supasonic
Forumsvar skapade
-
HElloj Gurra!!!
Ere finbil på gång!? Men blir det inte en Caravelle, skall du inte ha rutor runt om och säten att åka i?
På min gamla busbuss så kan man skruva bort mellanväggen och skruva dit den när man skall besikta bilen, borde gå om väggen inte är svetsad/nitad.
Idag får jag handskarna av Otto, fan va spännande.
hörs
.s
-
Körde alla syncro nere på margarita för ett tag sedan. Det blåste dåligt men man fick ändå lite känsla för brädorna. Samtliga köres med mycket framfot, typ ”new school”. Kändes rätt sega att få igång på planingen och inte så snabba men det kan ha berott på vinden. 82:an var väl den bättre. 91:an en besvikelse som jag hoppats mycket på. 116 var i alla fall astråkig och tung. Ingen kom i närheten av Joker 115 när det gällde chopp och marginell vind, lite lättare att sätta i kanten i gipparna på syncron iofs. Skulle ha varit kul att testa 82:an i vågor men nån 91:a blir det inte för mig. Skall hugga en evo 92 istället.
.s
-
Jajemen, kan du inte fixa en hydda åt oss
Det blir nog supernajs, eller vad tror du? Hur går det i Karlstad, hörde att du var över i Danmark med nåra bojs. Blåste det lite mycket?.s
-
supasonic
Medlem9 september, 2004 vid 19:13 som svar på: Varför skall jag inte köpa en mercedes vito 110D?Aktare vad de kan luras med skåpbilar!!! Rost och ofta hårt körda på nån VVS-firma. ujuj va många vrak man sett, lycka till.
.s
-
Jahaja, jag vågade aldrig gå loss med 2mm punktionskanylen, men visst fan e den fin. Vass som ett spjut, skär sig genom allt. Hur får du plats med den under skalet utan att bara mosa skummet inunder??
.s
-
Å de va jag som skrev förra inlägget
-
supasonic
Medlem26 juli, 2004 vid 12:04 som svar på: Bred och grund eller mer normal fena -vad gäller?Jag har problem att hitta en bekväm fena till min maxxride 64.5 Originalfenan var en freeride 34. Jag kör på en MFC goya freestyle 32 men denna känns rätt stor ibland. Köpte precis en stylemaster L som är ca 21 cm och grymt styv och bred. Det går inte att segla med den överhuvudtaget. Även om jag slänger fram masten längst fram i boxen och står i princip enbart på framfoten så får jag spinout HELA tiden. Känns som att den fenan i alla fall inte passar min bräda alls.
-
Tips
För att få bort gelcoat och fria väven under använder jag en dremel med en liten metallfräs. Det går skitfort och lätt att hålla kontroll på i vilket lager man håller sig. Brukar fräsa upp längs sprickan så långt den går i väven och sedan re-impregnera med epoxy (ej lim) som jag penslar på. Därefter gelcoatfiller från PP men annat spackel/filler/gelcoat lär ju fungera, epoxyt använder jag bara till väven.
.s
-
Skulle ut med en polare, bussen går 2 meter sedan tvärdöd. Händer ibland men det brukar lösa sig, dock inte denna gång. Elfel, går igenom hela elschemat för tändningen återigen. Till slut ett mysko fel på tändningslåset som nu är utborrat och ligger på bordet för dissektion. Tog 5 surftimmar!!!!!!!! Fanken i skit i jävlars, tur att det inte blåste pung ikväll
.s
-
Om du inte kommer att köpa en helt ny buss kan det vara värt att köpa en som är billig att laga. Jag kan rekommendera Fiat Ducato, Peugeot J5 och Citroen C25 som bygger på sk ”eurochassi” och ser exakt likadana ut. Har sålts i miljoner i europa och det finns precis hur mycket pirat/reservdelar som helst. Likaså folkabuss är det lätt att få delar till. Vet inte hur det är med japsarna.
.s
-
Försök hålla kroppen framåt över brädan och luta inåt i svängen. Masten skall också framåt och luta inåt som om den satt helt bultad fast i brädan och bara lutar med som på en båt. Tryck till lagom på ”innerfoten” och håll en kontrollerad sidolutning så att inte brädan skär. Det är enklare att släppa bakhanden tidigt och koncentrera sig på att få runt brädan. När det väl är avklarat så brukar seglet på nåt mystiskt sätt dyka upp av sig självt. Man behöver alltså inte ”flippa” seglet aktivt. Själv tycker jag att lagom hastighet är bäst, det behövs inte tokplaning för att komma runt, då blir man bara skraj och lutar bakåt.
.s
-
Jag upplever rätt stor skillnad på NP och Norths master som tycks vara mjukare längre ned än NP, antagligen beroende på deras sk ”drop-shape”. Har diskuterat detta med andra som tycker lika. Jag har riggat och jämfört på vattnet och testat på NP segel ger northmasterna mer buk nedtill och känns ”mjukare” vid segling men jag tycker att det inverkar negativt på ffa vindregistret, seglet twistar för lätt. Vid långa master kan man se att north har ett IMCS som är något lägre än de flesta andra. Likadant tycker jag att mina northsegel blir hyfsat tajta nedanför bommen riggade på NP-mast. Kör du northsegel är det ju bra med northmast och kör du NP är det bra med NP-mast, det är min erfarenhet.
.s
-
Jag kör maxxride 64,5 DRT 2002 och har vant mig vid den. Aktern och railsen är ju tunna pga DRT-konceptet. Jag hade stora problem med ”stancen” i början och fick massor med spinout hela tiden. Löste detta genom att flytta FRAM mastfoten, på så vid behöver du inte luta seglet så mycket framåt och trycket hamnar mer på framfoten.
Kör förresten med MFC goya freestyle 32 cm och den tål inte mycket innan spinout trots att den har rätt mycket yta. Men så är den ju tunn som ett rakblad oxå, skulle gärna köra en ännu bredare och kortare fena bara för att testa. Originalfenan var ju mer som en freeride 34cm bakåtsvept.
-
Vättern funkar i princip enbart på NNW-NNE, annars byigt och kass. Brukade köra nere vid oset (huskvarna) då trycks vinden ihop längs bergen på östsidan.
Annars landsjön, den enda sjön att köra på väst/öst. Syd kan man ju glömma
-
Nån som har provat att ”dinga” med smältlim!??! Borde bara vara att peka med pistolen och limma. Det går ju inte för stora skador men för att fylla i små sprickor borde det ju vara grymt bra!!
Själv kör jag med westsystem epoxy, den blir stenhård, inte mjuk som epoxylim kan bli. Man kan blanda i mikroballonger etc för att få rätt konstistens. Finns i affärer för fritidsbåtar/plastbåtar, kostar några hundra för ett kit som räcker flera år även om man lånar ut till polarna

.s
