglish, dont you think) just north of the spot an the kites have been up to some shit there. people cant hold there kites and drift of in the southwestly winds.

There is a recomended spot a bit down south, like 200 metres, sandbergen. But if your a newbie you are, as you are sayin, most certanly will drift of, into the bading and then into the surfing area, and we all know what comes after the surfingarea…

The Grubble people talk about does not come from that the windsurfers dont like kiters, there are people in the windsurfingclubs boardinggroup that kites as well.

But if we hadn´t forbidden kite at haga we, the windsurfers, might have been forbidden there as well.
    And it seemed lika at pretty small adjusment for the kiters to go away (or drive) 200metres and let the windsurfers (whom where there first) have their spot.

Its like 20 metres to the shore from the parkinglot, at the most. Closer than the windsurfbeach.

MVH Styret, ÖWC

• styret

Medlem
    28 juni, 2003 vid 07:33 som svar på: Hjälp mig!

var det vindsurfing du testade då?
    isåfall är du i fel forum och plaskar runt.

testa att trycka på ”forumindsex” uppe i menyraden på sidan och välj ”konfen” under ”windsurf”.

Där finns hjälp att få.
    Finns också köp och sälj…

har du testat innan, hue gick det? hur mycket lärde du dej? sånt spelar in för brädinköpet.

• styret

Medlem
    28 juni, 2003 vid 07:29 som svar på: Borrad förlängare!

jag syftade på att det här är en förlägning på uttrycket ”seglare har aldrig några lösa tampar”.
    och SÅNT kan tyskar och formulaseglare ha sej med. wink.gif

VAFAN! är inte du den liktiga lasse kongo? För han är väll aldrig nyktar?
    laugh.gif

• styret

Medlem
    28 juni, 2003 vid 07:26 som svar på: Absolut Surf!

gutt kongo.

• styret

Medlem
    27 juni, 2003 vid 22:42 som svar på: Utvecklingen inom FS

Jag ahr avart alldelles för lite på haga senaste veckan men när jag var där senast tror jag herr kläppe tränade flakas i typ 2 timmar i sträck sen körde han några loopar och så sen var det på att igen.

han tärnar helt enkelt. Men ja.. det var en bit kvar när jag såg honom senast.
    får väll dra ner imorrn och reka flakaläget. verkar iofs inte blåsa… men vafan.

• styret

Medlem
    27 juni, 2003 vid 22:38 som svar på: Absolut Surf!

satan. ingen som bandade?

Sida 248 av 269
PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications