sunh
Forumsvar skapade
-
Fixades förra året! Dock blev det liggandes ett tag innan jag plockade ner och såg vad som var fel. Dock har det inte blivit så mycket vindsurfing men ska inte ge upp!
-
Det var så att på ”latthöljets” ände hade sömmen gått upp så att lattan trycktes ut och låste cambern. Jag plockade bort lattan och cambern och så lämnade jag in seglet på ett segelmakeri så nu är det fixat! Gutt att ha ett slalomsegel att testa med ibland, speciellt nu när inlärningen börjar släppa!
-
Hej allihop, var ett tag sedan. Tog ett ryck och surfade i lördags med 7.0an. Har inte var ute sen sist men drog mindre nedhal nu så att lattan överst bommen låg 1/4 av masten, den under låg på halva och den nedersta 1/4. Det blev också lite löst uppe i akterliket(de 2-3 översta) och inte alla som innan. Blev mycket bättre och visst buken känns kanske lite för lite men kollade på ett annat solo som en kille hade uppriggat och det var ungefär lika lite buk. Uthalet har jag kvar på samma, behöver vara där så att det ska gå att fästa, blir dubbelvikt annars…
Det kändes bra och gick undan så kör på det!
Mvh Oskar
-
Detta ska kontrollmätas!, kan ju mycket väl vara så! Men känns fel att jag knappt behöver ta i när jag drar nedhalet? Fast iofs är det ju bara ett freeridesegel och inget slalom.
-
Har inte möjlighet att fixa det förrän onsdag nästa vecka men återkommer med bild! Tack för hjälp än så länge. Studerar så har inte utrymme för att köpa ny rätt mast, typ X3 utan isåfall hitta en begagnad som passar och sälja denna. Köpte masten rätt billigt för 2 år sedan ihop med ett Severne SSR-06 men endast för mastens skull, iallafall nu till en början:wink:.
-
Tycker också seglet får lite för lite buk men uthalet är spänt så lite som möjligt, bara så det inte hänger. Om man hade den på 205 cm så var seglet för brett:mad2:. Får köra på luff 480-482 cm och 210 i bom och prova
-
Så nu har jag köpt mig ett Neilpryde Solo 7,0-08 för en billig peng. Men kommer spara mitt slalomsegel och mecka med cambern och rigga så gått det går med min 460 mast när jag vill börja åka lite fortare igen:) Jag ångrar att jag gick från bic 210l 80-tal till 110 hawk men vill inte sälja den, har ju dingat och så och har inte heller pengar till något större.. Nu gäller det nöta! Har ett 5,7 NP expression -03 med och ett gammalt freerace 5,2 -91 med två camber:) Detta får duga 3 år till man får tio gånger mer än bidraget från csn. Jag använder selen som flytväst, har ju sittsele. Lyckats slarva bort kroken till västen, tänkte använda den gamla västen som midjesele till mitt expression men kanske går att få dit något rostfri bättre variant på den. Tack för all hjälp! Ska börja plocka med lattorna snart, hur får man bort dem? Skruva ut insex, dra ut och cambern hamnar i mastfickan?
Mvh Oskar
-
Då har jag otur med hur linan ligger, öglan ganska liten och förlängaren vill ju att man ska dra där tre gånger. Öglan är rätt liten och kommer bara genom öglan 2 gånger innan det tar tvärstopp. Är variotopp och kör med 465 mast till den så måste dra mer för för att få en böj på masten för att kunna få dit de två camberna. När jag hade blocket gick det fint att dra lagom nedhal. Klarar att rigga mina moderna segel med riktigt nedhal så känna inte som det är jag som är svag.
-
Blir ett sådant trippelblock. Provat utan block och det funkar verkligen inte, seglet är faktiskt ett gammalt 5,2 freerace från -90 med två camber så lite kraft behövs ändå:)
-
Lattan är ju som sagt utbytt, titta första inlägget. Den känns för kort, är skruvad i botten och är klämd fast med en skruv i cambern. Den kan alltså inte vinklas 15-20 grader innan den ger upphov till spänn som resten av camberna. Jag startade tråden för att få det att fungera så bra som möjligt. Varför det blev detta seglet är för att jag letade ett större segel till mitt 5,7 och fick detta seglet och en 70% vindsurfing.se mast så pass billigt att jag kunde inte motstå att prova. Sen om det känns för jobbigt sälja seglet men behålla masten. Det är ju inte värd ett skit om jag inte kan få ordning på lattan och cambern. Därför har jag vänt mig hit för att hitta en lösning. vilka andra segel har camber och lattor som kan passa i seglet?
-
Okej. Mitt är -05. Här kommer bilder var god själva bedöm seglet. Titta inte för mycket på mig:) jag kan ändå inte åka i fortstropparna eller gippa.. fan jag ångrar att jag gick från 80-tals pråm som jag aldrig har planat med till 110l men ger man det ett tag till så. Nu studerar jag ju med så jag får helt enkelt slita på det jag har. Har bara lagat nosen fyra ggr nu. Efter sista nu så har jag kapat upp och börjat lite mer seriöst sen blir det egenbyggt nosskydd av typ liggunderlagmaterial fast bättre. Är tredje öattan nerifrån som er stel och dödar buken, för den känns som störst vid de två nedersta. http://www.pixbox.se/alb_show_id1110554_page0.html
-
Ska ragga tag i bilder som min kusin tog när jag körde senast då. Jag köpte segel bara för att jag inte kunna låta bli då det var billigt och om jag inte får det att funka sälja iväg seglet eller byta mot något freeride runt 7,0 men behålla masten. Vecket som blir i maststrumpan vid den låsta lattan är vertikal. Jag borde ju få mindre buk än jag ska då den lattan inte böjer som de andra. Jag har bara tre rullar på mitt segel men har byggt kraftig nedhalsvev ala biltema båtvinsch.
-
Var på Ivösjön kör ni? har en kompis som bor i barum, där färjeterminalen är
-
Gaspedalen brukar bli helt slapp om vajern är av. Inget motstånd för 5 öre. Du ha kvar tomgången som vanligt då? konstigt att varvmätaren går ner på noll om du nu provade att frikoppla och hade kvar tomgången.
-
Vad går en operation på?
