Forumsvar skapade

Sida 3 av 5
  • supergleiter

    Medlem
    23 januari, 2008 vid 14:30 som svar på: Segelstorlekar – en äkta vintertråd!

    @SafeSurfer 440430 wrote:

    Jag kör på 4.2 4.7 5.3 på en en 400mast tycker det fungerar på en normal 70-80l vågbräda. En bom en mast och en bräda samt tre segel räcker långt på västkusten. Borde fungera i 9-20m/s

    Är rädd att det blir lite väl få surfdagar med 5.3 som största.

    Enda nackdelen med 4.5 e väl just som Ola H. nämnde. Man vill ju inte behöva stå på stranden de där dagarna det blåser pung :crazy:

  • supergleiter

    Medlem
    23 januari, 2008 vid 00:24 som svar på: Segelstorlekar – en äkta vintertråd!

    @Ola H. 413713 wrote:

    Full pott i master, Ola!

    …Om jag skulle välja tre segel så skulle det nog bli 4.2-4.8-5.5 (superfreak-smack-smack) eller kanske 4.0-4.5-5.3 (fire-fire-smack). Två master och mellanseglet går på vilken som helst av dem.

    Har fattat att två master är ett måste. Men varför inte 4.5-5.0-5.7
    5.7 som lättvindsfreestyle samt som största vågsegel.
    5.0 är idag mitt favvo (och ända). Mitt 6.0 samlar mest damm
    Frågan är bara om 4.5 är ett bra seg ner… 4.4 har det ju talats tyst om här.
    Från tidigare trådar verkar 5.0-4.2 vara för stort steg, o alla älskar 4.7-5.3. men då måste man ju både ha större o mindre = 4 segel o de blir alltför dyrt

    Nån som vet nån sida med tillförlitlig vindstat typ % eller h det blåser med vilken styrka så man kan täcka de lokala förhållandena optimalt?

    Kommer va astrött på jobbet imorgon, men fan vilken intressant tråd :laugh:

  • supergleiter

    Medlem
    19 januari, 2008 vid 19:05 som svar på: Björlanda bilder 19/1

    Var ute i beerlanda en runda vid 13 då vinden enl smhi hade dragit vidare österrut 😉
    edit: inte jag på bilderna alltså utan bakom kameran

  • supergleiter

    Medlem
    13 januari, 2008 vid 15:14 som svar på: Volym på freeride-bräda

    @Oregistrerad 438039 wrote:

    Är i samma läge, borde man välja en stor Freestylebräda runt 115-120L eller en Freeride?Är det stor skillnad?

    Köpte själv en 115l F2 Eliminator (superX) som funkar bra som freestyle entry-bräda. Är och har hela tiden varit skitnöjd med den, men efter 3 år är jag inne på att skaffa en ca 105l freestyle för att ta bort lite vikt.

    Kan lägga till att Eliminatorn var min 1a bräda. Lite svårt i början, men har ju inte behövt byta. Sen har jag iofs skaffat en vågis på 82l. Tycker det är en helt perfekt kombination.

    Har provat nåra freeride, o de går nog lite bättre i chopsen än freestyle så det är väl en fråga om man vill ligga o bränna som tåget eller latja lite mer.

    Fan va taggad man blir på o dra ut…

  • supergleiter

    Medlem
    17 december, 2007 vid 18:11 som svar på: Varför har du/ni inte flyttat till surfbart vatten?

    Det enda alternativet jag saknar är väl:
    har inte fått tummen ur röven o flyttat

    men kanske snart så hehe

  • supergleiter

    Medlem
    26 november, 2007 vid 11:06 som svar på: SURF/Beerlanda imorgon!!

    Ser så J-A bra ut! Sjukt sugen men fast på jobbet 🙁

    Hur länge kan man förresten köra nu utan att få drivis i pungen o frysa sönder händerna?

  • supergleiter

    Medlem
    31 oktober, 2007 vid 12:53 som svar på: Surfbil från Volvo

    Verkar som de flesta upplevelsesporter är väldigt ingenjörstäta. Eller som en kompis till mig sa: Det finns en del kufar inom upplevelsesport.

    Kanske dags för en röstning här på konfen för lite statistik över antalet ingenjörer här…

    Känner jag många här på Volvo som surfar? JA, en del.

  • supergleiter

    Medlem
    24 oktober, 2007 vid 16:26 som svar på: GWC klubbresan till klittmöller

    Lejet på söndag – måndag ser annars inte fel ut. Sista tillfället detta året?

  • supergleiter

    Medlem
    3 oktober, 2007 vid 20:42 som svar på: Sålt på Köp & Sälj

    ni kanske ska sänka priset så ni får sålt prylarna istället 😉

  • supergleiter

    Medlem
    29 september, 2007 vid 12:21 som svar på: Film från Gislövshammar igår!

    Grymt

    Kanske dags o förhandla till sig semester på bra surfdagar i nästa anställningskontrakt :tongue:

  • supergleiter

    Medlem
    27 september, 2007 vid 21:55 som svar på: How to do, trickskola

    Jepp, lite långsam sekvens om man inte har text eller ljud till…
    Men tror det skulle vara kanon med lite snack till – typ viktfördelning o rigghantering i kritiska moment

  • supergleiter

    Medlem
    17 september, 2007 vid 21:41 som svar på: Bästa vindar och vågor i sverige?

    Pluggade i halmstad o kan säga att det är minst lika vindsäkert som götet. Tyvärr även minst lika regnsäkert och gärna då både och samtidigt.

    Har hört att man har olika krav på husbyggen beroende på var i Sverige man bygger o inte helt oväntat är det högst regn/vindkrav från helsingborg o uppåt…

    Ang vindriktningar e det väl egentligen bara N-NO som inte funkar runt Halmstad. Skulle också kunna tänka mig att bo där igen om det inte var för alla Halmstadbor:wink:

    http://www.ytspanning.se/spotviewer.asp?areaId=6&windDir=ALL

  • supergleiter

    Medlem
    17 september, 2007 vid 21:19 som svar på: Väjningsregler för vindsurfare och kitare i apel?

    Klassiska väjningsregler hävdar följande:
    *fartyg som seglar med öppen vind ska väja för fartyg som seglar bidevind. Detta är ju precis det läget man har när man seglar vågor – bidevind på utvägen och ”öppen vind” när man rider vågen, iaf i onshore. Men alla här är ju ändå rörande överrens om att vågridande väjer…
    *fartyg som seglar bidevind för barbords halsar ska väja för fartyg som seglar bidevind för styrbords halsar
    *Av två fartyg som seglar för öppen vind (halvvind/slör) från olika sidor, ska det som har vinden om barbord väja för det andra
    *Av två fartyg med vind in på samma sida ska det som är i lovart väja för det som är i lä
    *Fartyg som har vinden in akterifrån, ska väja för annat fartyg. Kanske cutbacken räknas in där? eller bakåtloopen?
    *Varje fartyg som upphinner ett annat ska väja för det upphunna. Upphinnande är man i vinkel snett bakifrån, dvs 60grader åt endera håll om aktern (två streck akter om tvärs).
    *Det fartyg som väjer, ska om möjligt undvika att gå för om det andra fartyget
    *Fartyg, som ej är skyldigt att väja ska bibehålla sin kurs och fart. Den här regeln är kanske den viktigaste o man åker dit hårt om man bryter den…

    Finns lite fler, men det var väl det viktigaste.

    En annan situation som jag ibland upplever är om man har någon snett bakom sig åt lä och vill gippa – man kan ju i princip bli uppträngd på land.
    Så har du nån strax föröver om lovart e de rätt shysst o inte tvinga dom att släppa planingen

    källan e förresten sjöscoutboken från 1949 :santa:

  • supergleiter

    Medlem
    13 september, 2007 vid 11:28 som svar på: Hardcore helgen närmar sig!!

    Bara o dra lite extra nerhal på 5.0an :cool2:

  • supergleiter

    Medlem
    11 september, 2007 vid 13:44 som svar på: Två fenor??? HiFly Madd Någon som prövat??
Sida 3 av 5
PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications